امنیتاینترنت و شبکه

تفاوت بین VPN و Proxy در چیست؟

استفاده از یک proxy موجب اتصال به کامپیوتر از راه دور می شود و VPN نیز شما را به یک کامپیوتر از راه دور متصل می کند، بنابراین اینطور به نظر می رسد که این دو کم و بیش، مشابه باشند. اما دقیقا این گونه نیست. با آی تی ویکی همراه باشید تا باهم نگاهی بیندازیم به اینکه چه زمانی از هر کدام از آن ها استفاده می شود و این که چرا پراکسی ها جایگزین مناسبی برای وی پی ان ها نیستند.

انتخاب ابزار مناسب حائز اهمیت است

تقریبا هر هفته یک خبر مهم در مورد رمزگذاری، اطلاعات فاش شده، جاسوسی یا سایر نگرانی های مربوط به حریم خصوصی منتشر می شود. بسیاری از این مقالات در مورد اهمیت افزایش امنیت اتصال به اینترنت مانند استفاده از VPN (شبکه خصوصی مجازی) در هنگام استفاده از Wi-Fi در کافی شاپ عمومی صحبت می کنند، اما اغلب آنها جزئیات دقیقی در اختیار نمی گذارند.

سرورهای proxy و ارتباطات VPN دقیقا چگونه کار می کنند؟

اگر قصد دارید زمان و انرژی را در بهبود امنیت خودتان سرمایه گذاری کنید، لازم است مطمئن شوید که ابزار مناسب برای عملکرد درست را انتخاب خواهید کرد.

اگر چه به طور اساسی متفاوت هستند، وی پی ان ها و پراکسی ها تنها یک چیز مشترک دارند: هر دو این گونه به نظر می رسد که شما از یک مکان متفاوت در حال اتصال به اینترنت هستید. این که چگونه این وظیفه را انجام می دهند و تا چه میزان حریم خصوصی، رمزگذاری و سایر امکانات را فراهم می کنند، بسیار متفاوت است.

پراکسی ها آدرس IP شما را پنهان می کنند

سرور پراکسی، سروری است که به عنوان واسطه در جریان ترافیک اینترنت شما عمل می کند، به طوری که فعالیت های اینترنتی به نظر می رسد که از جایی دیگر در حال انجام است. به عنوان مثال شما در شهر نیویورک هستید و می خواهید وارد یک وبسایت شوید که به لحاظ جغرافیایی محدود به افراد مستقر در انگلستان است.

می توانید به سرور پراکسی واقع در انگلستان و سپس به وب سایت متصل شوید. ترافیک مرورگر وب این گونه به نظر می رسد که از رایانه راه دور نشات می گیرد و نه از رایانه خود شما.

پراکسی ها برای کارهای کم هزینه مانند تماشای ویدیوهای YouTube فیلترشده، برطرف کردن فیلترهای محتوایی و یا برطرف کردن محدودیت های برپایه IP در سرویس ها بسیار مناسب هستند.

به عنوان مثال، تعدادی از افراد یک خانواده، یک بازی آنلاین را بازی می کنند که در آن یک جایزه روزانه برای رای دادن به وب سایت رتبه بندی سرور بازی دریافت می شود.

با این حال، این وب سایت رتبه بندی دارای سیستم تک رأی برای هر IP است صرف نظر از اینکه آیا نامهای مختلف برای بازیکن استفاده شده و یا نشده است. با استفاده از سرورهای پراکسی ، هر فرد می تواند رای خود را وارد و جایزه بازی را دریافت کند، چرا که مرورگر وب برای هر فرد این گونه به نظر می رسد از یک آدرس IP متفاوت استفاده می کند.

راه اندازی سرور پراکسی
از طرف دیگر، سرورهای پراکسی برای عملکردهای با حساسیت بالا مناسب نیستند. آن ها تنها آدرس IP را پنهان کرده و برای ترافیک اینترنت به عنوان یک واسطه عمل می کنند. ترافیک بین رایانه و سرور proxy رمزگذاری نمی شود، به طور معمول اطلاعات مربوط به انتقال اطلاعات تحت شرایط تغییر IP حفط نشده و هیچ حریم شخصی یا امنیتی در آن وجود ندارد.

هر کسی با دسترسی به داده ها و اطلاعات، (ISP، دولت، شخصی که ترافیک Wi-Fi در فرودگاه را اسنیف می کند و غیره) می تواند به ترافیک شما نیز دسترسی داشته باشد.

علاوه بر این، سوءاستفاده های خاص، مانند Flash مضر یا عناصر جاوا اسکریپت در مرورگر وب، ممکن است هویت واقعی شما را نیز نشان دهد. بنابراین باعث می شود سرورهای proxy برای انجام وظایف مهم نظیر جلوگیری از سرقت اطلاعات کاربران از Wi-Fi مخرب نامناسب باشد.

در نهایت، ارتباطات سرور proxy بر اساس application-by-application و نه computer-wide پیکربندی شده اند. در واقع شما کامپیوتر خود را بطور کامل برای اتصال به proxy پیکربندی نمیکنید؛ و تنها مرورگر وب و یا بیت تورنت کلاینت یا سایر برنامه های سازگار با proxy را پیکربندی می کنید.

اگر می خواهید تنها از یک برنامه واحد برای اتصال به proxy استفاده کنید، این راه بسیار مناسبی است، اما اگر مایلید کل اتصال اینترنت تغییر دهید، روش خوبی نخواهد بود.

دو پروتکل رایج سرور پراکسی ،HTTP و SOCKS هستند.

پراکسی های HTTP

قدیمی ترین نوع سرور proxy، پراکسی های HTTP، به طور خاص برای ترافیک داده وب طراحی شده اند. سرور پراکسی به فایل configuration مرورگر وب متصل شده (یا اگر مرورگر از پراکسی پشتیبانی نمی کند از مرورگر افزونه استفاده کنید) و تمام ترافیک وب از طریق پراکسی از راه دور هدایت می شود.

اگر از یک پراکسی HTTP برای اتصال به هر نوع سرویس حساس مانند ایمیل یا بانک استفاده می کنید، بسیار مهم است که از یک مرورگر تجهیزشده به SSL استفاده کنید و به یک وب سایت که از رمزگذاری SSL پشتیبانی می کند، متصل شوید.

همانطور که در بالا ذکر شد، پراکسی ها هیچ ترافیکی را رمزگذاری نمی کنند، بنابراین تنها رمزگذاری که هنگام استفاده از آنها دریافت می کنید، رمزگذاری است که خودتان ارائه می دهید.

پراکسی های SOCKS

سیستم پراکسی SOCKS یک توسعه مفید سیستم پراکسی HTTP است. در آن SOCKS به نوع ترافیکی  که از آن عبور می کند؛ بی تفاوت است.

جایی که پراکسی های HTTP فقط می توانند ترافیک وب را مدیریت کنند، سرور SOCKS به سادگی از هر ترافیکی عبور می کند، هر ترافیکی که برای یک سرور وب، سرور FTP یا بیت تورنت کلاینت باشد.

پراکسی های SOCKS به این دلیل کمتر مورد استفاده هستند که نسبت به پراکسی های HTTP از سرعت کمتری برخوردارند. زیرا پراکسی های بهتری از آن ها مانند پراکسی های HTTP وجود دارد. همچنین هیچ گونه رمزگذاری شخصی برای اتصال داده شده نیز ارائه نمی دهد.

نحوه انتخاب پراکسی

هنگامی که زمان انتخاب یک پراکسی فرا می رسد، باید برای آن هزینه پرداخت شود. در حالی که اینترنت با هزاران سرور پراکسی رایگان در دسترس است، تقریبا می توان گفت که دارای محدودیت زمانی نیز هستند.

این نوع سرویس ها ممکن است برای یک کار محدود که تنها چند دقیقه طول می کشد بسیار عالی باشد، اما به راستی نمی توان به پراکسی های رایگان با منبع ناشناخته برای انجام کارهای مهم اعتماد کرد.

اگر می دانید چه کیفیت و حریم خصوصی مد نظر شماست، می توانید تعداد زیادی سرورهای پراکسی رایگان را در Proxy4Free که بر اساس پراکسی های رایگان و حرفه ای است بیابید.

در حالی که سرویس های تجاری مستقل وجود دارد مانند BTGuard، افزایش کامپیوترهای با سرعت بالاتر و دستگاه های دارای اتصال با سرعت بیشتر (که هر دو تاثیر هزینه های رمزنگاری را کاهش می دهند)، از مطلوبیت پراکسی به میزان زیادی کاسته اند که به این دلیل است که افراد بیشتر و بیشتری به استفاده از VPN روی آورده اند.

شبکه های خصوصی مجازی ارتباط شما را رمزگذاری می کنند

شبکه های خصوصی مجازی، مانند پراکسی ها، ترافیک شما را به گونه ای به نظر می رسانند که از یک آدرس IP از راه دور متصل شده اید. اما این جا دیگر شباهت ها به پایان می رسد. وی پی ان ها بر روی سیستم عامل نصب می شوند و اتصال VPN تمام اتصال به شبکه دستگاهی که روی آن پیکربندی شده است را ضبط می کند.

این بدان معنی است که بر خلاف سرور پراکسی که به عنوان یک واسطه معمولی برای یک برنامه واحد (مانند مرورگر وب یا BitTorrent Client) عمل می کند، وی پی ان ها ترافیک هر برنامه را بر روی کامپیوتر شما، از مرورگر وب تا بازی های آنلاین و یا حتی به روز رسانی ویندوز را کنترل می کنند.

شبکه های خصوصی مجازی (VPN)
علاوه بر این، این فرایند کلی از طریق یک تونل به دقت رمزگذاری شده بین کامپیوتر شما و شبکه راه دور عبور می کند. این موضوع باعث می شود اتصال VPN ایده آل ترین راه حل برای هر نوع استفاده از شبکه های با سرعت بالا باشد که در آن حفظ حریم خصوصی یا امنیت یک نگرانی محسوب می شود.

با استفاده از VPN، نه ISP و نه سایر موارد جاسوسی، نمی توانند به انتقال اطلاعات بین کامپیوتر شما و سرور VPN دسترسی پیدا کنند.

مثلا اگر در خارج از کشور مسافرت کرده اید و نگران ورود به وب سایت های مالی، ایمیل یا حتی اتصال ایمن به شبکه خانگی خود از راه دور هستید، می توانید به راحتی لپ تاپ خود را برای استفاده از یک VPN پیکربندی کنید.

حتی اگر در حال حاضر در سفر تجاری در مناطق روستایی آفریقا نیستید، هنوز هم می توانید از استفاده از یک VPN بهره مند شوید. با استفاده از VPN، شما هیچ وقت نگران اقدامات امنیتی Wi-Fi/شبکه در کافی شاپ ها و یا اینترنت رایگان در هتل نخواهید بود.

اگر چه وی پی ان ها فوق العاده هستند، اما آنها نیز بدون ایراد نیستند. آنچه در رمزگذاری اتصال کامل بدست می آورید، با پول و قدرت محاسبات پرداخت می شود.

استفاده از یک VPN نیاز به یک سخت افزار خوب دارد و به همین ترتیب سرویس های VPN خوب رایگان نیستند (اگرچه بعضی از پروایدرها، مانند TunnelBear، یک بسته رایگان اسپارتان را ارائه می دهند).  انتظار می رود حداقل چند دلار در ماه برای یک سرویس VPN قوی مانند StrongVPN و ExpressVPN پرداخت شود.

سایر هزینه مربوط به وی پی ان ها، عملکرد آن ها است. سرورهای پراکسی به سادگی اطلاعات شما را انتقال می دهند. هیچ هزینه ای برای پهنای باند وجود ندارد و فقط کمی زمان تاخیری در استفاده از آنها وجود دارد.

سرورهای VPN، از سوی دیگر، هر دو قدرت پردازش و پهنای باند را با توجه به مخارج کلی ارائه شده توسط پروتکل های رمزنگاری، از بین می برند. هر چه پروتکل VPN و سخت افزار راه دور بهتر باشد، هزینه ها نیز کمتر خواهد بود.

پروسه انتخاب VPN کمی حساس تر از انتخاب یک سرور پراکسی رایگان است. اگر عجله دارید و به دنبال یک سرویس VPN مطمئن هستید که به شدت توصیه و خود نیز از آن به صورت روزانه استفاده می کنیم، ما به شما VPN Strong را VPN پیشنهاد می کنیم.

همچنین اگر می خواهید نگاه عمیقتری به ویژگیهای VPN و نحوه انتخاب آن داشته باشید، شما را به بررسی مقاله مفصل خود در این مورد تشویق می کنیم.

به طور خلاصه، پراکسی ها برای پنهان کردن هویت شما در حین انجام کارهای بی اهمیت (مانند “پنهان شدن” در قالب کشور دیگری برای تماشای یک مسابقه ورزشی) بسیار کارآمد هستند، اما وقتی که وظایف بیشتری مد نظر هستند (مانند حفاظت از خود در برابر جاسوسی) به VPN نیاز پیدا خواهید کرد.

User Rating: Be the first one !
منبع
howtogeek

فاطمه لطیفی

کارشناس ارشد مهندسی نساجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا