Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

سخت افزارنرم افزار

تست های بنچمارک چه هستند و آیا واقعا اهمیت دارند؟

تست های بنچمارکهنگامیکه می خواهید لپ تاپ، یک قطعه سخت افزار کامپیوتر و یا یک گوشی جدید خریداری کنید؛ برای اینکه مطمئن شوید؛ بابت پولی که می پردازید بهترین سیستم را صاحب خواهید شد. می توانید به مشخصات دستگاه و یا نظرات کاربران نگاهی بیاندازید؛ اما برای بررسی دقیق، لازم است به تست های بنچمارک رجوع کنید.

سایت های بسیاری در رابطه با بنچمارک ها در اینترنت وجود دارد که انبوهی از نمودارها و اعداد در اختیارتان قرار می دهند و تقریبا هر قطعه ای سخت افزاری در بازار را در بر می گیرند. اما هدف از انجام این تست ها چیست؟ چگونه می توان از این اطلاعات برای گرفتن تصمیم آگاهانه بهره برد؟ با آی تی ویکی همراه باشید تا با هم به بررسی این موضوع بپردازیم:

بنچمارک چیست؟

بنچمارک شامل اجرای مجموعه ای از نرم افزارهایی تست بر روی یک قطعه ی سخت افزاری و تکرار انواع وظایفی است که عملکرد قطعه را عملا در دنیای واقعی  نمایش می دهد.

بطوریکه، CPU لپ تاپ با تست های طبقه بندی شده مواجه خواهد شد که سرعت  قابلیت فشرده سازی و رمزنگاری دیتا آن سنجیده می شود. و در یک هارد درایو، از روی سرعت نوشتن یک فایل مجزا بسیار بزرگ و همچنین هزاران فایل بسیار کوچک بر روی آن مورد سنجش قرار می گیرد

3dmark

و بنچمارک های کارت گرافیک مواردی مانند نرخ فریم به دست آمده را در هنگامی که تعدادی از اشیا بر روی صفحه نمایش با سطوح متفاوتی از پیچیدگی و رزولیشن رندر می کنند؛ می سنجند.

نتایج نشان دهنده چیزی فراتر از آنچه که هستند، نیست. اما پس از آنکه دو دستگاه را با تست های یکسان مورد ارزیابی قرار دادید؛ می توانید نتایج را مقایسه کنید و قضاوت کنید که کدام دستگاه عملکرد بهتری را ارائه می کند.

چگونه می توان  بنچمارک گرفت ؟

اگر می خواهید خودتان امتحان کنید و ببنید که چگونه دستگاه تان مورد مقایسه قرار می گیرد، نرم افزارهای فراوانی برای انجام این کار موجود است.آسانترین نرم افزاری که می توانید کار را با آن آغاز کنید Geekbench است. این نرم افزار، ابزاری برای تمام پلتفرم ها محسوب می شود و بر روی سیستم های مک، ویندوز، آی او اس و اندروید اجرا می شود و شما را قار می سازد عملکرد قطعه را به واسطه سیستم عامل بسنجید.

novabench

نرم افزار Geekbench پردازنده و عملکرد حافظه را مورد ارزیابی قرار می دهد. برای تست های دقیق سایر قطعات نظیر گرافیک و سرعت درایو، NovaBench و PassMark برای سیستم های دسکتاپ مناسب هستند و برای دستگاه های اندروید AnTuTu عمکرد مناسبی دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند که می توانند بر روی نتایج تست های بنچمارک تأثیرگذار باشند. حتی چیزهای ساده ای نظیر سطح شارژ لپ تاپ یا باتری گوشی می تواند نتایج را تغییر دهد.

اغلب سازمانهای مهمی که مسئولیت انجام بنچمارک ها بر عهده دارند. در تلاش برای به حداقل رساندن این متغیرها هستند.. از این رو تعجب نکنید که در نتایج این تست ها برای دستگاه شما پس از چندین ماه تفاوت حاصل شد.

تست های بنچمارک رایج کدامند و هدف آنها چیست؟

تست های بنچمارک با تست هایی که بر مبنای نرم افزار هستند یا تست هایی که شخصا گرفته می شوند؛ تفاوت دارد. زیرا آنها اغلب بر روی بخش های مختلفی تمرکز می کنند و شما می توانید با تست های متعدد، چگونگی عملکرد سخت افزار بهتر تصور کنید.

در زیر برخی از رایج ترین تست ها معرفی و هدف از انجام آنها بیان شده است.

پردازنده ها

geekbench

تست های ممیز شناور: در این تست از بیشتر ابزارها استفاده می شود. این تست توانایی پردازنده را برای اجرای یک سری توابع پایه ریاضی مورد آزمون قرار می دهد. ممیز شناور اعداد بکار رفته در کسرها را نشان می دهد ـــ تست های اینتیجر با استفاده از تمامی اعداد همچنین بطور جداگانه مورد آزمون قرار میگیرند. نتایج اغلب بصورت میلی ثانیه نمایش داده می شود به این ترتیب اعداد کوچکتر بیانگر سرعت اجرای بالاتری هستند.

تست های فشرده سازی: این تست مقدار سرعتی که هر پردازنده می تواند بلوک های بزرگی داده ها با کمترین اتلاف فشرده سازی کند را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج این تست بصورت سرعت باکیلوبایت در ثانیه نمایش داده می شود و مسلما اعداد بزرگتر بیانگر نتیجه بهتری هستند.

تست های تک هسته: در این تست از سرویس هایی نظیر CineBench یا PassMark استفاده می شود. این تست ها عملکرد هر هسته از پردازنده را بطور مجزا مورد توجه قرار می دهند. عملکرد مناسب تک هسته ضروری است زیرا بسیاری از نرم افزارها برای پردازش چند هسته ای بهینه سازی نشده اند.

کارت های گرافیک

تست های دو بعدی گرافیک: تست های دو بعدی گرفیک، ترسیم، جابه جایی و مقیاس بندی خطوط، فونت ها، المان های موجود در یک رابط کاربری و غیره بررسیمی کنند. این تست ها اغلب به صورت فریم در ثانیه اندازه گیری می شوند و اعداد بزرگتر نتیجه بهتری محسوب می شوند.

تست های سه بعدی گرافیک: یکی از تست های مهم برای بازی ها و نرم افزارهای گرافیکی محسوب می شود. و در این تست از ابزارهایی نظیر Heaven Benchmark (تستی که ویدئو آن را در بالا مشاهده می کنید) یا ۳DMark اسفاده می شود. این تست ها شامل رندر کردن چندین شئ سه بعدی در سطوح مختلفی از پیچیدگی به همراه جزئیات، سایه، anti-aliasing و بسیاری موارد دیگر در صفحه نمایش می شود. همچنین APIهای گوناگون ( نظیر DirectX و OpenGL) ارزیابی می شوند.

هارد درایوها

تست های ترتیبی: بنچمارک هارد عموما به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی و رندم توجه دارند. ترتیبی به فایل هایی در یک قطعه از درایو ذخیره شده اند نظیر فایل های بزرگ نوشته شده بر روی یک هارد درایو غیر پراکنده اشاره دارد. نتایج این تست بصورت مگابایت در ثانیه به نمایش در می آید و از این رو عدد بالاتر بهتر است.

تست رندوم: این تست عملکرد درایو را درهنگام دسترسی به مقدار بسیار زیاد داده نشان می دهد که بطور رندوم در سراسر هارد ذخیره شده اند. زمان خواندن و نوشتن رندوم بطور قابل ملاحظه ای کمتر از زمان ترتیبی آن در درایو است.

گوشی های هوشمند

اپلیکیشن های بنچمارک گوشی محور، بسیاری از المان های مشابهی را که برای دسکتاپ ها و لپ تاپ ها استفاده می شود؛ مورد سنجش قرار می دهند. اما شامل چندین تست اضافی نیز هستند.مانند:

anTuTu-benchmark-apk

سرعت خواندن و نوشتن کارت های SD: مشابه تست های هارد، این تست ها سرعتی که داده ها می توانند در مموری کارت ها ( یا حافظه های داخلی) خوانده و نوشته شوند؛ را تعیین می کند. همانند هارد درایوها، این تست ها با MB/S اندازه گیری می شوند و عدد بالاتر نشان دهنده سرعت اجرای بیشتری است.

دیتابیس IO: این تست در اکثر اپلیکیشن های بنچمارک گوشی ها نظیر AnTuTu مورد استفاده قرار می گیرد و سرعت خواندن و نوشتن پایگاه داده دستگاه اندازه گیری می کند. اجرای کند در اینجا می تواند در عملکرد کلی یک دستگاه تأثیرگذار باشد.

بنچمارک ها چقدر اهمیت دارند؟

بنچمارک ها به عنوان یک راهنمایی برای عملکرد سخت افزار مفید هستند، در عین حال نمی توان گفت که گویای همه چیزاند. آنها بخصوص برای نمایش میزان بهبود عملکرد از یک نسل به نسل آینده مناسب هستند و  می توانند ارزش پولی را که برای کالا می پردازید؛ تعیین کنند.  چون شما به راحتی می توانید مقایسه گزینه های دیگر هم قیمت با آن را مشاهده کنید.

مسلما بنچمارک ها بهترین کاربرد را زمانی دارند که شما انتظارات خاصی مانند اجرای بازی ها، ویرایش ویدئو دارید که نیازمند به قدرت زیادی برای اجرا است. اما برای وظایف محاسباتی روزمره نظیر وبگردی ، فیسبوک و استفاده از افیس تفاوت عملکردها آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرند. به ویژه زمانی که فاکتورهای دیگری می توانند بر روی سرعت کامپیوترتان تأثیر گذار باشند.

آیا نتایج بنچمارک ها را پیش از خرید گوشی و یا لپ تاپ، مد نظر قرار می دهید؟ به چه فاکتورهای دیگری برای خرید این محصولات توجه می کنید؟ نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

مرور کلی

۰%

User Rating: Be the first one !
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام. تبلیغ آپدیت رایگان Nod32 که در گوشه سایت قرار گرفته به سایتی ختم می شه که آپدیت های این آنتی ویروس را از طریق سرورهای غیر رسمی خود این سایت ارائه می کنه. و حتی اظهار می کنه که “براي استفاده از سرور آپديت حتما بايد نسخه هاي سايت را نصب نماييد” که مشکوک به نظر می رسد. این روش آپدیت از لحاظ امنیتی خطرناک است . چرا که اولا آخرین آپدیت ها را دیرتر دریافت می کنید و ثانیا مشخص نیست که این آپدیت ها همان فایل های اصلی آپدیت باشند و تغییری در آنها ایجاد نشده باشد. از شما به عنوان یک سایت فعال در زمینه آی تی انتظار می ره که کاربران را از این مسائل آگاه کنید و آن ها را به استفاده از نسخه اصلی آنتی ویروس ها تشویق کنید و اگر این امکان وجود ندارد کاربران باید از آنتی ویروس های رایگان استفاده کنند که برخی از آن ها از خیلی از آنتی ویروس های پولی نیز بهتر هستند. لطفا مقاله ای در زمینه بررسی و مقایسه آنتی ویروس های رایگان و پولی قرار دهید. با تشکر

    1. سلام
      از دقت نظر شما متشکرم
      این موضوع در پست جداگانه ای به زودی بررسی میشه و به ابهامات و سوالاتی که اشاره کردید پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا