Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

دیجیتالفناوری

تکنولوژی aptX چیست؟ و آیا کیفیت صدای بهتری نسبت به بلوتوث ارائه می دهد؟

همانگونه که روز به روز به محبوبیت انتقال صدای بلوتوث افزوده می شود، برچسب “aptX ” نیز بیشتر بر روی محصولات صوتی و تصویری مشاهده می شود. اما این فناوری چه مزایایی به بلوتوث اضافه می کند؟ و چه فایده ای دارد؟

اگر اخیرا دستگاه صوتی بی سیم مثل هدست یا اسپیکر قابل حمل خریده کرده باشید، شاید عبارت aptX را دیده باشید. انتقال صدا با استفاده از بلوتوث مانند اتصال با سیم نیست. انتقال صدا در اتصال بی سیم به صورت فشرده منتقل می شود و ممکن است برخی داده ها صوتی از بین برود.

تکنولوژی  aptX  صدایی با کیفیت CD را در ارتباطات بی سیم بلوتوث نوید میدهد، تا بتواند کیفیت صدای بلوتوث را بهبود ببخشد.

اما از آنجایی که در انتقال صدای بلوتوث فشرده سازی رخ می دهد؛ برخی از داده ها در آن از بین می روند و کیفیت صدای آن به خوبی انتقال صدا از طریق وایرلس و یا ارتباط سیمی نیست. با آی تی ویکی همراه باشید تا ببینیم آیا aptx میتواند در بهبود صدای بلوتوث موثر باشد یا خیر.

صدای بلوتوث: پرایمر سریع

قبل از شروع بحث در مورد aptX باید با صدای دیجیتال و بلوتوث آشنا شویم.

صوت دیجیتالی مجموعه ای از نمونه ها است که سبب تولید یک موج صوتی در یک زمان خاص می شود. با استفاده کافی از این نمونه ها دستگاه پخش صوت میتواند آن را به یک موج صوتی تبدیل کند. در حالی که CD بهترین روش برای ذخیره ی صوتی نیست اما یکی ازآشناترین روش ها است.

صدای CD دارای ۴۴۱۰۰ نمونه در هر ثانیه است که هر نمونه فضایی بین صفر تا ۶۵۵۳۵ (۱۶ بیت) را اشغال میکند. در CD میزان ۱۶ بیت و ۴۴kHz برابر با ۱۰ مگابایت در هر دقیقه است.این مقدار داده برای اشتراک گذاری در وب و یا دخیره در دستگاه های قابل حمل زیاد نیست.

گرچه روش هایی برای فشرده سازی اندازه فایل مانند MP3 وجود دارد که ممکن است اندازه ی فایل را به حدود ۱ مگابایت در هر دقیقه برساند.که اغلب این فشردگی باعث کاهش کیفیت کیفیت صدا می شود و شما حتی با یک هدفون عادی می توانید تفاوت صدا را تشخیص دهید.

بلوتوث یه یک روش انتقال بی سیم ضعیف است که می تواند داده ها را در محدوده ی کوچکی انتقال دهد و مانند تمامی روش های بی سیم پهنای باند محدودی دارد. بلوتوث از زمان معرفی آن پیشرفت های زیادی کرده است ولی پهنای باندی مانند Wi-Fi ندارد به همین دلیل انتقال داده های حجیم را با مشکل روبرو می کند.

از این رو برای انتقال صدا با بلوتوث از کدگذاری های فشرده سازی ساده ی “SBC” استفاده می کند که این فشرده سازی شبیه MP3 است.

این روش فشرده سازی برای پخش صدای عالی طراحی نشده است بلکه برای انتقال صدا با کمترین قدرت پردازشی طراحی شده، که در این کدگذاری باعث می شود کیفیت صدا افت کند. این افت کیفیت صدا در موسیقی های با کیفیت و حجیم که دارای مقدار زیادی موج های صوتی است کاملا محسوس است.

یکی دیگر از معایب این روش کدگذاری این است که این کدگذاری دارای سطوح متعدی است و یک سطح استاندارد ندارد. مثلا اگر گوشی شما بتواند این کد گذاری را با نرخ بالا انجام دهد ولی دستگاه پخش کننده نتواند با همان نرخ اقدام به شکستن کد ها بکند باعث می شود صدای پخش شده دچار اختلال شود.

در نظر داشته باشید، فشرده سازی مورد استفاده توسط بلوتوث اضافه بر کد گذاری خود فایل موسیقی است.بنابراین اگر شما بر روی گوشی خود MP3 داشته باشید، آن دسته از MP3 ها رمزگشایی می شوند و سپس با یک کدگذاری دیگر (مانند SBC) مجددا برای فرستادن به هدفون بی سیم ارسال می شوند.

aptX وارد می شود

aptX هم یک نوع دیگر فشرده سازی است ولی با روش های دیگر فشرده سازی متفاوت است. در این روش با حفط دامنه های بسامد صوتی اقدام به فشرده کردن صدا می کند تا بتواند از پهنای باند محدود بلوتوث منتقل شود.

در این حالت کیفیت صدای پخش شده نسبت به روش های دیگر افزایش پیدا میکند و طبق ادعای سازنده کیفیتی در حد CD را منتقل می کند. همچنین نرخ کد گذاری و شکستن کد مقدار بالایی دارد که سرعت انتقال صدا را در عین کیفیت بالای صدا افزایش می دهد.

اما برای استفاده از این تکنولوزی باید هر دو دستگاه این فناوری را پشتیبانی کنند، اگر تنها یکی از دستگاه ها این فناوری داشته باشند دیگر صدا با فناوری  aptX منتقل نمی شود و با روش SCB منتقل می شوند.

درسال ۲۰۱۵ شرکت کوالکام توسعه دهنده ی SCR را به همراه تکنولوژی aptX خرید تا بتواند از این تکنولوژی در محصولات خود استفاده کند.

کوالکام aptX HD

در اینجا محصولاتی که از این فناوری پشتیبانی می کنند را می توانید ببینید. همچنین این فناوری در اندروید اوریو به بالا به طور پیش فرض در گوشی های هوشمند وجود دارد.همچنین برای مطمئن شدن از فعال بودن این فناوری از روش زیر استفاده کنید.برای این کار نیاز به فعال کردن Developer Option است.

وارد تنظیمات گوشی شوید و وارد منوی about Device شوید در قسمت پایین منو Build Number را هفت بار فشار دهید تا پیغام فعال شدن Developer Option ظاهر شود. حال دوباره به منوی اصلی تنظیمات گوشی رفته گزینه ی Developer Option را بزنید.

در این منو گزینه ی Bluetooth Audio Codec را بزنید در پنجره ی باز شده همه ی کد هایی که گوشی شما پشتیبانی میکند نمایش داده می شود و میتوانید هر کدام را انتخاب کنید اما باید توجه داشته باشید که دستگاه دیگر مانند هدفون هم باید از آن فناوری هم پشتیبانی کند.

این کد گذاری پیشرفت زیادی داشته است که باعث شده یک نمونه ی بهتر از aptX یعنی aptX HD معرفی شود. در aptX فایل های صوتی با کیفیت ۱۶ بیت منتقل می شود اما در aptX HD فایل های صوتی با کیفیت ۲۴ بیت منتقل می شود تا کیفیت بالاتری ارائه شود.

آیا به همه ی این ها نیاز داریم؟

باید بگویم قطعا این تکنولوژی ها کیفیت بالاتری ارائه می دهند اما شاید افراد مبتی نتوانند فرق بین این تکنولوژی ها را احساس کنند. همچنین باید فراموش نکنیم که بهترین روش و با کیفیت ترین روش برای انتقال صدا روش های باسیم هستند زیرا محدودیت کمتری دارند و نیاز به فشرده سازی ندارد.

کیفیت صدا برای لذت بردن از موسیقی مهم ترین چیزی است که ما در آن وسواس زیادی داریم و با تست های متعدد تکنولوژی ها وانواع مختلف پخش کننده ی صدا میتوانیم صدایی با کیفیت را داشته باشیم. شما هم این روش ها را برسی کنید و با ما در میان بگذارید.

User Rating: Be the first one !
منبع
cnet

رامین خالقی

دانشجوی رشته ی نفت،علاقه مند به تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا