Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

آموزشاینترنت و شبکهوب

بیت تورنت چیست و دانلود از تورنت چگونه است؟

آیا بیت تورنت و تورنت یکسان هستند؟

شبکه بیت تورنت (Bittorrent) یکی از مدرن ترین و محبوب ترین شبکه های اشتراک گذاری فایل است. از سال ۲۰۰۶ شبکه اشتراک گذاری بیت تورنت یکی از ابزار های اصلی کاربران برای انتقال نرم افزار، موسیقی، فیلم و کتاب های آنلاین دیجیتال بوده است.

تورنت در مقابل MPAA (انجمن سینمایی آمریکا) و RIAA (انجمن ثبت موسیقی آمریکا) و سازمان های حق تکثیر (Copy-Right)، از محبوبیت چندانی برخوردار نیست اما در بین میلیون ها دانشجو و دانش آموز بسیار محبوب است.

عملکرد بیت تورینت (که به عنوان تورنت نیز شناخته میشود) به گونه ایست که بیت های کوچک فایل ها را از منابع مختلف وب همزمان دانلود می کند. استفاده از تورنت بسیار آسان است و بجز تعداد اندکی از ارایه دهندگان جستجو تورنت، تورنت ها به خودی خود برای کاربران رایگان هستند.

شبکه تورنت در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. یک برنامه نویس زبان Python به نام Bram Cohen، این تکنولوژی را با هدف اشتراک گذاری آن با دیگران، ایجاد کرد. در واقع، از سال ۲۰۰۵ محبوبیت تورنت بسیار زیاد شد و در سال ۲۰۰۹ نیز جامعه تورنت به میلیون ها کاربر در سراسر جهان افزایش یافت.

از آنجایی که تورنت تلاش میکرد تا فایل های ساختگی و مخرب را که عمدتا تبلیغاتی و یا ابزار های جاسوسی هستند نمایش ندهد، همچنین دستیابی به سرعت دانلود شگفت انگیز باعث شد تا محبوبیت تورنت همچنان رو به رشد باشد. امروزه شبکه های بیت تورنت با استفاده از پهنای باند گیگاباتی، محبوب ترین فعالیت در اینترنت هستند.

چرا تورنت خاص است؟

همانند دیگر شبکه های اشتراک گذاری فایل مثل Kazaa ،Limewire ،Gnutella ،eDonkey و Shareaza، هدف اصلی بیت تورنت نیز توزیع فایل های رسانه ای بزرگ به کاربران خصوصی است. با این حال بر خلاف دیگر شبکه های اشتراک گذاری فایل، تورنت با ۵ دلیل اصلی برجسته میشود:

  1. تورنت همانند شبکه Kazaa یک مدل اشتراکی از فایل را در اختیار کاربر قرار نمیدهد بلکه خود فایل اصلی را در بین کاربران خود به اشتراک میگذارد.
  2. تورنت با کیفیت %۹۹ فیلتر کردن فایل های خراب و جعلی را انجام میدهند و اطمینان حاصل میکند که فایلی که در اختیار کاربر قرار میگیرد فقط شامل خود فایل اصلی است. اما هنوز هم سوء استفاده هایی از کاربر میشود ولی اگر شما یک کاربر حرفه ای تورنت باشید، در هنگام جستجو، کاربران دیگر به شما هشدار میدهند که فایل تورنت جعلی است یا خیر.
  3. تورنت به طور فعال کاربران را تشویق به اشتراک گذاری کامل فایل ها میکند.
  4. تورنت میتواند سرعت دانلود بیش از ۱.۵ مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد.
  5. کد های تورنت رایگان، متن باز، بدون تبلیغات و ابزار های جاسوسی است.

اشتراک گذاری بیت تورنت چگونه است؟

اشتراک گذاری تورنت در اصل جستجو و ردیابی کردن است، جایی که کاربران بیت های کوچکی را از منابع مختلف دانلود میکنند. دلیل اینگونه دانلود فایل ها، افزایش سرعت دانلود یک فایل بزرگ از یک منبع است.

  • Swarming: به معنی تقسیم فایل های بزرگ به بیت های کوچک و سپس به اشتراک گذاری آن بیت ها با دیگر کاربران.
  • Tracking: به معنی پیدا کردن همان بیت های کوچک است که توسط Swarming به وجود آمده اند.
  • بعضی از اعضای تورنت از یک نرم افزار ویژه برای آپلود، دانلود و بازسازی بیت ها برای دانلود مجدد استفاده میکنند.
  • فایل های متنی ویژه که با پسوند torrent. هستند در طول این فرایند به عنوان نشانگر عمل کرده و به کاربرانی که یا مشکل مواجه شده اند کمک میکنند و بر کیفیت تمام فایل های آپلود شده نظارت دارند.

نحوه کار تورنت با شبکه Kazaa متفاوت است: تورنت یک شبکه کاملا دو طرفه است. به جای ارائه لینک برای دریافت فایل، خود کاربران فایل هارا برای یکدیگر ارسال میکنند. کاربران تورنت بدون هیچ گونه پرداخت یا درآمد و یا تبلیغاتی، به طور کاملا داوطلبانه فایل های خود را به اشتراک میگذارند.

میتوان گفت که کاربران هر بار مشتاق تر به استفاده از این سرویس میشوند و یک نوع روح همکاری در بین آن ها وجود دارد. درست همانند سرویس Nasper در دهه ۱۹۹۰ فقط با این تفاوت که به تورنت انگیزه ارسال فایل ها نیز اضافه شده است.

سرعت دانلود توسط سرور های ردیابی تورنت کنترل میشوند و تمامی کاربران را زیر نظر دارد. اگر شما فایلی را به اشتراک بگذارید، سرور های ردیاب به شما پهنای باند بیشتری اختصاص میدهند(گاهی تا ۱۵۰۰ کیلوبایت بر ثانیه). به همین ترتیب اگر شما سرعت اپلود خود را محدود کنید سرور های ردیاب متوجه موضوع شده و سرعت دانلود شما را تا حتی ۱ کیلوبایت بر ثانیه کاهش میدهند.

چگونه از بیت تورنت استفاده کنیم؟

  1. استفاده از نرم افزار Bittorrent.
  2. استفاده از یک سرور ردیاب(نمونه های زیادی از این ها به صورت رایگان در وب موجود هستند).
  3. استفاده از پسوند torrent. در انتهای فیلم، عکس، آهنگ و یا فایل مورد نظر برای دسترسی به آن ها.
  4. استفاده از موتور جستجوی تورنت که به شما در یافتن فایل مورد نظر کمک میکند.
  5. اتصال به اینترنت با تنظیمات خاص در سرور برای باز کردن فایل های رد و بدل شده در تورنت.
  6. درک درست از مدیریت و طبقه بندی فایل ها در کامپیوتر شخصی. شما باید در میان هزاران فایل و پوشه به دنبال فایل درخواستی خود بگردید.

چگونه از بیت تورنت استفاده کنیم؟

در بدترین حالت، ممکن است این تبادل فایل یک روز از وقت شما را بگیرد. اگر روتر سخت افزاری یا فایروال نرم افزاری در مودم خود نداشته باشید، تنظیمات احتمالا ۳۰ دقیقه از وقت شما را خواهند گرفت. ولی در صورت اسفاده از فایروال، احتمالا با خطای “NAT” مواجه میشوید. با اعمال تنظیمات در روتر خود، خطا نیز دیگر نمایش داده نخواهد شد.

روش دانلود از تورنت

اخطار کپی رایت: باید بدانید که قوانین کپی رایت معمولا با اشتراک گذاری فایل ها توسط خود کاربران (P2P) نقض می شوند. در هر حال برای دانلود از تورنت مراحل زیر دنبال میشوند:

  1. استفاده از یک موتور جستجوی تورنت برای یافتن فایلی با پسوند torrent.
  2. یافتن فایل مورد نظر و ذخیره آن در هارد درایو سیستم.
  3. استفاده از نرم افزار تورنت برای اجرای فایل مشخص شده.
  4. جستجوی ردیاب های تورنت در سیستم های کاربران دیگر برای یافتن فایل مشخص شده.
  5. پس از یافتن فایل مورد نظر، دانلود از شبکه تورنت شروع میشود.
  6. حتی پس از اتمام دانلود فایل مورد نظر، نرم افزار تورنت را برای مدت دو ساعت باز بگذارید.
  7. اجرای فایل دانلود شده.

User Rating: ۴.۷ ( ۲ votes)
منبع
lifewire

مسعود رحیمی

دانشجوی مهندسی نفت علاقمند به دنیای دیجیتال و بازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا