Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

آموزشحافظه ذخیره سازینرم افزارویندوز

چگونه در ویندوز پارتیشن MBR را به GPT تبدیل کنیم؟

آموزش گام به گام تبدیل پارتیشن تیبل

سیستم شما چند هارد درایو دارد؟ یکی؟ سه تا؟ ده تا؟ صرف نظر از اینکه چند هارد درایو دارید شما به یک جدول نیاز دارید تا بتوانید با آن، آنچه که در درایو وجود دارد را جستجو کنید؛ که به آن Partition table میگویند. Partition table پارتیشن های هارد درایو را توصیف میکند و به شما کمک میکند تا فایل هایی را که نیاز دارید را پیدا کنید.

ویندوز شما با توجه به عمر سیستم، سیستم عامل و فریمور سیستم از (master boot record (MBR یا (GUID Partition Table (GPT استفاده میکند.
بعضی از مواقع لازم است که آن ها را تبدیل به فرمت دیگر کنید، اما قبل از انجام این کار باید درایو خود را پاک کنید و برای انجام این کار باید از نرم افزار های مرسوم مثل Windows Disk Management و Command Prompt استفاده کنید، که در هر صورت داده های هارد درایو را برای همیشه از دست می دهید.

اما اکنون دو ابزار جدید برای تبدیل Partition table وجود دارد؛ که این عمل را بدون از دست دادن داده ها انجام میدهد و از همه بهتر اینکه کار کردن با آن ها بسیار ساده است. بیایید با هم نگاهی به نحوه ی تبدیل درایو MBR به GPT بدون از دست دادن داده ها بندازیم. با آی تی ویکی همراه باشید.

MBR در مقابل GPT

بیایید اول نگاهی به تفاوت های MBR و GPT بیاندازیم و به این سوال جواب دهیم که چرا بعضی از سیستم ها از Partition table متفاوت استفاده میکنند؟

MBR

MBR از بقیه قدیمی تر است و به خاطر همین با بیشتر سیستم ها سازگاری دارد. MBR برای رایانه های MBI توسعه داده شده و به همین خاطر برای مدتی انتخاب اول Partition table برای سیستم های ویندوزی بود. چون حاوی bootloader برای سیستم عامل و اطلاعات مربوط به پارتیشن های درایو است،به آن Master Boot Record میگویند.

MBR تنها با درایو هایی کار میکند که حداکثر دوترابایت ظرفیت داشته باشند.همچنین درایور MBR می تواند تنها چهار پارتیشن اصلی داشته باشد.به همین خاطر MBR برای زمانی که حداکثر ظرفیت درایو ها دو ترابایت بود خوب بود اما الان شما میتوانید با یک قیمت مناسب هارد درایوهایی با ظرفیت هایی بالاتر را تهیه کنید.

GPT

GPT جدیدتر از بقیه است. GPT به طور خیلی نزدیک با UEFI مرتبط است (UEFI یک نوع فریمور سیستم است که از BIOS جدیدتر و بهتر است). GPT برای هر پارتیشن هارد درایو یک شناسه ی جهانی منحصر به فرد ( globally unique identifier یا به طور اختصار GUID ) اختصاص می دهد. این شناسه دارای یک کد ۱۲۸ بیتی است که فقط سخت افزار شما را شناسایی میکند. ( یک عدد صحیح ۱۲۸ بیتی حداکثر دارای مقدار ۳۹^۱۰*۱.۷ است که این مقدار فوق العاده بزرگی است.)

درایو های GPT محدودیت های درایوهای MBR را ندارند. درایو های GPT میتوانند ظرفیت بیشتری نسبت به MBR را داشته باشند (با تنظیمات درست میتواند یک درایو ۲۵۶ ترابایتی به راحتی کار کند.). همچنین یک درایو GPT میتواند بدون استفاده از extended partition، تا ۱۲۸ پارتیشن مختلف را تولید کند که حتی در سیستم های پیشرفته تر مقدار بیشتری هم میتواند تولید کند.

یکی دیگر از اختلاف های این دو این است که GPT بر خلاف MBR، چندین نسخه از داده های بوت را در چندین پارتیشن ذخیره میکند و این کار باعث راحت تر شدن بازیابی اطلاعات بوت می شود.

سازگاری

همه ی نسخه های ویندوز نمیتوانند از پارتیشن درایو GPT بوت شوند، و بسیازی از آن ها به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.

  • نسخه های ۶۴ بیتی ویندوز های ۱۰، ۸، ۸.۱، ۷ و ویستا همگی برای بوت شدن از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.
  • نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز های ۸ ، ۸.۱ و ۱۰ برای بوت از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.
  • نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز ۷ و ویستا نمیتوانند از یک درایو GPT بوت شوند.
  • تمام نسخه های ذکر شده میتوانند از یک درایو GPT عملیات خواندن و نوشتن را انجام دهند.

سیستم عامل های دیگر نیز از سیستم GPT استفاده میکنند. به عنوان مثال، اپل در حال حاضر از GPT به جای (Apple Partition Table (APT استفاده میکند. لینوکس هم دارای پشتیبانی داخلی برای درایوهای GPT است.

نحوه ی تبدیل MBR به GPT

همانطور که دیدم، GPT یک جدول پارتیشن مدرن تری است که بازیابی بهتر و انعطاف پذیری بیشتری دارد. در گذشته تبدیل درایو MBR به GPT به معنای پاک کردن درایو به عنوان بخشی از فرایند تبدیل بود. اما اکنون دو ابزار وجود دارد که شما می توانید درایو خود را با امنیت و بدون از دست دادن اطلاعات تبدیل کنید.

توجه داشته باشید:هیچ راهی برای بازگشت به MBR بدون از دست دادن داده ها وجود ندارد.

قبل از تبدیل دیسک شما باید مطمئن شوید که آیا سیستم شما از UEFI پشتیبانی میکند. اگر سیستم شما از UEFI پشتیبانی نکند سیستم شما نمیتواند به سیستم عامل دسترسی داشته باشد.

MBR2GPT

ابزار MBR2GPT مایکروسافت در حال حاضر در سیستم هایی که اپدیت Creators ویندوز ۱۰ را دریافت کردند وجود دارد. این ابزار در ابتدا برای sysadmin ها که باید تعداد زیادی از سیستم های ویندوز ۱۰ را نصب کنند ارائه شده بود اما هم اکنون شما از این ابزار برای تبدیل درایو MBR به GPT استفاده کنید.

  1. ابتدا در منوی استارت عبارت  Computer Management را تایپ کنید و آن را انتخاب کنید سپس در پنجره ی باز شده Disk Management را انتخاب کنید،سپس بر روی شماره درایو مد نظر راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده برگه ی Volume را بازکنید. نوع پارتیشن فعلی یعنیMBR قابل مشاهده است. MBR2GPT
  2. دکمه ی ویندوز و ایکس را فشا دهید،(Command Prompt (Admin را از آن منو انتخاب کنید.اگر این گزینه وجود نداشت عبارت Command Prompt را در منوی استارت جستوجو کنید و بر روی Command Prompt راست کلیک کنید و گزینه ی  Run as Administrator را انتخاب کنید.
  3. حالا باید شما ببینید درایو شما میتواند به GPT تبدیل شود. شما باید عبارت mbr2gpt /validate /disk:[شماره ی درایور مد نظر] /allowFullOS را تایپ کنید. اگر درایو شما الزامات تبدیل به GPT را نداشته باشد،یک خطا دریافت خواهید کرد. ( به عنوان مثال خطای تصویر زیر برای یک فلش مموری است که نمیتواند به GPT تبدیل شود.)
  4. بعد از مطمئن شدن از امکان تبدیل شدن درایور عبارت mbr2gpt /onvert /disk:[شماره ی درایور مد نظر] /allowFullOS را تایپ کنید،و برای شروع تبدیل،دکمه Enter را بزنید.این عملیات چند ثانیه طول می کشد.
  5. شما باید سیستم عامل خود را برای بوت شدن به حالت UEFI تغییر دهید.برای اینکار پس از ریستارت کردن سیستم کلید ورود به تنظیمات بایوس (که در هنگام راه اندازی سیستم نمایش داده می شود ) را بزنید. سپس نوع بوت را به UEFI تغییر دهید.

نرم افزار EaseUS Partition Master

راه دیگری برای تبدیل MBR به GPT این است که از نرم افزار EaseUS Partition Master Professional استفاده کنید.

این راه ساده ترین راه برای تبدیل MBR به GPT است. این نرم افزار رابط کاربری مشابه به Disk Management ویندوز دارد. با این حال، EaseUS Partition Master دارای چندین گزینه اضافی است،که یکی از این گزینه ها ابزار تبدیل MBR به GPT است.

  1. ابتدا به سایت EaseUS بروید و نرم افزار EaseUS Partition را دانلود کنید. (برای تبدیل یک درایو نسخه ی رایگان کافی است)
  2. نرم افزار را اجرا کنید و صبر کنید تا درایو های شما بارگیری شوند. سپس درایو مد نظر را انتخاب کنید و بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه ی Convert MBR to GPT را انتخاب کنید.
  3. دکمه ی Apply در نوار ابزار را کلیک کنید.بعد از کلیک کردن سیستم شما راه اندازی مجدد خواهد شد و بعد از آن شما به یک پنچره خواهید رفت که روند تبدیل را نشان می دهد.نرم افزار EaseUS Partition Master

 

شما باید سیستم عامل خود را برای بوت شدن به حالت UEFI تغییر دهید. برای اینکار پس از ریستارت کردن سیستم کلید ورود به تنظیمات بایوس (که در هنگام راه اندازی سیستم نمایش داده می شود) را بزنید. سپس نوع بوت را به UEFI تغییر دهید.

EaseUS Partition Master روند تبدیل را راحت تر میکند اما در مقایسه با همتای مایکروسافت خود یعنی MBR2GPT کند تر عمل میکند.

تبدیل MBR به GPT تکمیل شد

هم اکنون درایو MBR قدیمی خود را به یک درایو GPT تبدیل کرده اید و به این ترتیب کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از درایو خود دارید. در نظر داشته باشید اگر سیستم شما بعد از تبدیل بالا نیامد از نحوه ی بوت شدن و تغییر آن به UEFI در تنظیمات بایوس اطمینان حاصل کنید.

 

User Rating: Be the first one !
منبع
makeuseof

رامین خالقی

دانشجوی رشته ی نفت،علاقه مند به تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام بنده تبدیل کردم اما درایوهای دیگر یعنی d.e.fدیده نمی شوند و پنهان هستند فقط در دیسک منجمنت قابل مشاهده‌است و اکسپلور نمیشود.

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا