Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

فناوریموبایل

چگونه گوشی های ماژولار باعث تحول در صنعت موبایل می شوند؟

گوگل به کمک اندروید توانست استاندارد های سیستم عامل موبایل را مدیریت کند و به هر کس اجازه دهد تا به سلیقه خودش سیستم عاملش را بسازد و به آن عادت کند. حال، گوگل پروژه ای جاه طلبانه در سر دارد  که آن را «پروژه آرا» نامیده است و امیدوار است که بتواند همین شخصی سازی را به سخت افزار گوشی ها هم بیاورد.

گوگل قصد دارد تا اولین تلفن هوشمند دنیا با قابلیت شخصی سازی کامل را عرضه کند. با این گوشی شما می توانید قطعات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و اگر نیاز بود؛ حتی آن ها را تعویض کنید.

اگر دوربین برای شما مهم است، می توانید یک لنز قوی بر روی گوشی خود بگذارید و مثلا اگر باتری گوشی شما در حال تمام شدن باشد و دیگر قصد ندارید تا با آن عکاسی کنید ، به راحتی می توانید دوربین گوشی خود را با یک باتری قوی عوض کرده تا در ادامه روز نیز بتوانید از موبایلتان استفاده کنید. گرچه این کار چیزی شبیه بازی لگو است.

در پروژه آرا (Project Ara) به معنی واقعی کلمه می توانید گوشی خود را شخصی سازی کرده و نیاز های خود را به راحتی برطرف کنید.

چرا ماژولار؟

Modular-Smartphone

امروزه شما هر گوشی موبایلی که خریداری کنید توسط شرکت سازنده اش طراحی شده است. آیفون یا اکثر گوشی های اندروید شاید از خیلی از لحاظ مناسب باشند اما به هر حال به طور کامل برای شما ساخته نشده اند؛ شاید بسیاری از نیاز های شما را برطرف کنند اما بازهم از بعضی از لحاظ ها شما را نا امید می کنند. مثلا آیفون در هر نسخه درحال باریک تر شدن است در حالی که باتری آن زیاد هم تقویت نمی شود و برخی ترجیح می دهند تا موبایلشان به جای اینکه باریک شود؛ باتری بهتری داشته باشد.

ممکن است باتری برای یک فرد مهم باشد اما برای فردی دیگر اهمیت زیادی نداشته باشد. اینجاست که مزیت گوشی های ماژولار مشخص می شود.

این مساله از لحاظ اقتصادی نیز منطقی به نظر می آید. با گوشی های ماژولار می توانید پول بیشتری بر روی بخش هایی که برای شما مهم تر است هزینه کرده و به قسمت های کم اهمیت پولی اختصاص ندهید؛ مجبور نیستید هر ساله گوشی خود را عوض کنید و فقط بخش های خاصی  از گوشی را ارتقا دهید. نسخه ابتدایی پروژه آرا که مردم کشور های در حال توسعه با درآمد کم را هدف گذاری کرده است با قیمت ۵۰$ به همراه وای فای و بدون اینترنت همراه عرضه می شود؛ در نتیجه صاحب گوشی می تواند بر اساس نیاز و بودجه خود، بخش های مختلف گوشی را خریداری کرده و ارتقا دهد.

گوشی های ماژولار چگونه کار می کنند؟

araback-640x427

گوشی هوشمند آرا از قطعات و ماژول های مختلفی تشکیل شده است که به وسیله قابی فلزی به نام «endos» درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. این قاب دارای اسلاتی در جلو برای صفحه نمایش و اسلات های دیگری هم در جلو هم در عقب برای قطعات مختلف است. این قاب به تنهایی فقط ۱۵$ قیمت دارد.

قاب endos در سه سایز کوچک (در حدود اندازه ی نوکیا ۳۳۱۰)، متوسط (در حدود اندازه ی نکسوس ۵) و بزرگ (در حدود اندازه ی گلکسی نوت ۳) عرضه می شود.

حالا که صحبت از ماژول ها شد، سوالی پیش می آید که آنها دقیقا چه کارهایی انجام می دهند؟ در پاسخ باید گفت که تقریبا همه چیز. بعضی از این ماژول ها قابلیت های عادی تلفن های هوشمند همچون اسپیکر و دوربین و بعضی نیز قابلیت هایی شخصی تری همچون خدمات پزشکی، چاپگر رسید، اشاره گر لیزری، دکمه های کنترل بازی و… را فراهم می کنند.

این ماژول ها به کمک مگنت های الکتروپرمننت به قاب متصل می شوند. هر اسلات در قاب با هر ماژولی در آن سایز، سازگار است برای مثال همانطور که قبلا گفته شد، اگر ماژول دوربین شما هم اندازه با ماژول باتری باشد به راحتی می توانید جای این دو را با یک دیگر عوض کنید که برای این کار حتی نیاز به خاموش کردن تلفن هم نیست (این کار به کمک باتری بک اپی که در قاب جاسازی شده است امکان پذیر می باشد).

تاریخچه آرا

پروژه آرا

گوگل در آگوست ۲۰۱۱ اعلام کرد که موتورولا را تصاحب کرده است. کمتر از سه سال بعد در ژانویه ۲۰۱۴ نیز اعلام کرد که  برای  فروش موتورولا با لنوو به توافق رسیده است گرچه گوگل ترجیح داد تا تنها یک بخش موتورولا یعنی گروه تکنولوژی و پروژه های پیشرفته (ATAP)  را برای خود نگه دارد.

به گفته رجینا دوگان مدیر سابق آژانس پروژه های تحقیقاتی دفاعی (ATAP ،(DARPA در حال کار بر روی پروژه هایی چون «moonshots» مشابه آنچه که در گوگل ایکس یافت می شد؛ است.

یکی از این پروژه ها، آرا است.پاول امرنکو عضو سابق DARPA و مدیر پروژه آرا در این باره می گوید:

سوال این بود؛ آیا ما می توانیم همان کاری که با نرم افزار گوشی های هوشمند انجام دادیم با سخت افزارشان نیز انجام دهیم؟ برای این کار ما موانع را کاهش دادیم تا بتوانیم ده ها هزار و یا صدها هزار توسعه دهنده از۵ یا ۶ شرکت بزرگ را برای کار روی این پروژه کنار هم جمع کنیم.

پروژه آرا به طور رسمی از ۱ آپریل ۲۰۱۳ شروع شد، گرچه صحبت ها و ایده هایش به پاییز ۲۰۱۲ بر میگردد. این پروژه به واسطه وجود دوگان، امرنکو و دیگر کارکنان سابق DARPA به سرعت شروع به کار کرد گرچه این کار به خودی خود فشار زمان را تحمیل می کند.امرنکو می گوید:

 اصولا، زمان دوست شما نیست. فشار زمان باعث می شود نوآوری شما کیفیت بالاتری پیدا کند.

راه اندازی در پورتو ریکو

در کنفرانس ماه گذشته توسعه دهندگان پروژه آرا، امرنکو از برنامه گوگل برای آوردن آرا به بازار خبر داد. گوگل قصد دارد که این پروژه را به صورت آزمایشی در پورتو ریکو راه اندازی کرده و تلفن هوشمند آرا را عرضه کند. گوگل دلیل انتخاب پورتو ریکو را نفوذ بسیار زیادی موبایل در این کشور عنوان کرده است زیرا که ۷۵% از جمعیت این کشور از طریق موبایل خود به اینترنت متصل می شوند.

گوگل هم اکنون با دو اپراتور موبایل Open Mobile و Claro که زیر مجموعه ای از شرکت América Móvil (بزرگترین اپراتور موبایل آمریکای لاتین) است همکاری می کند.

گوگل قصد دارد تا ماژول های گوشی هوشمندش را به وسیله ی یک اتومبیل گشت زن عرضه کند. امرنکو در این باره می گوید:

ما قصد داریم تا تجربه ای جدید از فروش را ایجاد کنیم. ما به صورت آزمایشی یک کامیون حمل مواد غذایی را به عنوان اتوموبیل گشت زن برای فروش قطعات در نظر گرفته ایم.

پروژه آرا تاکنون ۵۰ توسعه دهنده ماژول از شرکت هایی چون Marvell ، Nvidia و Rockchip را دور هم جمع کرده است.

جمع بندی

پروژه آرا یک پروژه هیجان انگیز است که پتانسیل انقلاب در صنعت تلفن همراه را دارد. اینکه بتوانید موبالیتان را از هر جهت شخصی سازی کنید شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما می تواند دید مردم را نسبت به تلفن های همراه تغییر دهد.

نمی توان پیش بینی کرد که آینده موبایل های ماژولار چگونه خواهد شد؛ اما چیزی که مشخص است این است که تا چند سال آینده اخبار بیشتری از پروژه ی آرا خواهید شنید.

مرور کلی

۰%

User Rating: ۴.۹ ( ۱ votes)
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا