Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

اینترنت و شبکهعلم و دانش

اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند؟

در اکثر مناطق بزرگ شهری استفاده از خط اشتراک دیجیتال (DSL) اینترنت کابلی و یا سرویس اینترنتی فیبر نوری مرسوم است. اما خارج از فضاهای شهری برای اتصال به اینترنت داستان کمی متفاوت است. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده اینترنت کابلی شرایط برای اتصال روستاها به اینترنت را فراهم نکرده اند. در این موارد یکی از گزینه ها برای دریافت اینترنت و اتصال به آن اینترنت ماهواره ای (Satellite Internet) است که هر روز نیز بر محبوبیت آن افزوده میشود. این فناوری در ابتدا بیشتر مورد استفاده خبرنگاران و نظامیان بود اما اکنون هزاران نفر با استفاده از تنها یک دیش از خانه یا محل کار خود به آن دسترسی دارند. دلیل اصلی این فراگیری افزایش پهنای باند و کاهش هزینه هاست.

با آی تی ویکی همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به اینکه چرا مشتریان اینترنت ماهواره ای را انتخاب می کنند، برخی از مزایا و معایب آن، نحوه کارکرد آن و اینکه آیا این گزینه مناسبی برای رفع نیاز های اینترنتی شما خواهد بود یا خیر.

در حال حاضر ماهواره های جغرافیایی هستند که بسته به موقعیت و چرخش زمین در اطراف آن قرار دارند. شما باید فقط یکبار دیش را تنظیم کنید و با توجه به باد و مشکلات آن می بایست ارتباط دائمی با ماهواره را حفظ کنید. یکی از راه های ارتباطی با ماهواره برای استفاده از بستر اینترنت، Ka است. باند Ka در فرکانسی در حدود ۱۸.۳GHz تا ۳۱GHz تنظیم می شود. به طور دقیق برای اتصال به ماهواره ای از دیش خانه شما محدوده ی فرکانس بین ۲۷.۵GHz و ۳۱GHz است.

واژه ی گیگا هرتز از دو کلمه ی گیگا و هرتز تشکیل شده، گیگا به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ (یک میلیارد) گفته میشود و کلمه ی هرتز هم به معنی هر چرخه در یک ثانیه است. این مقدار عدد مربوط به انتقال داده ها و اطلاعات است، هر چه فرکانس پایین تر باشد، مسافت های طولانی را با قدرت کمتر طی میکند و همچنین قادر به حمل اطلاعات زیادی نیست. به همین دلیل استفاده از ماهواره ها با فرکانس بالا به آن ها اجازه انتقال اطلاعات بیشتری میدهد که همین امر باعث بالا رفتن سرعت استفاده از اینترنت میشود حتی اگر در آلاسکا باشید.

مرور کلی از نحوه کارکرد اینترنت ماهواره ای

همانطور که از نام این سرویس مشخص پیداست، مهمترین قطعه برای اینترنت ماهواره ای، خود ماهواره است. در این حالت ماهواره میایست در یک مدار که مدار ژئواستاتیک نامیده میشود قرار گیرد که حدودا ۲۳۰۰۰ مایل (۳۷۰۰۰ کیلومتر) بالاتر از خط استوای زمین است (حدود یک دهم از فاصله ی زمین تا ماه) و در همان موقعیت ثابت بماند.

دیش های ماهواره ای در خانه شما امواج و سیگنال ها را از ماهواره دریافت کرده و آن هارا به روتر در داخل خانه شما منتقل میکند که روتر نیز آن ها را به کامپیوتر شما می فرستد. دیش، امواج و سیگنال ها را توسط wi-Fi یا از طریق یک کابل اترنت به سمت کامپیوتر شما هدایت میکند.

چرا باید اینترنت ماهواره ای را انتخاب کرد

شایع ترین دلیل برای استفاده اینترنت ماهواره ای، کمبود زمین یا در استفاده از سرویس های اینترنتیست. روستاییان فقط گاهی اوقات میتوانند با ارائه دهندگان اینترنت مذاکره کنند تا در محل اقامتشان به اینترنت دسترسی داشته باشند. اگر مکانی که مشتری نیاز به سرویس اینترنتی دارد از شبکه ی اینترنت ارائه دهنده دور باشد، این کار محتاج به کارگران و ایجاد خطوط کاملا جدیدیست که میتواند غیر عملی و گران قیمت باشد، ولی اگر اینترنت ماهواره ای باشد نصب آن بسیار آسانتر است: یک تکنسین ظرف چند ساعت یک دیش ماهواره را در خانه مشتری نصب کرده، آن را در مدار ماهواره ای قرار میدهد و در نهایت دیش را به روتر متصل میکند.

مشتریان روستایی که گزینه دیگری جز اتصال به اینترنت Dial Up ندارند میتوانند از اینترنت ماهواره ای استفاده کنند. حتی کند ترین سرعت اینترنت ماهواره ای نیز از سرعت اینترنت Dial Up بالاتر است. در سرویس Dial Up پخش محتوای ویدئویی و یا انجام بازی های آنلاین به سادگی نخواهد بود. اینترنت ماهواره ای این مسئله را به طور کامل حل نخواهد کرد، اما میتواند مشکلات آن را کاهش دهد.

برای مثال یک شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهواره، ۲۰ گیگابایت سرویس را در هر ماه ارائه میدهد که این مقدار به مشتریان اجازه میدهد که بیشتر از ۳۰ ساعت به تماشای محتوای ویدئویی از سرویس های پخش آنلاین نظیر Netflix، یا حدود ۷ ساعت ویدیو با کیفیت بالا بپردازند.

قیمت سرویس ها در میان ارائه دهندگان خدمات اینترنت ماهواره ای متفاوت است، و قطعا گران تر از سرویس Dial Up خواهد بود. اما اگر شما به دنبال استفاده از سرویس های ویدئویی محبوب مانند Netflix هستید، حتی با وجود محدودیت هایی که در بالا ذکر شد، اینترنت ماهواره ای گزینه بهتری است.

محدودیت های فنی اینترنت ماهواره ای

علاوه بر محدودیت در استفاده از اینترنت ماهواره ای که ارائه دهندگان برای هر ماه در نظر میگیرند، محدودیت های فنی مهمی برای ماهواره وجود دارد. یکی از مهمترین آن ها تاخیر ناشی از فاصله ی بین رایانه شما، ماهواره و سرورها بر روی زمین است.

تاخیر زمانی به مدت زمانی گفته میشود که فرمانی از یک سو ارسال شده و کاری از سوی دیگر به نتیجه میرسد مانند کلیک بر روی یک آدرس اینترنتی در مرورگر شما. در نظر داشته باشید که ماهواره ای که اینترنت شما را فراهم کرده در فاصله ی ۲۳۰۰۰ مایلی زمین قرار دارد. سیگنال ها از کامپیوتر شما باید به آنجا فرستاده شود، از ماهواره نیز به مرکز عملیات شبکه یا NOC ارسال گردد، توسط NOC انجام شود و به ماهواره بازگشت داده شود و سپس دوباره به کامپیوتر شما بازگردد. اگرچه همه این اتفاقات خیلی سریع رخ میدهند اما اغلب تاخیر قابل توجهی برای کاربران اینترنت ماهواره ای وجود دارد.

محدودیت های فنی اینترنت ماهواره ای

برای مثال در بازی های آنلاین ویدئویی مانند Call Of Duty که نیاز به تصمیم گیری و عکس العمل آنی دارند، این تاخیر قابل توجه بوده و به چشم میاید. خارج از دنیای بازی نیز این تاخیر اندک در هنگام مرور صفحات اینترنت، زمانی که بر روی یک آدرس اینترنتی خاص کلیک کرده و مرورگر وب به آن پاسخ میدهد تجربه میکنند میتواند خسته کننده باشد.

اینترنت ماهواره ای

اکنون که به درک درستی از چگونگی کارکرد اینترنت ماهواره ای رسیده اید باید بتوانید تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. اگر در منطقه ی روستایی زندگی میکنید که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی مبتنی بر آن کم هستند، اینترنت ماهواره ای احتمالا بهترین انتخاب برای شماست، حتی اگر از سرویس های Dial Up گرانتر باشند.

User Rating: ۴.۱ ( ۲ votes)
منبع
reviewsmakeuseof

مسعود رحیمی

دانشجوی مهندسی نفت علاقمند به دنیای دیجیتال و بازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا