Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

اندرویدبررسیسیستم عاملفناوری

نگاهی به ویژگی های جدید اندروید ۹

گوگل به تازگی نسخه ی جدید سیستم عامل اندروید با نام Pie را معرفی کرد.

روز دوشنبه ۱۵ مرداد بود که گوگل نسخه ی جدید اندروید را معرفی کرد. این نسخه از اندروید با نام Pie شناخته می شود که در همان روز نخست برای گوشی های Pixel در دسترس قرار گرفت. گوگل سعی کرده است که این نسخه را هوشمند تر کند. همچنین این نسخه از اندروید دارای ظاهری چشم نواز است که به سادگی می توان تشخیص داد گوگل زحمت زیادی برای این نسخه کشیده است. در این مقاله از آی تی ویکی سعی میکنیم اکثر قابلیت های جالب در اندروید Pie را به شما نشان دهیم.

 

کنترل هوشمند مصرف باتری

کنترل هوشمند مصرف باتری

گوگل همچون نسخه های قبلی اندروید سعی دارد مصرف باتری را کاهش دهد. این بار با هوش مصنوعی به خوبی این کار را انجام داده است. این قابلیت که با نام Adaptive Battery شناخته می شود،مقدار استفاده ی شما از اپلیکشن ها را آنالیز می کند،حال با توجه به مقدار استفاده ی شما از اپلیکشن ها آن ها را اولویت بندی می کند تا بتواند مصرف باتری برای اپلیکشین هایی که شما از آن ها کمتر استفاده می کنید را محدود کند.

کنترل هوشمند نور صفحه نمایش

کنترل هوشمند نور صفحه نمایش

صفحه نمایش بیشترین مصرف باتری را دارد،حال تصور کنید نور صفحه نمایش به طور هوشمند با فضای شما تطبیق داده شود.این جاست که شما به حداکثر صرفه جویی در باتری می رسید.گوگل این ویژگی مهم را با نام Adaptive Brightness معرفی کرد. حال این ویژگی چطور کار میکند؟ و با روش های قبلی چه تفاوتی دارد؟

پاسخ شما در هوش مصنوعی اندروید نهفته است، وقتی شما در محیط های مختلف مقدار نور صفحه را تنظیم می کنید،سیستم عامل اندروید در حال یادگیری مقدار نور صفحه نمایش در محیط های مختلف است. با این ویژگی در حقیقت نور صفحه متناسب با خود فرد و محیط های آن فرد تنظیم می شود.این ویژگی بزرگ باعث می شود هم در مصرف باتری صرفه جویی شود و هم بهترین نور صفحه نمایش را برای شما به ارمغان بیاورد.

ویژگی App Actions

ویژگی App Actions

اندروید با هوش مصنوعی بکار گرفته شده می تواند تشخیص دهد که کاربر در چه زمانی به چه قابلیت برنامه های نصب شده ی گوشی لازم دارد و با نمایش این قابلیت ها به او پیشنهاد دهد تا از آن برنامه استفاده کند.

این پیشنهاد ها در منوی برنامه های نصب شده قابل مشاهده است. همچنین در صورت لزوم می توانید این ویژگی را خاموش کنید.

ژست های حرکتی ناوبری

ژست های حرکتی ناوبری

گوگل دکمه ی ناوبری را که همه از آن ها خسته شده بودیم را هم تغییر داد.حالا به جای سه دکمه یک دکمه پیش روی ماست که با آن می توان همه ی کار های آن سه دکمه را با آین دکمه ی جدید انجام داد. در حقیقت این ویژگی از سیستم عامل ios الهام گرفته شده است.با این حال این ویژگی رنگ و روی تازه ای به سیستم ناوبری بخشیده تا جلوه های بصری زیبا و بهبود در کارایی را نوید دهد.

این ویژگی ممکن است در همه ی گوشی ها بطور پیش فرض فعال نباشد. برای فعال کردن این ویژگی وارد تنظیمات بشوید سپس وارد منوی Gestures شوید و Swipe up on Home Screen  را فعال کنید.

اخیرا شنیده شده است در گوشی Pixel 3 این ویژگی به طور پیش فرض فعال شده است و امکان تغییر آن به حالت سنتی سه دکمه وجود ندارد.

اعتیاد به گوشی ممنوع

شاید برای شما هم اتفاق افتاده وقتی با گوشی کار می کنید متوجه زمان نشوید و وقتی به ساعت نگاه میکنید متوجه می شوید زمان زیادی را صرف کارکردن با گوشی از دست داده اید.

حالا گوگل برای جلوگیری از زیاده روی در استفاده از گوشی ویژگی جدیدی به نام App Timer مقدار زمانی را که میخواهید صرف آن برنامه کنید را تنظیم کنید.

و Dashbord محلی است که مقدار استفاده شما از هر یک برنامه های را می توانید مشاهده کنید البته این ویژگی هم اکنون در نسخه بتا قراردارد و فقط گوشی های پیکس می توانند آن را دریافت کنند و مشخص نیست چه ویژگی های بیشتری در آن قرار دارد.

و حالت Wind Down قابلیتی است که با تنظیم کردن آن گوشی را وارد حالت Do not Disturb میکند همچنین صفحه نمایش به حالت سیاه و سفید در میایید تا شما متوجه شوید که دیگر زمان کار کردن با گوشی نیست و گوشی را کنار بگذازید.

متریال دیزاین جدید

گوگل در این نسخه ظاهر اندروید را تنوع بخشیده و از حالت خشک و بی روح خارج کرده.این تنوع در منوی کشویی اعلان ها و منوی تنظیمات کاملا محسوس است.

شما این طراحی جدید را در دو نوع روشن و تیره در اختیار دارید که میتوانید هر کدام را انتخاب کنید و یا می توانید این انتخاب را به گوشی واگذار کنید تا بر اساس  رنگ تصویر زمینه یکی از این دو حالت را انتخاب کند.

برای این کار وارد منوی تنظیمات سپس Display سپس Advance شوید در منوی باز شده Devies theme را انتخب کنید تا گزینه های موجود برای شما نمایش داده شود.حال هر کدام از این حالت ها را میتوانید انتخاب کنید.

اگر فکر کردید طراحی های جدید این نسخه تمام شده کاملا در اشتباه هستید.در اندروید ۹ حالا دکمه های تنظیمات صدا به کلی تغییر کرده وشکل جدیدی گرفته و تغییر جایگاه آن باعث شده تا به راحتی بتوانید با یک دست صدای گوشی را تنظیم کنید.گوگل در نسخه ی ۸.۱ اندروید منوی پاور را تغییر داد ولی این تغییرات کلی نبود و منوی تنظیم صدا همان شکل قدیمی را داشت ولی حالا این تغیرات در تمام قسمت های اندروید نمایان است.

 

این طراحی های جدید با گوشه های گرد باعث شده تا محیط اندروید بسیار زیبا باشد و کارکردن با آن حس خوبی داشته باشد.

پیش نمایش عکس ها و پیام ها در نوار اعلانات

نوار اعلانات پیشرفت زیادی داشته،حالا دیگر پیام ها زیبا تر و کاربردی تر نمایش داده می شوند.

ویژگی جدیدی که می خواهیم با هم ببینیم تصویر در پیش نمایش پیام ها است.مثلا فرض کنید همراه با یک پیام یک تصویر هم برای شما فرستاده شده،اگر منوی کشویی اعلان ها را باز کنید آن تصویر هم همراه با آن پیام برای شما نشان داده خواهد شد. البته در نظر داشته باشید برای این ویژگی آن برنامه این ویژگی را هم پشتیبانی کند.

پشتیبانی از ناچ بار

ناچ بار

در سال ۲۰۱۸ گوشی های بیشتری با ناچ بار راحی بازار شدند که باعث شد بیشتر سطح گوشی از نمایشگر پوشیده شود.ولی برای پشتیبانی از این قابلیت سازندگان گوشی باید پشتیبانی از این صفحات را به نسخه ی نرم افزاری گوشی اضافه می کردند. اما حالا گوگل این ویژگی خوب را در اندروید قرار داد تا راحت تر بتوان با این ویژگی کار کرد.

توجه داشته باشد با این ویژگی حتی اگر گوشی شما ناچ بار ندارد با تنطیمات اندروید میتوانید ناچ بار را به گوشی خود بیاورید.

 

حالت Lock Down

حالت Lock Down

شما با انتخاب این گزینه در منوی پاور وارد یک حالتی امنیتی می شود که دیگر اعلان های دریافتی نمایش داده نمی شود و همچنین گوشی با اثر انگشت و قفل هوشمند باز نمی شود و باید با رمز یا الگوی انتخابی اقدام به باز کردن گوشی کنید.

برای فعال کردن این ویژگی وارد منوی تنطیمات سپس Security and Location شوید و گزینه  Lock Screen Preferences زا انتخاب کنید و Show lock down option را فعال کنید.

فقط زمانی که می خواهید صفحه می چرخد

شاید بارها اتفاق افتاده که شما بخواهید فقط در بعضی مواقع صفحه نمایش بچرخد ولی با روشن کردن چرخش صفحه نمایش گوشی همیشه طبق حالت قرار گیری گوشی صفحه را می چرخاند اما در اندروید ۹ این حالت به طور دیگری کار میکند.

روش این کار به این گونه است که اگر گزینه ی چرخش اتوماتیک را خاموش کنید(که اکثر ما همیشه این گزینه ی اذیت کننده را خاموش می کنیم) وقتی گوشی را مثلا از حالت عمودی به افقی تغییر بدهیم فاعدتا صفحه نمایش نمی چرخد اما یک ایکون چرخش در بالا و سمت راست گوشی به ما نشان می دهد با لمس این ایکون صفحه نمایش می چرخد.

در حقیقت با این ویژگی شما یک چرخش خودکار هدفمند دارید که فقط وقتی شما بخواهید عمل میکند.

انتخاب متن

در این عکس می بینید حتی با وارد نشدن به برنامه و از طریق پنجره های باز شده یک متن را می توان کپی کرد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که برای انتخاب و کپی یک متن از یک برنامه به برنامه دیگر به مشکل بخورید.اما حالا در اندروید ۹ برای کپی یک متن از یک برنامه نیاز به وارد شدن به آن برنامه نیست و با باز کردن پنجره ی برنامه های باز شده می توانید آن متن را انتخاب کنید.

همچنین برای انتخاب یک متن یک حالت بزرگنمایی بالای متن مورد نظر قرار میگرید تا شما دقیق تر بتوانید محل مورد نظر را انتخاب کنید

اسکیرین شات کاربردی

در اندروید ۹ حالا بعد از اسکرین شات سه گزینه ی حذف ویرایش و اشتراک گذاری نشان داده می شود و با انتخاب گزینه ی ویرایش می توانید آن را برش دهید یا چیزی به آن اضافه کنید.

نمایش درصد باتری در Always on display

نمایش درصد باتری در Always on display

حالا در اندروید ۹ در صفحه نمایش همیشه روشن مقدار درصد باتری هم نشان دهد تا دیگر برای دیدن مقدار باتری گوشی لازم نباشد هر بار گوشی خود را باز کنید.

در پایان

اندروید ۹ نشان داد همه ی قابلیت هایی که یک گوشی هوشمند لازم دارد را در خود دارد و بدون شک یکی از برترین سیستم عامل های گوشی های هوشمند است. گوگل با قرار دادن هوش مصنوعی در اندروید گوشی های تلفن را هوشمندتر ساخته تا با آن بهره وری بیشتری از گوشی داشته باشید و با طراحی های زیبا و چشم نواز روح جدیدی به اندروید بخشیده تا هر بیشتر زیبا تر برسد.

اندروید ۹ حالا برای گوشی های پیکسل قابل دریافت است و به مرور زمان گوشی های دیگر این اندروید جدید را دریافت خواهند کرد.

User Rating: ۴.۵۳ ( ۲ votes)
از طريق
cnet

رامین خالقی

دانشجوی رشته ی نفت،علاقه مند به تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا