Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

خودروعلم و دانش

مقایسه انواع انتقال قدرت FWD ،AWD و RWD

چگونه چرخ هایی که می چرخند رانندگی شما را تغییر می دهند

دیفرانسیل جلو (FWD)، دیفرانسیل عقب (RWD)، چهار یا تمام چرخ محرک (۴WD) یا (AWD): شاید شما این اصطلاحات را پیش از این شنیده اید. اینها سه نوع اصلی از طرح بندی موتور و انتقال قدرت در وسایل نقلیه موتوری هستند. روش های زیادی برای طبقه بندی وسایل نقلیه وجود دارد، اما تقسیم بندی  که بر اساس محور موتور و انتقال قدرت آن به (چرخ های محرک) صورت می گیرد یکی از برجسته ترین آنهاست.

بدیهی است، همه  این طرح ها برابر نیستند و عملکرد یکسان ندارند. چرا که هر طرح با ویژگی ها و کاربرد های ذاتی خود، به طور قابل توجهی بر عملکرد و کاربرد وسیله نقلیه تاثیر می گذارد.

باید توجه داشت که  کاربری  فقط تحت تاثیر محل  قرار گرفتن محور های قدرت نیست. بلکه  مهندسان  با قرار دادن  موتور در یک  طراحی خاص نقش تاثیر گزاری در کابری دارند. این طراحی می تواند توزیع وزن یک وسیله نقلیه را تغییر دهد، توزیع درست وزن یک وسیله نقلیه  نقش مهمی در کارایی  به ویژه در آب و هوای نامطبوع و یا در هنگام رانندگی با سرعت بالا دارد.

بنابراین، این اصطلاحات در شرایط کارایی در جاده چگونه معنا می شوند؟

به طور کلی، هر طرح دارای شهرت خاص خود است. اما قبل از اینکه به آن بپردازیم، بیایید بر اساس اصول اولیه  آنها را بشناسیم؛ با آی تی ویکی همراه باشید:

دیفرانسیل عقب (RWD) چیست؟

 
 
 
 

    دیفرانسیل عقب (RWD)  قدیمی ترین نوع طرح خودرو است، موتور قدرت خود را از طریق انتقال به محور عقب یک وسیله نقلیه می فرستد.

    اولین خودرو ها از این طرح بهره می گرفتند ، که بر میگردد به سال  ۱۸۸۵ماشین بنز پنتت موتورکه همان روزهای اول دایملر بنز (آنچه ما اکنون به عنوان مرسدس بنز می شناسیم) و ۱۸۹۵ پانارد، یک شرکت که پیش از PSA پژو سیتروئن بود.

    دیفرانسیل جلو (FWD)چیست؟

    دیفرانسیل جلو (FWD) بدان معنی است که موتور قدرت خود را به مجموعه چرخهای جلو منتقل می کند. دیفرانسیل جلو در سال های ۱۹۰۰ در فرم های مختلف نمونه اولیه در فرانسه ظاهر شد. در سال های اولیه فقط در ماشین های مسابقه ای وجود داشت.

    اولین تولید خودرو دیفرانسیل جلو به لطف یک خودروساز کوچک انگلیسی به نام کمپانی کوچک بیرمنگام  اسلحه  بود؛ ساخته  شد. شرکت های دیگری از آلمان و امریکا متوجه این تغییرات شده  خودشان را با این تغییرات تظبیق دادند.

    در طول سالها، خودروهای دیفرانسیل جلو  قابل توجه متعلق به کمپانی آئودی کنونی، سیتروئن و ۲CV معروف  آن بود. تا دهه ۱۹۷۰، به دلیل شکل گیری رتبه بندی شرکت ها بر اساس متوسط مصرف سوخت پس از بحران نفتی سال ۱۹۷۳، دیفرانسیل جلو واقعا محبوب شد.

     تمام چرخ (AWD) یا چهار چرخ محرک (۴WD) چیست؟

    تمام چرخ (AWD) یا چهار چرخ محرک  (۴WD)، اساسا به این معنا است که قدرت موتور به هر چهار چرخ برای حداکثر اصطکاک ارسال می شود.

    “چهار چرخ محرک” هم می تواند برای نوع خاص از سیستم معمولا در کامیون ها استفاده می شود، همچنین اصطلاح عمومی “تمام چرخ دنده”  را شامل می شود، بدین معنا که  یک وسیله نقلیه قدرت را به تمام چهار چرخ ارسال می کند.

    چهار چرخ محرک به طور عمده برای استفاده در خودروهای وسایل نقلیه، کامیون ها و ماشین های مسابقه ای به کار رفته امی رود. اما با توجه به ظهور تمام چرخ محرک، که با سیستم های چهار چرخ در  کامیون متفاوت است، اصطکاک حداکثر در حال حاضر به راحتی در خودروهای معمولی جاده مانند سدان، واگن ها، و حتی ماشین های مسابقه ای موجود است.

    کدامیک بهتر است؟

    این یکی از سؤالات پر بار و موضوعات داغ در دنیای خودرو  محسوب  می شود. حقیقت این است که واقعا بستگی به وضعیت و کاربرد سیستم دارد. به عنوان مثال، هر نوع سیستم چهار چرخ محرک برای هر نوع شرایط کم اصطکاک بهترین گزینه تلقی می شود. که باعث می شود  این سیستم بیشتر برای کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که در آن برف می بارد و یا که در آن جاده هموار لوکس  وجود دارد مناسب باشد . اخیرا، تمام چرخ محرک به خاطر افزایش اصطکاک بسیار مورد توجه واقع شده است.

    هنگامی که در مورد چیدمان دو چرخ محرک و مقایسه چرخ جلو در مقابل چرخ های عقب می گویند، بحث بیشتر پیچیده تر می شود. با توجه به تاریخ، چرخ دنده عقب به عنوان یک طراحی ساده و مقرون به صرفه بود یکی از برجسته ترین انواع محرک بود.

    گرچه با پیشرفت تکنولوژی، تقاضا برای توسعه ارزان تر و مصرف سوخت دلیلی بر افزایش محبوبیت موتورهای دیزلی شده است. به همین دلیل است که وسایل نقلیه محرک به قطعات کمتری نیاز دارند، زیرا قدرت و رانندگی معمولا یک واحد است که در جلوی وسیله نقلیه قرار دارد. چنین چیزی در یک خودرو دیفرانسیل عقب وجود ندارد، و از نظر پیچیدگی مهندسی جایگاهی ندارد.

    برای آنکه بگوییم کدام  بهتر است، باید گفت که این مقایسه به وضعیت هر کدام وابسته است. هر دو نوع دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب وسایل نقلیه دارای نقایص خود هستند، اما هر دو خود را به خوبی ثابت کرده اند. به ویژه هنگامی که ماشین با برای آب و هوا با رطوبت مناسب مجهز شده است.

    آماده برای شرایط مناسب

    تمرکز مقایسه را میتوان  چگونگی عملکرد آنها در طول آب و هوای نامطبوع دانست. این مسئله مربوط به اکثر خریداران خودرو است زیرا آنها می خواهند خودرویی باشد که بتواند آنها را از نقطه A به نقطه B در کمال اظمینان برساند. هر وسیله نقلیه چهار چرخ محرک، معمولا ترجیح داده می شود، زیرا آنها معمولا برای هر نوع هوا  مناسب هستند و می توانند در هر موقعیتی رانده شوند. اما خودروهای چهار چرخ محرک اغلب به هزینه حق بیمه بیشتری نیاز دارد.

    بنابراین، اگر بین دیفرانسیل جلو و عقب، مجبورید فقط یکی را انتخاب کنید:

    وسایل نقلیه  دیفرانسیل جلو در شرایط رانندگی روزمره، به ویژه در شرایط هوای نامطبوع، بهتر عمل می کنند. به این دلیل است که موتور و گیربکس روی محور جلو حرکت می کنند و وزن چرخ های محرک را افزایش می دهند که باعث افزایش اصطکاک در شرایط لغزندگی  می شود.

    اکثر تولید کنندگان خودروهای استاندارد به دیفرانسیل جلو روی آورده اند، زیرا ارزان تر هستند، کارایی بیشتری دارند و اصطکاک بهتری را برای رانندگی روزانه فراهم می کنند

    وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب، با وجود  اینکه طرح اصلی و ترجیح در روزهای اولیه استفاده از خودرو بودند؛ دارای معایبی رانندگی روزانه بودند و تنظیم آنها برای استفاده در آب و هوای نامساعد دچار پیچیدگی های بسیاری میباشد. در واقع هر کس قادر به کنترل یک وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب در شرایط آب و هوای نامساعد نیست.

    به نظر میرسد که نمی توان به طور مشخص گفت کدامیک بهتر هستند؛ اما به طرق مختلف، محیط شما و روال روزانه شما تعیین می کند که چه وسیله ای برای شما مناسب است. باید در نظر گرفت که اگر شما در یک آب و هوای معتدل یا آب و هوایی چهار فصل زندگی می کنید، می توانید از هر کدام  که می خواهید استفاده کنید.

    وضعیت عملکرد در حین رانندگی

    هنگامی که به رانندگی سریع و موقعیت های ماشین های مسابقه  مانند راننده ی مسابقه و یا در یک مسابقه ی رالی خاکی می رسد، تمام سه طرح بندی مزایا و معایب خود را دارند. اما عمدتا، همه آنها در شرایطی که راننده خوب عمل کند خود را نشان می دهند ، مخصوصا در شرایط با چسبندگی  محدود وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو  اغلب از بین می روند زیرا آنها متفاوت از وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب کنترل می شوند.

    وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو، آنچه که گردش ناروان نامیده می شود را به نمایش  می گذارند یا هنگامی که وسیله نقلیه در برابر توانایی خود را برای هدایت مقاومت  می کند؛ چون محور جلو بیش از حد سنگین است. و این زمانی است که ما فرمان را می چرخانیم و هیچ اتفاقی نمی افتد، در این  حالت اولین قانون نیوتن است که به بازی امی آید. دلیلش این است که  در وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو بسیاری از بار در محور جلو قرار دارد، نیاز به ارائه قدرت و مدیریت فرمان همزمان، براحتی می تواند سبب ترکیدن لاستیک های جلو شود.

    باید حقایق را در نظر گرفت اگر بخواهیم واقع بین باشیم، هر دو دیفرانسیل جلو و عقب خود را چه در مسابقات ماشین و  آزمایش در شرایط مختلف  ثابت کرده اند.

    نمونه هایی از مسابقه افراطی دیفرانسیل جلو شامل مینی کوپر اصلی در مراسم معروف مونت کارلو و اخیرا مسابقات قهرمانی اتومبیل های توریستی بریتانیا است که تقریبا به طور کامل انحصار اتومبیل های مسابقه ای را در اختیار دارد.

    دیفرانسیل عقب در برنامه های عملکردی ترجیح داده می شود، زیرا طرح آن حداکثر انعطاف پذیری و تنوع را بدون هیچ گونه نقصانی در عملکرد ارائه می دهد. به عبارت دیگر، خودروهای دیفرانسیل عقب می توانند موتور خود را در جلوی ماشین، در عقب  و وسط ماشین یا در برخی موارد منحصر به فرد، عقب خودرو (مانند پورشه ۹۱۱ یا فولکس واگن اصلی بیتل) قرار دهند.

    برای رانندگان معمولی، دیفرانسیل عقب نیز احساس تعادل بیشتر را فراهم می کند، ویژگی های وسایل نقلیه رانندگی دیفرانسیل عقب بسیار قابل پیش بینی با حساسیت مناسب چرخ است. این معمولا به دلیل توزیع وزن و این واقعیت است که شما از مجموعه ای از چرخ ها برای انجام بیش از یک عمل درخواست نمی کنید.

    همچنین، چون چرخ های عقب چرخ های محرک هستند؛ چرخش روان را  هنگامی که عقب خودرو در اطراف یک منحنی چرخش می کند به نمایش میگذارند. زیرا چرخ های عقب، کشش را از دست می دهند؛ باعث می شود وزن وسیله نقلیه تغییر و عقب خودرو آزد امی شود. برای رانندگان معمولی، ترجیح می دهند که با ناروانی کنار بیایند تا روانی بیش از حد خودرو بهر حال اگر شما  راننده هستید بهتر می دانید در هنگام رانندگی چه کار می کنید.

    User Rating: ۳.۳۴ ( ۵ votes)
    منبع
    digitaltrends

    اندیشه امام دوست

    مهندس مکانیک

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا