Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

بررسی

تفاوت بین نرم افزار و اپلیکیشن در چیست؟

نرم افزار (Software) یک اصطلاح همه جانبه ایست که در مقابل سخت افزار (Hardware) مورد استفاده قرار میگیرد که اجزای ملموس یک کامپیوتر هستند. پس هر چیزی که در کامپیوتر شما سخت افزار نباشد؛ یک نرم افزار است.

یک اپلیکیشن (Application) اساسا نوعی نرم افزار است و تفاوت بین نرم افزار و اپلیکیشن بسیار شبیه به تفاوت بین یک مستطیل و مربع است؛ در واقع همه ی اپلیکیشن ها نرم افزارند ولی همه ی نرم افزار ها اپلیکیشن نیستند.

نکته اصلی که یک نرم افزار را تبدیل به یک اپلیکیشن میکند اینست که آن را اجرایی میکند. هدف اصلی یک اپلیکیشن انجام یک کار خاص یا طیف وسیعی از وظایف میباشد. بنابراین مهم است که بتواند دستورالعمل هارا برای رسیدن به یک هدف مشخص اجرا کند.

اگر قطعه ای از نرم افزار، اجرایی نباشد، پس نمیتواند به عنوان یک اپلیکیشن در نظر گرفته شود. درایور های دستگاه، تصاویر، اسناد و دفترچه های راهنما فقط چند مورد نرم افزار میباشند که  جزو برنامه ها به حساب نمیایند.

همچنین در حقیقت برنامه ها محدود به سیستم عامل های خاص میباشند. مثلا برنامه های سیستم عامل ویندوز بر روی پلتفرم مک یا لینوکس قابل اجرا و استفاده نمیباشند، به همین دلیل به عنوان برنامه های کاربردی در سیستم عامل های ذکر شده در نظر گرفته نمیشوند. اگر چه ممکن است که یک نرم افزار در سیستم عامل های مختلف قابل شناسایی باشد ولی این واقعیت را تغییر نمیدهد که هنوز به عنوان نرم افزار در نظر گرفته شده اند.

تفاوت بین نرم افزار و اپلیکیشن

قابل اجرا بودن اپلیکیشن ها یک قابلیت منحصر به فرد نیست زیرا بعضی از قابلیت های اجرایی به عنوان اجزای سازنده اپلیکیشن ها در نظر گرفته نمیشوند.

برای نمونه میتوان به نرم افزاری که بخشی از یک سیستم عامل است؛ اشاره کرد. این موضوع در سیستم عامل های قدیمی مانند DOS کاملا مشهود است. نصب سیستم عامل DOS حاوی اجراهایی چندگانه ایست که لازم است برای آن به درستی عمل کنند. این ها به عنوان برنامه در نظر گرفته نمیشوند.

در آخر، برای این که یک اپلیکیشن مفید باشد، به تعامل با کاربر نیاز دارد. حتی آنتی ویروس ها و انواع دیگر اپلیکیشن های امنیتی که سعی در راحتی کار ها دارند، نیاز به تعامل با کاربر در یک مدت زمان مشخص دارند. در مقابل، اکثر کاربران کامپیوتر در مورد نرم افزار BIOS و درایور های دستگاه با وجود اهمیت آن ها در عملکرد یک کامپیوتر بی اطلاع هستند.

خلاصه:
  1. نرم افزار یک اصطلاح همه جانبه برای داده های یارانه ایست در حالی که یک اپلیکیشن نوعی نرم افزار میباشد که وظایف خاصی را انجام میدهد.
  2. اپلیکیشن ها اجرایی میباشند در حالی که ممکن است نرم افزار ها اجرایی باشند یا نباشند.
  3. اپلیکیشن ها اغلب جزئی خاص از سیستم عامل میباشند در حالی که نرم افزار ها لزوما این چنین نیستند.
  4. اپلیکیشن ها معمولا برای انجام وظایف نیاز به تعامل با کاربر دارند، در حالی که نرم افزار ها لزوما این چنین نیستند.

User Rating: ۳.۶۳ ( ۶ votes)
منبع
differencebetween

مسعود رحیمی

دانشجوی مهندسی نفت علاقمند به دنیای دیجیتال و بازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا