Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

خودرو

تفاوت بین خودروهای بنزینی و دیزلی در چیست؟

هنگامی که به یک خودرو با موتور دیزلی فکر می‌کنید؛ چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند؟ سروصدای موتور بزرگ آن‌ و ابری از دود سیاه که آن خارج می‌شود؟ سروصدای خودرو دوسرنشینه قدیمی که نمی‌تواند از سر راه خودشان کنار برود و توسط راننده‌هایی با ژاکت راه‌راه که پیپ می‌کشند رانده می‌شود؟ پیکاپ‌های دوگانه بزرگ که یک اسب را به نقطه دوری از یک شهر حمل می‌کنند؟

هیچکدام از این تصورات چیزی نیست که ما بخواهیم آن را فریبنده بدانیم. درست است که دیزل شهرت بدی در طی چند سال اخیر داشته است، اما شایعات در مورد کنار گذاشته شدن قریب الوقوع آن اغراق‌آمیز است. این موتورها هنوز فانی نشده‌اند و خودروهای فعلی مجهز به موتورهای دیزلی نشان می‌دهد که می‌توان یک موتور دیزلی کارآمد و پاک را بدون قربانی‌ کارایی آن ساخت.

با آی تی ویکی همره باشید تا هر آنچه که نیاز است را در مورد موتورهای توربودیزلی جدید بدانید:

دیزل در مقابل بنزین

موتورهای دیزلی، مانند موتورهای بنزینی، موتورهای احتراق داخلی (ICE) هستند. به این معنی که سوخت زمانی‌ که وارد موتور می‌شود با هوا مخلوط شده و این مخلوط در سیلندرهای موتور فشرده می‌شود. در بعضی موارد، سوخت مشتعل می‌شود و یک پیستون را به سمت پایین هدایت می‌کند و میل‌لنگ را که متصل به انتقال وسیله نقلیه است، می‌چرخاند و در نهایت باعث حرکت چرخ‌ها می‌شود. سپس پیستون در داخل سیلندر به سمت بالا حرکت کرده گازهای سوخته‌شده را به بیرون از موتور و لوله اگزوز به صورت دود می‌فرستد. این چرخه در هر ثانیه چندین بار تکرار می‌شود.

هرچه تعداد سیلندرهای یک موتور بیشتر باشد، نرم تر حرکت می کند و از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود و باعث می شود دفعات احتراق خیلی نزدیک به هم اتفاق می‌افتد. اما هرچه تعداد سیلندرهای یک موتور بیشتر باشد، موتور پیچیده‌تر و از نظر مکانیکی با راندمان کمتر خواهد بود. این‌که سیلندرها به چه صورت قرار گرفته باشند نیز بر عملکرد، لرزش و سایر عوامل موثر است. این موضوع برای هر دو موتورهای بنزینی و دیزلی صادق است.

تفاوت اصلی موتور خودروهای بنزینی و دیزلی، همان چگونگی اشتعال سوخت در داخل موتور است. در یک موتور بنزینی، هوا و سوخت فشرده هستند و در یک نقطه بحرانی در تنظیم زمان چرخه، جرقه شمع این مخلوط را مشتعل می‌کند. اما در موتور دیزلی، هیچ شمعی وجود ندارد. زمانی‌که سوخت و هوا به اندازه کافی فشرده شدند، فشردگی بیشتر، گرمای کافی را به وجود می‌آورد و موجب می شود مخلوط فورا بسوزد. این عملیات که تحت عنوان “احتراق تراکمی” شناخته می شود؛ اساس کارکرد یک موتور دیزلی است. زمانی که در یک موتور بنزینی  احتراق تراکمی اتفاق بیافتد، این عملیات اغلب “ناک” نامیده می شود و می‌تواند منجربه نابودی موتور شود. اما موتورهای دیزلی به‌گونه‌ای ساخته شده اند که از این موضوع بهره می‌برند.

اختلاف قیمت

اختلاف قیمت موتورهای بنزینی و دیزلی

سوخت دیزل، که مانند شربت نسبت به بنزین رقیق، غلیظ است، قدرت بیشتری به ازای انرژی واحد وزن بنزین دارد (به ازای هر گالون یا لیتر گفته می‌شود). بنابراین حتی اگر قیمت آن بیشتر از بنزین باشد، دارای انرژی پتانسیل بیشتری است. پس سوخت دیزلی کمتری برای انجام همان مقدار کار (در این مورد مسافت رانندگی) نسب به سوخت بنزینی مورد نیاز است. با توجه به قیمت‌های رقابتی سوخت، قیمت هر نوع سوختی بستگی به اختلاف قیمت، وسیله نقلیه و شیوه رانندگی دارد. اما به‌طورکلی هزینه نهایی برای استفاده از هر نوع سوخت در طی گذر زمان، تقریبا در حال یکسان شدن است.

دارندگان خودروهای دیزل همچنین دارای یک انتخاب سوخت دیگر هم هستند. بیودیزل از منابع غیرنفتی مانند روغن سرخ‌کردنی و روغن گیاهی تهیه شده است. درحقیقت، اولین موتور دیزلی بر پایه روغن دیزلی مشتق‌شده از روغن بادام بوده است و زمانی‌که تهیه بنزین خودتان در منزل بسیار پیچیده، خطرناک و غیر عاقلانه است، این امکان وجود دارد که با ایمنی کامل بیودیزل خود را با استفاده از سطل‌های آماده، تهیه کنید.

برای تغییر وسیله نقلیه دیزلی به بیودیزل به کمی اصلاحات نیاز است مخصوصا اگر قدیمی باشد. اما بستگی به چندین عامل دارد که شامل این می‌شود که چند درصد از سوخت شما بیودیزل است که می‌تواند با دیزل معمولی ترکیب شود. تعداد زیادی شرکت بیودیزل به صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانند سوالات شما را در مورد تغییر سوخت پاسخ دهند. قیمت هر گالون بیودیزل ممکن است بیشتر از سوخت پمپی باشد. اما این که این کار را خود شما می‌توانید انجام دهید بستگی به هزینه تجهیزات، منبع روغن (که می‌تواند رایگان باشد) و زمان شما دارد.

خروجی قدرت: اسب‌بخار در مقابل نیروی گشتاور

هر دو موتورهای بنزینی و دیزلی بر اساس اسب‌بخار و نیروی گشتاور اندازه‌گیری می‌شوند. اسب‌بخار برای اندازه‌گیری قدرت است در حالی که نیروی گشتاوری، نیروی چرخشی موتور را در خط رانندگی اندازه‌گیری می‌کند. هرچه مقدار هر دو آن‌ها زیاد باشد بهتر است. اما اگر اسب‌بخار بسیار بیشتر از نیروی گشتاوری باشد، وسیله نقلیه شما با سرعت کم شروع به کار می‌کند. این نیروی گشتاوری است که باعث حرکت می‌شود که به همین دلیل است که موتورهای دیزلی در کامیون‌های بزرگ استفاده می‌شود. بسیار مناسب برای اجسام سنگین است به این دلیل که دارای نیروی گشتاوری زیادی هستند. اما موتورهای دیزلی خیلی فعالیت زیادی ندارند بنابراین اسب‌بخار کمتری نسبت به موتورهای گازی خواهند داشت که به این دلیل است که خودروهای اسپرت زیادی با موتورهای دیزلی وجود ندارند.

آنچه که تولیدکنندگان خودرو متوجه شده‌اند این است که رانندگان علاقه‌مند به نیروی گشتاوری هم در پیکاپ‌ها و هم در خودروها هستند. گام برداشتن در راستای خودرو بنزینی و خودرو پرقدرت دیزلی، به سرعت در حال پیشرفت است. با کمک یک انتقال توانمند، موتورهای دیزلی جدید نیز می‌توانند با سرعت حرکت کنند. از آنجایی که موتورهای دیزلی مانند خودروهای بنزینی ناگهان به سرعت بالا نمی‌رسند، مشکل بزرگی برای بسیاری از مردم به شمار نمی‌آید چرا که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند قدرت دنیای واقعی (نیروی گشتاوری)، شتاب و مسافت پیموده‌شده مناسبی را داشته باشند.

قابلیت اطمینان

موتور دیزلی

موتورهای دیزلی بسیار سخت و بادوام ساخته می‌شوند زیرا از احتراق فشرده استفاده می‌کنند، این نوع احتراق در یک موتور بنزینی به سرعت می‌تواند آن را از بین ببرد. همچنین به دلیل آنکه از خانواده اسب بارکش هستند، قابل اعتمادند و به نگهداری کمتری نیاز دارند. از گذشته این موتورها با وزن یک تُن تعریف می‌شده‌اند اما اکنون با روش‌های جدید تولید، وزن یک موتور دیزلی به‌شدت کاهش یافته و  وزن این موتورها عموما برابر با وزن موتورهای بنزینی شده است.

یک موتور دیزلی، ساده‌تر از یک موتور بنزینی است به همین دلیل به شمع  و سیستم الکتریکی مرتبط با آن احتیاج ندارد. در حال حاضر خودروها و SUVها می‌توانند موتورهای دیزلی و عملکردی مشابه موتورهای بنزینی داشته باشند اما با مسافت پیموده‌شده اضافی و اعتبار یک موتور دیزلی. به‌طورکلی یک موتور دیزلی دوام بیشتری نسبت به موتور بنزینی خواهد داشت که بر این اساس است که چند ساعت یا چند مایل می‌تواند قبل از این که به یک سرویس اساسی نیاز داشته باشد طی کند. بنابراین هزینه‌های تعمیر کمتر و عموما سوا از موتور دیزلی هستند.

آلودگی

آلودگی یک از دلایلی است که موتورهای دیزلی در گذشته برای رقابت در بازار جدید خودرو به‌خصوص در زمان پیدایش Dieselgate دوره سختی داشته‌اند. اما فناوری به سراغ این مشکل آمد و حالا موتورهای دیزلی بسیار پاک‌تر نسبت به گذشته هستند. این موضوع مربوط به وسیله نقلیه‌های بزرگ، پیکاپ‌ها و خودروها است اگرچه دیزل‌ها هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی آلوده‌تر هستند که به این دلیل است که به تمیزی بنزین نمی‌سوزد. تمام آن دود سیاه که از لوله اگزوز تا دهه‌ها خارج می‌شد، شامل مقدار زیادی دوده بوده که با سوختن گوگرد موجود در سوخت دیزل به وجود می‌آمد. اما بیشتر گوگرد از سوخت دیزل جدید خارج شده است و فیلتراسیون بیشتر این سوخت دیزلی در بعضی از اتومبیل‌ها باعث شده است که در رده‌بندی وسیله نقلیه‌های پاک به‌شمار بیایند.

بسیاری از خودروهای دیزلی از یک افزودنی مجزا به نام DEF (همچنین به اسم AdBlue) استفاده می‌کنند. AdBlue یک افزودنی مایع بر اساس اوره است که در یک مخزن کوچک در جلوی خودرو قرار دارد و برای پاک‌سازی بیشتر اگزوز دیزلی مورد استفاده است.

آلودگی صوتی

بیایید با این موضوع مواجه شویم. خودروهای دیزلی اولیه صدایی درست مانند کامیون‌ها داشتند. اصلا اهمیتی نداشت حتی اگر یک ستاره Mercedes-Benz روی کاپوت خودرو وجود داشت و به  ۵۰mpg می‌رسید، هنوز صدایی شبیه یک کامیون کوچک در هنگام شروع به کار را داشت. اما بار دیگر فناوری جدید به این شکایت رسیدگی کرد. آلودگی صوتی که همیشه همراه با دیزل‌های قدیمی بوده و همچنین ابری از دود سیاه که زمانی که خودرو استارت زده می‌شد ظاهر می‌شده از بین رفته است. از نگاه بیشتر وسیله نقلیه‌های مسافری دیزلی، تجربه رانندگی لزوما مشابه خودروهای گازی است. برای بیشتر مردم، اگر به آن‌ها گفته نمی‌شد که در یک خودرو دیزلی بوده‌اند، آنها احتمالا متوجه این موضوع نمی‌شدند.

چه خودروهایی با موتور دیزل موجود هستند؟خودروهایی با موتور دیزل

در آمریکا، تعداد درخواست خودروهایی با موتور دیزلی با سرعت بی‌سایقه‌ای در حال افزایش است. شرکت Chevrolet بی‌محابا تلاش کرد که دارندگان سابق Volkswagen را با نمایشگاه‌هایی با مدل‌های توربودیزلی پاک اغوا کند. در حال حاضر این خانواده شامل the Cruze، the Equinox و the Colorado می‌شود. تمام Silverado های ۲۰۱۹ جدید دارای یک انتخاب دیزل هم خواهند بود. شرکت هم‌خانواده GMC در حال حاضر پیشنهاد ورژن دیزلی با هر دو the Terrain و the Canyon را ارئه می‌دهد  و در آینده هم یک پیشنهاد در the Sierra 2019 خواهد داشت.

Jaguar Land Rover هم یک طرفدار بزرگ فناوری دیزل پاک است. موتورهای تربودیزلی ۲-لیتری شرکت در the XE، the XF، the F-pace، the Discovery و Range Rover Velar خواهند بود. خریداران Range Rover و Range Rover Sport می‌توانند یک موتور دیزلی V6 3-لیتری را انتخاب کنند. به‌علاوه، با توجه به EPA، Range Rover قدرتمند دیزلی mpg 22 را در شهر، mpg 28 را در اتوبان و mpg 24 را در یک چرخه ترکیبی نشان می‌دهد. SUV با یک موتور بنزینی ۶-سیلندری را سفارش دهید و خواهید دید که این تصورات به ۱۷، ۲۳ و ۱۹ به‌ترتیب کاهش می‌یابند.

شرکت Ford اخیرا یک موتور پرقدرت دیزلی F-150 معرفی کرده است. موتور پرقدرت دیزلی ۱۵۰۰ Ram انتظار می‌رود که به زودی برگردد، Jeep، یک دیزل grand Cherokee سفارش خواهد داد و Hyundai Santa Fe 2019 به زودی دارای یک انتخاب تربودیزل خواهد بود. اگر دنبال یک خودرو آلمانی هستید، انتخاب‌های شما محدود به سری‌های BMW 3، سری‌های ۵ و مدل‌های X5 خواهد بود. Audi، Volkswagen و Porsche همگی تایید کرده‌اند آن‌ها موتور دیزلی دیگری را در آمریکا نخواهند فروخت و Mercedes-Benz از این بخش به‌طورکامل خارج شده است.

User Rating: Be the first one !
منبع
digitaltrends

فاطمه لطیفی

کارشناس ارشد مهندسی نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا