Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

تبلتموبایل

تفاوت نمایشگرهای Super AMOLED ،LCD و Retina در چیست؟

هنگامی صحبت از Galaxy S5 ، LG G3 و یا iPhone 6 به میان می آید. شاید چیزهای درهمی درباره اینکه نمایشگر یکی IPS است و یا آن یکی AMOLED است و فلان گوشی نمایشگر Retina دارد، شنیده باشید. و با تعجب از خود پرسیده اید که این عبارات به چه معنا هستند و تفاوت نمایشگرهای Super AMOLED ،LCD و Retina در چیست؟ در این مقاله سعی شده است نوع عملکرد و مزایای هر کدام از نمایشگرها به تفکیک، شرح داده شود و در پایان در خواهید یافت که کدام یک برای شما بهترین خواهد بود. در ادامه با آی تی ویکی همراه باشید:

LCD

LCD به معنی نمایشگر کریستال مایع است و همانطور که احتمالا می دانید؛ LCD از آرایه ای از کریستالهای مایع ساخته می شود بطوریکه بوسیله نور پس زمینه روشن می شوند. از آنجایی که LCD به انرژی بسیار کمی برای روشن کردن صفحه احتیاج دارد؛ این فناوری در دستگاه های قابل حمل بسیار محبوبیت دارد. بعلاوه، به دلیل آنکه LCDها دارای نور پس زمینه هستند؛ به خوبی در نور مستقیم آفتاب عمل می کنند بطوریکه کل صفحه نمایش به رنگ خاکستری روشن می شود. و به همین جهت کنتراست پایینتری نسبت به برخی دیگر از فناوری ها دارند. دو نوع اصلی LCD وجود دارد: TFT و IPS

LG-G3-Quad-HD-comparison

TFT مخفف Thin Film Transistor (ترانزیستور باریک فیلمی) است و نسخه پیشرفته LCD محسوب می شود که از یک ماتریس فعال (Active Matrix) استفاده می کند. (مانند AM در AMOLED). ماتریس فعال یعنی اینکه هر پیکسل به یک ترانزیستور و خازن مجزا متصل می شود. مزیت اصلی این گونه از LCDها را می توان هزینه تولید نسبتا پایین و افزایش کنتراست آنها در مقایسه با LCDهای معمولی  دانست. از معایب TFT ها می توان مصرف بیش از حد انرژی آنها نسبت به سایر LCDها و زاویه دید موثر و تولید رنگ کمتر برشمرد.

اچ تی سی وان M8 با صفحه نمایش Super LCD3
اچ تی سی وان M8 با صفحه نمایش Super LCD3

IPS مخفف In-Plane Switching و نسخه بهبود یافته TFT است. به بیان خیلی ساده، در TFTها نحوه برانگیختی الکتریکی کریستال متفاوت بوده و جهت آرایه کریستالی دوران یافته است. این تغییر موجب بهبود زاویه دید، نسبت کنتراست و تولید رنگ می شود. همچنین مصرف انرژی این گونه از LCDها در مقایسه با TFTها کاهش یافته است. از آنجایی که LCD های IPS نسبت به TFT برتری دارند حتیگوشی هایی که از آنها استفاده می کنند نیز گرانتر هستند.

برای تشخیص اینکه آیا یک گوشی دارای نمایشگر IPS یا TFT است، فقط  باید به مشخصات فنی آنها توجه کرد. اگر گفته شود LCD است شما در خواهید یافت LCD آن TFT است و LCDهای IPS نیز به همین صورت دارای برچسب هستند.

iphone-5s-nexus-5

iPhone 5s مجهز به نمایشگر IPS با تراکم پیکسلی ۳۲۶ppi است در حالی که در نکسوس ۵ True HD IPS+ LCD با تراکم پیکسلی ۴۴۵ppi بکار رفته است.

 

Retina

در نمایشگرهای Retina ویژگی بخصوصی وجود ندارد ظاهرا در این نمایشگرها به علت داشتن وضوح مناسب، چشم انسان در هنگام مشاهده قادر به  تشخیص پیکسل های آن از فاصله نرمال نیست. این سنجش بدیهی است که به اندازه صفحه نمایش و وضوح آن بستگی دارد. محبوبیت اپل در ایده iPhone 4 که دارای وضوح تصویر ۹۶۰ × ۶۴۰ پیکسل بر روی صفحه نمایش LCD 3.5 اینچ IPS  و رسیدن به تراکم پیکسلی ۳۳۰ پیکسل در هر اینچ بود. با توجه به نمایشگرهای ۵.۵ اینچ QHD با تراکم پیکسلی ۵۳۴ ppi که در دنیای گوشی های اندرویدی می بینید، می توان گفت که اپل تنها اندکی از عصر iPhone 4 فراتر رفته است.

ipadair

نمایشگرهای Retina ممکن است دارای تراکم پیکسلی پایینی باشند؛ اما اپل معتقد است که این نمایشگرها ایده آل هستند

 

اپل از سوی دیگر، پای عقیده استیو جابز ماند و درحال حاضر iPhone 5 ، ۵c و ۵S همگی دارای نمایشگر Retina با وضوح ۱۱۳۶ × ۶۴۰ پیکسل و با تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ هستند. اما بعد از آنکه گلکسی S5 نوع LTE-A  تراکم پیکسلی ۵۷۷ ppi در چین عرضه شد؛ تراکم پیکسلی ۳۰۰ ppi در iPhone 6 مورد انتقاد قرار گرفت.

samsung-galaxy-tab-105_front-back
گلکسی تب S سامسونگ با نمایشگر Super AMOLED WQXGA و رزولیشن (۲,۵۶۰ در ۱,۶۰۰ پیکسل).

AMOLED

AMOLED مخفف عبارت Active Matrix Organic Light-Emitting Diode است. ممکن است این عبارت پیچیده به نظر آید درحالی واقعا چنین چیزی نیست. ما پیش از این تکنولوژی ماتریس فعال را در TFT معرفی کردیم و OLED در حقیقت عبارتی برای یکی دیگر از فناوری های نمایش باریک فیلمی است. در OLED نوعی مواد آلی بکار رفته است بطوریکه که از نام آن پیداست، نور را هنگامی که جریان از آن عبور می کند منتشر می کند.

در مقابل پنل های LCD که دارای back lit هستند، نمایشگرهای OLED همیشه خاموش هستند مگر آنکه یکایک پیکسلهای آن دارای الکتریسیته شوند. این بدان معناست که نمایشگرهای OLED در هنگامی که رنگ های مشکی و تیره نمایش داده می شوند؛ دارای مشکی خالصتر و مصرف انرژی کمتری هستند. به دلیل اینکه پیکسل های مشکی خاموش می شوند، همچنین نسبت وضوع تصویر بالاتری از صفحه نمایش های LCD دارند. نمایشگرهای AMOLED دارای نرخ سرعت Refresh بسیار بیشتری نیز هستند. اما از سوی دیگر در برابر نور مستقیم آفتاب به اندازه LCD های دارای Back lit قابلیت رویت ندارند. سوختن صفحه نمایش و افت انرژی دیود ( به دلیل الی بودن آنها) از دیگر فاکتورهایی  است که می توان در نظر گرفت.

تفاوت میان AMOLED و Super AMOLED در چیست؟

screen-comparison-lg-g3-galaxy-s5-view-angle-1

screen-comparison-lg-g3-galaxy-s5-view-angle-2

screen-comparison-lg-g3-galaxy-s5-view-angle-3

هر یک از نمایشگرها مزایا و معایبی دارند؛ زاویه دید می تواند یکی از ممهترین فاکتورهایی باشد که شاید تاکنون به آن توجه نکرده اید

 

Super AMOLED نام تجاری است که از سوی سامسونگ به طیفی از نمایشگرهای خود اتلاق می شود. همانند LCD های IPS در این گونه، عملکردهای اصلی AMOLED بهبود داده شده است. در نمایشگرهای Super AMOLED ، ضخامت صفحه بوسیله یکپارچه سازی لایه پاسخ تاچ با نمایشگر خود، کاهش یافته است. همچنین این نمایشگرهای در معرض نور افتاب عملکرد بهتری نسبت به نمایشگرهای AMOLED دارند و در مصرف انرژی آنها بهبود حاصل شده است. همانطور که از نام آن پیداست، Super AMOLED در حقیق نسخه بهبود یافته AMOLED محسوب می شود.

کدام یک برتر است؟

همانطور که دیدیم، هر یک از این نام ها منحصر به یک شرکت تولید کننده نیست. AMOLED  همیشه سامسونگ و Retina هم همگی ساخته شده اپل نیست. نمایشگرهای IPS گوشی های iPhone در حال حاضر توسط شرکت LG تولید می شوند. سامسونگ نیز صفحه نمایش های iPad را ساخته است. همگی دستگاه های سامسونگ نیز AMOLED نیستند. همانطور از توضیحات بالا واضح و مبرهن است. به سادگی نمی توان گفت که کدام یک از نمایشگرهای برتر هستند و باید جوانب مثبت منفی همه آنها را بررسی کرد.

همه این موارد بیان کننده دو نکته اصلی هستند: بدیهی است ارقام و داده های فنی، در هنگام  مقایسه صفحه نمایش دو گوشی مهم هستند. اما آنچیزی که به همان اندازه اهمیت دارد عملکرد واقعی این نمایشگرهاست. سنجیدن یک نمایشگر بر روی کاغذ، کار نشدنی است زیر شما واقعا لازم است در زندگی واقعی عملکرد هایی نظیر وضوح ، شفافیت و … را ببینید. گول عقاید فروشندگان را نخورید. نمایشگرها را خودتان بررسی کنید و از دیگر کاربران در انجمن ها بپرسید.در نهایت طرز استفاده خود را بدانید و متناسب با آن انتخاب کنید.

مرور کلی

User Rating: ۲.۴ ( ۱۰ votes)
منبع
androidpit

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا