Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

پزشکی و سلامت

برنامه نویسی چطور برمغز شما تاثیر می گذارد؟

سه حقیقت بزرگ براساس مطالعات علمی را بررسی میکنیم

برنامه نویسان فکر میکنند که از بقیه افراد متفاوت تر هستند که این تفکر درستی است. دانشمندان به تازگی شروع به مطالعه مغز برنامه نویسان کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند. البته نمیتوان گفت که لزوما برنامه نویسان نسبت به سایرین باهوش تر، منطقی تر و معقول تر هستند. درست مثل هنر که میتواند ذهن شما را به شیوه های مختلف تغییر بدهد؛ برنامه نویسی هم از راه هایی که انتظار آن را ندارید میتواند همین تاثیر را بر روی شما بگذارد.

۱. شکل دهی مدل های ذهنی

آیا مهم است که شما زبان برنامه نویسی را برای اولین بار یاد میگیرید؟ باید بگوییم بله

به نظر میرسد کمی اشتباه باشد و بسیاری از ما طعم اول برنامه نویسی را در مدرسه یاد گرفتیم و شاید ما نتوانیم انتخاب کنیم که کدام یک را اول یاد بگیریم.مثلا من با زبان برنامه نویسی C شروع کردم و یا کسانی که از من بزرگ تر بودند احتمالا با COBOL ،FORTRAN و یا BASIC شروع کردند. و برای افراد جوان تر احتمالا جاوا یا پایتون باشد.

بدون شک نوع فکر کردن شما در مورد برنامه نویسی به طراحی و ساختار یک زبان برنامه نویسی وابسته است. Edsger Dijkstra یکی از بهترین مهندسان کامپیوتر در این رابطه میگوید:

ابزار هایی که ما استفاده میکنیم دارای نفوذ زیادی بر عادت های تفکر ما و همچنین توانایی تفکر ما دارند.

و در ادامه میگوید:

استفاده از زبان برنامه نویسی COBOL ذهن را فلج میکند،بنابراین نباید برای آموزش برنامه نویسی از آن استفاده کرد.

 

همچنین میگوید:

بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری دانش آموزان، زبان برنامه نویسی BASIC است و آن ها را از لحاظ ذهنی بالاتر حد انتظار تبدیل میکند. در نتیجه به برنامه نویسان بالقوه تبدیل میشوند.

در یک نگاه تمام زبان های برنامه نویسی توانایی های بالایی دارند و همگی تورینگ کامل هستند اما باید در نظر داشته باشیم تسلط شما بر یک زبان برنامه نویسی میتواند بر زبان برنامه نویسی دیگر خلل وارد کند. مثلا برنامه نویسان جاوا و پایتون دو  گونه متفاوت هستند که به دو روش متفاوت کد نویسی میکنند.

به عبارت دیگر، کد ها و اصطلاحات اولین زبان برنامه نویسی بر روی چگونگی تفکر شما در مورد ساختمان داده، الگوریتم ها و موارد دیگر تاثیر میگذارد. بنابراین در انتخاب یک زبان برنامه نویسی، هوشمند و مراقب باشید.

۲. برنامه نویسی و تقویت سلامت مغز

اغلب مردم میگویند مغر مانند یک عضله است و برای هشیار بودن نیاز به تمرین آن دارید. آیا این گفته ها صحیح است؟ و اگر صحیح است برنامه نویسی با انجام ورزش های ذهنی تاثیر کافی روی سلامت مغز میگذارد؟

در سال ۱۹۹۱،مطالعات متا نشان داد در آزمون های توانایی شناختی افرادی که تجربه ی برنامه نویسی کامپیوتر دارند به طور متوسط ۱۶ امتیاز بیشتر از کسانی که تجربه ی برنامه نویسی کامپیوتر ندارند امتیاز کسب میکنند.

یک مطالعه ی بزرگتر در سال ۲۰۰۹ نشان داد،افرادی که فعالیت های تحریک مغزی را انجام میدهند؛ خطر ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری های زوال عقل را تا اندازه ای کاهش دهند.

در نهایت یه مطالعه ی منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که تنها انواع خاصی از سرگرمی های ذهنی کمک به سالم ماندن مغز کمک میکنند.

برنامه نویسی و تقویت سلامت مغز

قطعا باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد تا بفهمیم که برنامه نویسی تاثیر بیشتری نسبت به فعالیت های دیگر بر روی ما میگذارد.

۳. برنامه نویسی تماما ریاضی و منطق نیست

بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ با استفاده از اسکن های fMRI شروع به مشاهده ی فعالیت های مغزی بر روی برنامه نویسانی که سعی داشتند بر روی کدهایی کار کنند؛ کردند. و به این نتیجه رسیدند که پنج ناحیه ی مغزی برای درک کد نویسی دخیل هستند:

  • BA 6:ناحیه وسط پیشانی (مربوط به توجه کردن و زبان،حافظه)
  • BA 21 :ناحیه وسط گیج گاه (مربوط به حافظه ی بازیابی)
  • BA 40 :ناحیه لوب پایینی (مربوط به حافظه)
  • BA 44 : ناحیه پایین پیشانی (مربوط به حافظه)
  • BA 47 :ناحیه پایین پیشانی (مربوط به حافظه و زبان)

این تحقیقات نشان داد که برنامه نویسی به طور عمده از قسمت های پردازش زبان، حافظه و حواس بهره میگیرد. همچنین کد نویسی شامل حلقه ها، شرط ها، فرایندهای محاسباتی و الگوریتم ها است.

برنامه نویسی تماما ریاضی و منطق نیست

ما میدانیم که برنامه نویسان به طور منظم در حال بررسی سورس کدهایی که خود یا دیگران نوشته اند؛ هستن و بیشتر وقتشان را برای اصلاح کدهای نوشته شده صرف میکنند. و این نشان میدهد که برنامه نویسی فقط تکیه بر فعالیت های نیمکره چپ مغز ( منظق، زبان، ریاضیاتی، تجزیه و تحلیل) نیست و حتی از نیمکره ی راست مغز (تفکر، خلاقیت) هم استفاده کند.

چگونه بهترین برنامه نویس باشیم؟

یادگیری مهارت های برنامه نویسی آسان نیست ولی با تکرار و تمرین میتوانید به هدف خود برسید. همچنین شما میتوانید به تماشای سخنرانی های TED برای برنامه نویسان کنید، که شامل انواع راهنمایی ها، افکار، الهام و انگیزه ها است که ممکن است به شما کمک کند.

همیشه به یاد داشته باشید هیچ وقت برای شروع یادگیری برنامه نویسی دیر نیست،پس از همین الان دست به کار شوید.

مرور کلی

User Rating: ۴ ( ۲ votes)
منبع
makeuseof

رامین خالقی

دانشجوی رشته ی نفت،علاقه مند به تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا