Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

اینترنت و شبکهعلم و دانش

بلاک چین چیست؟

هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید!

به طور غیر منتظره بلاک چین در همه جا رواج پیدا کرده است. این تکنولوژی برای توسعه ی بیت کوین در سال ۲۰۰۸ اختراع شد و یک سال بعد شروع به کار کرد، که برای همه چیز از جمله حفاظت از کپی رایت تا رضایت استفاده از حریم شخصی مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است شما اخباری بدون اشاره به بالا رفتن ارزش بیت کوین و دیگر ارز های رمز گذاری شده شنیده باشید و به این تکنولوژی نگاه بدی داشته باشید اما یک قانون ساده میگوید هر چیزی که به سرعت پیچیده میشود شما به آن شک میکنید.

با توجه به این موضوع، ما در آی تی ویکی شما را با بلاک چین اشنا میکنیم و از تعاریف ساده تا استعاره های فراگیر میگوییم.

چگونه بلاک چین کار میکند؟

در ابتدا، یک توضیح ساده بدون استعاره ها و کلمات مبهم میگوییم. در زبان ارزهای رمز گذاری شده بلاک به معنای یک محل برای انجام معاملات است که میتواند در هر یک از بلاک ها محل ارزهای رمزگذاری شده یا اطلاعات پزشکی یا اطلاعات رای گیری شده باشد. وقتی که یک بلاک تکمیل میشود به بلاک های دیگر وصل میشود و تولید یک زنجیره ای از بلاک ها میکند در حقیقت کلمه ی بلاک چین به همین نام یعنی زنجیره ی بلاک ها است.

از انجا که ارز های رمزگذاری شده همان طور که از نام انها مشخص است بر پایه ی رمز بنا شده اند و پردازش هر گونه معامله نیازمند حل مسائل پیچیده ی ریاضی است و این عملیات به دلیل افزایش بلاک چین ها روز به روز سخت تر می شود. افرادی که این معادلات را حل می کنند با استفاده از ارزهای رمز گذاری شده پاداش میگیرند که به این فعالیت “استخراج” میگویند.

اگر شما هر نوع ارز رمزگذاری شده داشته باشید، آنچه که درحقیقت دارید یک کلید خصوصی (در واقع فقط یک رمز عبور طولانی) به آدرس آن در بلاک چین است. شما با این کلید میتوانید آن ارز رمزگذاری شده را خرج کنید، اما اگر کلید را از دست بدهید هیچ راهی برای بازگشت آن نیست. همچنین هر حساب یک کلید عمومی دارد که با آن میشود افراد دیگر برای شما ارز رمزگذاری شده بفرستند. اطلاعات در مورد بلاک چین ها نیز در دسترس عموم قرار میگیرد. ولی به طور غیر متمرکز، به این معنی که به یک سرور یا یک کامپیوتر تکیه نمیکند. بنابراین هرگونه معاملات بلافاصله برای همه قابل مشاهده است. این تفاسیر ما را به اولین استعاره میرساند: دفترعمومی ( public ledger )

بلاک چین، یک دفتر عمومی

اگر بیت کوین یا هر ارز رمزگذاری شده را به یک دوست ارسال کنید یا آن را بفروشید؛ این اطلاعات در بلک چین به صورت عمومی در دسترس قرار میگیرد. ممکن است افراد دیگر هویت شما را نداشته باشند اما دقیقا میدانند که چه مقدار از یک فرد به فرد دیگر منتقل شده است.

بسیاری از مردم بلاک چین را به عنوان یک جایگزین برای بانک های سنتی میدانند. شما میتوانید بدون استفاده از بانک ها و یا سایر موسسات برای انتقال پول از بلاک چین استفاده کنید و واسطه ها را در این عملیات حذف کنید.

اینترنت دارای ارزش

بعضی از مردم برای توضیح بلک چین از عبارت اینترنت دارای ارزش استفاده میکنند. این توضیح بسیار ساده است در حقیقت اینترنت باعث شده برای شما داده های آنلاین آزادانه توزیع شود، در حالی که بلاک چین همین کار را برای پول میکند.

بلاک چین و سایر ارزهای رمزگذاری شده باعث می شود که به راحتی پول های خود را در سراسر جهان بدون استفاده از واسطه های سنتی مانند بانک ها و حتی دولت ها مبادله کنید.

بلاک چین همانند Google Docs

در اینجا یک تشبیه هوشمندانه برای بلاک چین از ویلیام موگایار نویسنده ی کتاب “The Business Blockchain” داریم. او میگوید: بلاک چین شبیه Google Docs است.

قبل از فناوری Google Docs ، اگر میخواستید یک نوشته ای را با همکاری کسی انجام دهید، ابتدا باید یک سند ورد ایجاد میکردید سپس آن را به افراد دیگر ارسال میکردید.سپس باید صبر میکردید تا آن ها تغییرات را انجام دهند و سپس آن را به شما ارسال کنند.

Google Docs این مشکلات را حل کرد و ثابت کرد که با ایجاد چندین نفر مشاهده و ویرایش یک سند هم زمان امکان پذیر است. با این حال هنوز هم بیشتر پایگاه های داده هنوز از روش قدیمی استفاده میکنند و تنها یک نفر میتواند تغییرات را انجام دهد. اما بلاک چین با اپدیت های سریع هر تغییراتی را به همه نمایش میدهد.

در بانکداری، هر انتقال پول به طور همزمان در هر دو طرف تأیید می شود. همچنین بلاک چین میتواند در کسب کار های قانونی و یا هر کاری که با اسناد و مدارک باشد میتوانند انجام دهند.

بلاک چین، یک ردیف از صفحه

دراینجا یکی دیگر از توضیحات مفید سایت انجمن بیت کویین را میبینیم، که به خوبی ما را با کلید عمومی و خصوصی آشنا میکند.

تصور کنید تعداد زیادی گاو صندوق در یک اتاق خیلی بزرگ وجود دارد. هر گاو صندوق دارای شماره ای است که آن را شناسایی می کند و هر گاو صندوق دارای محلی است که پول ها را در آن نگه داری میکند. گاو صندوق ها همگی از شیشه های ضد گلوله ساخته شدند، بنابراین همه میتواند ببیند که چقدر در هر گاو صندوق پول وجود دارد، و هر کس میتواند در هر کدام از گاوصندوق ها پول بگذارد.

حالا اگر شما یک حساب بیت کوین باز کنید به شما یک بلاک امن با یک شماره شناسایی میدهند که کلید عبور آن هم حفاظت شده است.سپس وقتی که یک نفر میخواهد پول به شما واریز کند شما شماره ی شناسایی بلاک را به او میدهید که مشخص کنید کدام بلاک برای شماست و او  میتوانند پول را در آن جا بگذارند.

 

 

 بلاک چین همانند DNA

در پایان یک توضیح از رابین چاوهان از سایت Medium ارائه میکنیم.

بلاک چین یک سری از معاملات است که سراسر اینترنت درحال گسترش است، زیرا افراد بیشتری از ارزهای رمزگذاری شده استفاده میکنند. به طور مشابه، DNA یک سری از معاملات ژنتیکی و جهش هایی است که به برای زندگی کردن در حال گسترش است. هر دو زمانیکه DNA ما تکامل می یابد، و بلاکهای جدید به بلاک چین اضافه می شود؛ کاوش آن ها پیچیده تر می شود.

هر بلاک چین (بیت کوین، اتریوم، ریپر) مانند یک گونه ی مجزا (انسان،شامپانزه ، و غیره) است. یک بلاک چین نیز می تواند  برای ایجاد یک ارز رقابتی (مانند ریپر) به همان شیوه های دو گونه ی مجزا (مانند بیت کوین و اتریوم) بکار گرفته شود؛ که همگی آن ها دارای ویژگی های مشترکی هستند. البته تغییرات در DNA به راحتی اتفاق نمی افتد و دانشمندان بر این باورند که برای ایجاد یک جهش ژنتیکی حدود یک میلیون سال طول می کشد. همچنین ساختن یک بلاک چین ساده نیست. روند تکامل و تولید طبیعی کمی شبیه فرایند استخراج است که این مراحل پیچیده ایجاد چیز های فوق العاده میکند.

مرور کلی

User Rating: ۴.۴۵ ( ۳ votes)
منبع
lifehacker

رامین خالقی

دانشجوی رشته ی نفت،علاقه مند به تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا