Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

آموزشاینترنت و شبکه

آدرس IP دقیقا چیست؟ آیا واقعا می توان آن را ردیابی کرد؟

شما بارها اصطلاح آدرس IP را می بینید. کامپیوتر، اسمارت فون و بطور کلی وسایلی که به اینترنت متصل می شوند دارای IP هستند. در فیلم های تلویزیونی نظیر «هوش سیاه» می بینید که پلیس ها چگونه می توانند جنایت کاران را بوسیله IP ردیابی کنند.

آدرس IP یا آدرس پروتکل اینترنت یک عدد شناسایی مخصوص است که به هر دستگاه متصل به اینترنت داده می شود. مانند پلاک خودرو، آدرس IP شماره سریال ویژه ای است که جهت تشحیص هویت بکار می رود. برای اجرای قانون می توان مکان جغرافیایی آدرس IP را ردیابی کرد، گاهی اوقات تا حدود چند متری کامپیوتر فرد مورد نظر قابل ردیابی است

نکته فنی: یک آدرس IP با آدرس نام دامنه یا آدرس  MAC (کنترل دسترسی به رسانه ها)  تفاوت دارد.

هر ماشین متصل به اینترنت و شبکه جهانی وب دارای آدرس IP است. دستگاه های بازی پلی استیشن ، تلفن های همراه ، تبلت ها و ماشین های فکس همگی دارای آدرس IP هستند.در هر مورد، آدرس IP شبیه به پلاک خودرو و یا شماره تلفن عمل می کند و مالکیت شخص را نشان می دهد و به ماشین این امکان را می دهد که بوسیله دیگر ماشین ها مکان یابی شود و در صورت نیاز مقامات امنیتی می توانند آنرا ردیابی و از امنیت مردم محافظت کنند.

آدرس های IP به چه صورت هستند؟

آدرس های IP  نسخه ۴ نخستین فرمت از دو فرمت رایج هستند.آدرس های IPv4 شامل ۴ بخش عدد هستند که با نقطه از هم جدا شده اند:

۱۲۷.۰.۰.۱

۲۵۳.۱۶.۴۴.۲۲

۷۲.۴۸.۱۰۸.۱۰۱

آدرس های IP نسخه ۶ پیچیده تر هستند. در واقع آدرس های IPv6 از ۸ بخش تشکیل شده اند که با علامت دو نقطه از هم جدا شده اند:

۳ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf

۲۱DA:D3:0:2F3B:2AA:FF:FE28:9C5A

آدرس IP با آدرس نام دامنه www یکسان نیست

تقریباً برای هر وب سروری ، آدرس IP بصورت غیر آشکار برای سهولت در استفاده به نام دامنه معمولی انگلیسی ترجمه شده است. اما بطور فنی، آدرس IP شناسه حقیقی یک وب سرور محسوب می شود و نام دامنه در واقع یک هدایت گر برای کمک به افراد جهت یافتن وب سرور است.

آدرس IP و آدرس نام دامنه هر دو می توانند برای اتصال به یک وب سرور  بکار روند. در اینجا سه آدرس IP به همراه نام دامنه نظیر آنها برای نمونه بیان شده است.

۷۲.۲۴۶.۵۱.۱۵ = www.nasa.gov

۱۵۲.۹۱.۵۶.۱۳۸ = www.gov.au

۲۰۸.۱۸۵.۱۲۷.۴۰ = www.about.com

ISP شما  بلوکی از آدرس های IP برای اجاره دادن به کاربران دارد

مسولان زیر ساخت اینترنت مجموعه های بزرگی از آدرس های IP را به سرویس دهندگان اینترنت در هر منطقه تخصیص می دهند. این ISP ها  آدرس های IP را به هر سرور و هر کاربر اینترنت واگذار می کنند.میلیون ها آدرس IP در هر لحظه فعال هستند.

درباره آدرس های IP بیشتر بدانید

نکته ۱ : پیش از آنکه شبکه جهانی وب در سال ۱۹۹۰ به شهرت برسد؛ به هر کامپیوتر یک آدرس IP  ثابت  اختصاص داده می شد. اما امروزه با افزایش میلیونی کاربران اینترنت، ISP ها آدرس های IP را  اجاره می دهند. که بسیار شبیه به پلاک های نمایندگی فروش خودرو است که برای رانندگی آزمایشی ماشین ها در یک نمایندگی خودرو بین افراد به اشتراک گذاشته می شود. به این اجاره آدرس های IP ، آدرس دهی دینامیک IP می گویند و ثابت شده است که کارایی بهتری برای کاربران بصورت فردی دارد.

نکته ۲ : در اغلب اوقات، شناسایی مکان کاربر در هر جای جهان بوسیله آدرس IP امکان پذیر است. وبسایتی مانند www.whatismyipaddress.com می تواند آدرس IP کامپیوتر شما را خوانده و با ISP های پایگاه داده خود مقایسه کند و مکان شما را حدس بزند.www.whatismyipaddress.com

نکته ۳ : این امکان وجود دارد که آدرس IP نمایشی کامپیوتر خود را مخفی و یا بصورت دیجیتالی تغییر دهید. شما می توانید این کار را برای حفظ حریم شخصی و یا جلوگیری از ردیابی  فعالیت های آنلاین خود انجام دهید.

نکته ۴ : در شبکه ی داخلی یک اداره، به هر کامپیوتر اداره یک آدرس IP داخلی داده می شود. به محض اینکه کامپیوتر اداره به اینترنت متصل می شود؛ آدرس IP اصلی اداره به او تعلق می گیرد. این عمل بسیار شبیه به شماره تلفن های یک اداره است، شماره تلفن فرعی داخلی منحصر به فردی  به هر کاربر واگذار می شود؛ اما به محض اینکه کاربر با خارج از اداره تماس می گیرد، شماره تماسی که نمایش داده می شود فقط شماره اصلی اداره است. این عمل به عنوان آدرس دهی داخلی در مقابل آدرس دهی خارجی شناخته شده است و روشی ضروری برای کاهش شماره آدرس های IP در اینترنت محسوب می شود.

نکته ۵ : بسیاری از کامپیوترهای فعال در سازمان ها از آدرس دهی IP استاندارد نسخه ۴ با نام مستعار IPv4 استفاده می کنند. نسل جدیدی از آدرس ها عرضه شده است که IPv6 نامیده می شود و بزرگترین تغییر آن، در تعداد آدرس های در دسترس آن است؛ و بجای ۴.۳ میلیارد آدرس IP  ممکنی که در نسخه ۴ وجود دارد؛ IPv6 برای ما ۳۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیارد آدرس IP به ارمغان می آورد.

[su_button url=”#” style=”flat” background=”#CC0000″ size=”3″ radius=”0″]منبع[/su_button] [su_button url=” http://netforbeginners.about.com/od/internet101/fl/-Can-IP-Addresses-Really-Be-Traced.htm” target=”blank” style=”flat” background=”#333″ size=”3″ radius=”0″]About[/su_button]

Review Overview

۰%

User Rating: ۴.۷۵ ( ۱ votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا