Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

فناوریگجت و پوشیدنی

واقعیت مجازی چگونه آینده آموزش و پرورش را تغییر خواهد داد؟

آموزش و پرورش پایه و اساس یک جامعه پر رونق است و انتقال دانش از همان ابتدا برای بشریت یک اولویت مهم تلقی می شد. مردم به طور مداوم به دنبال راهی برای انتقال دانش به راحتی و با روشی سریع و موثر هستند.
در عصر دستگاه های دیجیتال، این فرصت را داریم تا آموزش بهتری با تکنولوژی ارائه دهیم.

واقعیت مجازی (VR) به نظر می رسد گام طبیعی بعدی برای تکامل آموزش و پرورش خواهد بود. در این مقاله از آی تی ویکی نشان خواهیم داد که چگونه آموزش جامع VR می تواند محتوای آموزشی را دچار تحول کند.

امروزه چگونه یاد می گیریم

قبل از ورود به جزئیات این که چگونه VR به بهبود فرایند آموزش کمک می کند، مهم است، بدانیم چرا باید کیفیت تحصیلات را در ابتدا بهبود بخشید. از لحاظ تاریخی، بیشتر فن آوری هایی که برای بهبود یادگیری طراحی شده اند، به منظور دسترسی به اطلاعات حقایق و مشاهدات جهان هستند.

قبل از کامپیوترها، یک ابزار قدرتمند وجود داشت که به ما کمک کرد تا حقایق را حفظ کنیم: کتابها.
کتابخانه ها می توانند به شما در دسترسی به منابع عظیم اطلاعات کمک کنند.

در دوره فناوری های دیجیتال، کتاب ها به کتاب های الکترونیکی تبدیل می شوند. موتورهای جست و جو مدرن، واقعیت را به سادگی حفظ می کنند. با تنها چند کلیک می توان پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت.


در حالیکه دانش برای افراد بیشتری به راحتی در دسترس قرار گرفته است، رویکرد فعلی به آموزش دو مشکل عمده دارد:

  • بر اساس همان فرمت قدیمی است یعنی حفظ حقیقت. روش های تدریس بر ارائه واقعیت متمرکز هستند؛ اما، دسترسی و استفاده زیاد از اطلاعات، روش مناسبی برای یادگیری نبوده و تحصیل کردن لزوما به منظور دریافت اطلاعات نیست.
  •  بسیاری از مردم درک اطلاعات را دشوار می دانند. دریافت بیش از حد اطلاعات در کوتاه مدت می تواند به راحتی دانش آموزان را آشفته و خسته کند. در نتیجه، بی حوصله شده، از قید تحصیل رها شده، و معمولا مطمئن نخواهند شد که چرا در حال یادگیری یک موضوع هستند.
آیا یادگیری برای شما جذاب است؟
آیا یادگیری برای شما جذاب است؟

این امر ضروری است که به نحوی آموزش داده شود که دانش آموزان آن را به راحتی فراگیرند.

چه چیزی VR را برای آموزش مناسب می سازد؟

واقعیت مجازی می تواند در کلاس های درس برای افزایش یادگیری و تعامل دانش آموزان استفاده شود. VR راهی برای تحقق محتوای آموزشی ارائه می دهد؛ بر اساس فرض ایجاد یک دنیای مجازی – واقعی و یا خیالی – عمل می کند و اجازه می دهد تا کاربران بر آن اثر متقابل داشته باشند.

غوطه ور شدن در آنچه در حال یادگیری هستید، انگیزه ای برای درک و یادگیری کامل خواهد شد. همچنین برای پردازش اطلاعات نیاز به شناخت کمتری وجود خواهد داشت.

در اینجا فقط چند ویژگی وجود دارد که VR را برای آموزش بسیار قدرتمند می کند.

احساس بهتر نسبت به مکان

هنگامی که دانش آموزان در مورد موضوعی مطالعه می‌کنند، اغلب می خواهند آن را تجربه کنند. با VR دیگر به توصیف کلمات یا تصاویر کتاب محدود نمی شوند؛ می توانند موضوع را بررسی کرده و ببینند که چگونه همه چیز در کنار هم قرار می گیرد.

با توجه احساس حضوری که VR فراهم می کند، دانش آموزان موضوعات را با زندگی کردن فرا خواهد گرفت. فراموش کردن این موضوع که تجربیات VR واقعی نیستند آسان است. بدن انسان در واقع این گونه برداشت می کند که در یک مکان جدید قرار نگرفته است. این احساس ذهن را به راهی که قابل توجه است سوق می دهد.

علاوه بر خواندن کتابهای روم باستان، دانش آموزان می توانند از هدست VR استفاده کرده و بلافاصله به شهر رم سفر کنند.

تجربه یادگیری نسبی

فناوری ها مانند آزمایشگاه های علمی شگفت انگیز هستند؛ دانش آموزان از این طریق خواهند دانست که چگونه کار بر اساس تجربه عملی انجام می شود. اما، چنین فناوری هایی گران و تقریبا غیرممکن هستند که بتوانند مقیاس شوند و مورد استفاده قرار گیرند. همچنین در تعداد مواردی که می توانند انجام دهند محدود شده اند.

VR این قدرت را به ما می دهد تا یادگیری پویاتر و جذاب تر باشد. یک دستگاه VR نسبتا کوچک حتی می تواند به عنوان یک آزمایشگاه علمی کامل عمل کند.

یک آزمایشگاه مجازی ممکن است مانند یک آزمایشگاه واقعی باشد. دانش آموزان تجربیات خود را در محیط های واقع گرایانه به دست می آورند و در تمرینات چالش برانگیز مربوط به تجربیات واقعی شرکت می کنند.

یاد گیری همراه با عمل

این یک حقیقت شناخته شده است که با انجام کاری، آن کار بهتر آموخته می شود؛ با این حال، اگر آموزش مدرن را بازبینی کنید، خواهید دید که چگونه آموزش کمی در واقع با تجربه، انجام می شود. دانش آموزان بیشتر بر خواندن دستورالعمل ها متمرکز شده اند تا انجام آن‌ها در عمل.

VR یک عامل تجربی را برای آموزش فراهم می کند. با VR، فراگیران تشویق می‌شوند که کشف کنند و با انجام کارها آنها را فرا گیرند، نه با خواندن یک کتاب.

یاد گیری همراه با عمل
یک آزمایشگاه پزشکی مجازی که هیچ خطری در کار نیست.

واکنش احساسی

واکنش های غریزی به آنچه که ما تجربه می کنیم پایه و اساس تشکیل خاطرات ما هستند. VR باعث می شود که تمام وقت دانشجویان درگیر این موضوع شده و تجربیات را برای آنان به یاد ماندنی کند.

ارتباطات عاطفی که دانشجویان با یادگیری تجربیات در واقعیت مجازی ایجاد می کنند، موجب افزایش هیجان و کمک به آنها در یاداوری جزئیات مختلف می شود.

بهبود خلاقیت

VR نه تنها برای استفاده از محتوا مفید است، بلکه برای ایجاد محتوا نیز عالی است. با دادن ابزار قدرتمند به دانش آموزان مانند Tilt Brush، به آنها در افزایش خلاقیت کمک خواهید کرد.

 Tilt Brush
VR به شما اجازه می دهد با تخیل خود ارتباط برقرار کنید. Tilt Brush یک برنامه رنگ آمیزی نقاشی VR است که توسط گوگل طراحی شده است.

آموزش تصویری

بسیاری از افراد، یادگیرندگان بصری هستند. VR واقعا برای این گروه از دانش‌آموزان مفید است. دانش آموزان می توانند به جای خواندن درباره موضوعات، آن چه را که یاد می گیرند ببینند. توانایی تجسم عملکرد و یا مکانیسم های پیچیده باعث می شود که آنها را آسان تر درک کنند.

آموزش تصویری
نماش مکانیسم ها درحالت ۳بعدی، برای درک اینکه چگونه یک سیستم عمل می کند بسیار مفید است.

کاربران آماده هستند تا فناوری جدید را بپذیرند

اولین ایده ای که در ذهن هر کسی در مورد تکنولوژی VR به نظر می رسد تجربه ای سرگرم کننده است. بسیاری از طراحان VR را به عنوان یک توسعه برای صنعت بازی مشاهده می کنند. درست است که VR در ابتدا به بازی اختصاص داده شد، اما همه چیز در حال تغییر است.

بر اساس نظرسنجی اخیر Greenlight VR، تمایل به تحصیل بیش از تمایل به محتوای بازی – ۶۳.۹ درصد در مقابل ۶۱ درصد- بوده است. این بدان معناست که تقاضای زیادی برای تجربه VR آموزشی وجود دارد.

دسته بندی های تجربیات آموزشی VR

کجا می توانیم از VR در آموزش استفاده کنیم؟ پاسخ تقریبا این است که در هرجایی قابل استفاده است. VR یک مجموعه بی نهایت از امکاناتی که مردم می توانند تجربه کنند فراهم می کند.

در اینجا فقط به چند نوع تجربی که می توانید با VR ایجاد کنید اشاره شده است.

سفرهای زمینی مجازی

فن آوری VR می تواند برای مشارکت دانش آموزان در موضوعات مربوط به جغرافیا، تاریخ و یا ادبیات با ارائه حس عمیق غوطه وری در مکان و زمان مورد استفاده قرار گیرد. به سادگی تصور کنید که درس های جغرافیایی وجود خواهند داشت که در آن شما می توانید هر مکان در جهان را ببینید – این نوع تجربه بسیار غنی تر از خواندن در مورد آن است.

Google Expeditions یک مثال خوب از اپلیکیشنی است که چنین تجربه ای را ارائه می دهد. Expeditions کتابخانه ای از سفرهای در دسترس برای کاربران معمولی گوشی های هوشمند است. هر سفر از پانورامای VR تشکیل شده و سفرها از دیوار بزرگ چین تا مریخ را در بر می گیرد. مردم در سراسر جهان می توانند مکان هایی را که تقریبا به تنهایی غیرممکن است بازدید کنند.

گوگل این اپلیکیشن را در صدها مدرسه در سراسر جهان آزمایش کرده است. این پروژه بسیار موفقیت آمیز بود، چرا که Google با بیش از یک میلیون دانشجو در ۱۱ کشور در این سفرها همراه شد.

Google Expeditions
Google Expeditions یک اپلیکیشن VR برای مدارس است. این اپلیکیشن معلمان را قادر می سازد تا کلاس های خود را در سفرهای زمینی مجازی در سراسر جهان برگزار کنند.

مطمئنا، VR هرگز جایگزین سفرهای زمینی واقعی و مسافرتها نخواهد بود و نباید نیز این گونه باشد. اما، VR باعث می شود تجاربی حاصل شود که در غیر این صورت غیر ممکن خواهد بود.

آموزش با تکنولوژی بالا

VR یک راه حل مناسب برای زمینه های آموزشی بسیار فنی مانند ارتش یا صنعت پزشکی است. به عنوان مثال، مهمترین چالش برای دانشجویان پزشکی برای یادگیری آناتومی، شناختن بدن در سه بعد است و اینکه چگونه سیستم های مختلف با یکدیگر هماهنگ می شوند. VR می تواند به حل این مشکل کمک کند.

یک مثال خوب، سیستم VR مورد استفاده توسط مدرسه Mendel Grammar در شهر Opava، جمهوری چک است که به دانش آموزان کلاس های زیست شناسی در مورد آناتومی چشم کمک می کند. تیمی که در این پروژه کار می کند، یک کنترلر جهش حرکتی و هدست های Oculus Rift مخصوص به خود را برای ارائه روش نوآورانه ی یادگیری آناتومی به کار گرفته است.

یادگیری مبتنی بر VRبرای علوم سخت مانند زیست شناسی، آناتومی، زمین شناسی، و نجوم بسیار مناسب است.

کارآموزی

قرار گرفتن در محیط حرفه های مختلف بخش مهمی از فرآیند یادگیری است. از اوایل دوران کودکی، در مورد آنچه که در بزرگسالی خواهیم بود تصوراتی خواهیم داشت و آن رویاها معمولا توسط متخصصان در زندگی ما الهام می گیرند. اغلب این نوع درک از طریق کارآموزی حاصل می شود.

VR می تواند به گسترش حضور دانش آموزان در حرفه های مختلف کمک کند. توانایی افراد را با تصور در موقعیت دیگران می سنجد. سفرهای شغلی نشان می دهد که کار کردن در یک رشته چگونه است.

دانش آموزان یک روز در یک حرفه را بررسی کرده و خواهند دید آن شخص در حال تحصیل در چه رشته ای است و کارهایی که افراد دوست دارند یا دوست ندارند را درک می کنند. در نتیجه، تجربه برای دانش آموزان شناخته شده می شود.

به لطف VR این امکان وجود دارد که هر حرفه ای بررسی شود (حتی عجیب ترین آنها، مانند فضانوردی).

یادگیری گروهی

برخی از مهم ترین دانش هایی که به دست می آوریم، از آنچه ما از سخنرانان می شنویم نشات نمی گیرد، بلکه از طریق بحث و گفتگو است. VR فرصتی را فراهم می کند تا دانش آموزان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از آواتار ها و عبارات تصویری، می توانند با هم بحث گفتگو کرده در تعامل باشند و از یکدیگر یاد بگیرند.

آموزش از راه دور

VR اجازه می دهد تا مربیان با یادگیری از راه دور فاصله ها از بین ببرند. احساس می کنید که در همان اتاقی هستید که شخص دیگری نیز در آن حضور دارد.

VR به ما اجازه می دهد تا فاصله ای میان مربیان و دانش آموزان وجود نداشته باشد. با VR، ابزار یادگیری از راه دور می تواند مربیان و دانش آموزان را در یک اتاق مشترک با ابزار دیجیتالی خود متمرکز کند – معلمان در جهان VR مشارکت داشته و از طریق تجربیات خود دانش آموزان را راهنمایی کنند.

چالش های طراحی پیش رو در آموزش با VR

روشن است که آینده VR در آموزش بسیار هیجان انگیز و پر از خلاقیت خواهد بود. ما فقط در سپیده دم این فناوری قدرتمند هستیم و طراحی برای VR پر از چالش هایی است که باید برای غلبه بر آن آماده باشیم.

۵ ویژگی کلیدی از تجارب مناسب یادگیری VR

تجربیات VR در آموزش و پرورش باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. جذابیت: طراحان باید تلاش کنند تا احساسی که کاربران در حال تجربه هستند را ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر یک برنامه تاریخی را توسعه می دهید، تاریخ را برای دانش آموزان زنده کنید.
  2. راحتی در استفاده: نیاز به داشتن مهارت های ویژه برای برقراری ارتباط با برنامه VR را به حداقل برسانید.
  3. پرمحتوایی: محتوا واقعا برای دانش آموزان مهم است. شما نمی توانید یک تجربه خوب VR را بدون یک داستان خوب ایجاد کنید. به همین دلیل آنقدر مهم است که باید باعث پیشرفت هنر داستان پردازی شوید. داستان ها به سادگی بهترین وسیله برای ارائه پیام هایی هستند که نه تنها شنیده و درک می شوند، بلکه همچنین به دانش آموزان الهام می بخشند و آنها را تشویق می کنند.
  4. قابل سازگاری: همانطور که آلبرت انیشتین گفته است: “من هرگز به دانش آموزانم تدریس نمی کنم، فقط تلاش می کنم شرایطی را فراهم کنم که انها بتوانند آموزش ببینند.” تجربیات VR باید به دانش آموزان این فرصت را بدهد که با سرعت خود به کشف و بررسی بپردازند. این برنامه باید کنترل کامل بر سطح دشواری را فراهم کند. طراحان باید چگونگی یادگیری دانش آموزان را بررسی کرده و سپس با استفاده از این دانش برای طراحی محصولات VR که به یادگیری موثر کمک می کند، اقدام کنند.
  1. قابل ارزیابی:  هر یک از ابزارهای آموزشی باید فرصت سنجش و ارزیابی را فراهم کنند. معلمان باید معیارهای آموزش را ردیابی کنند تا بتوانند دانش حاصل از یک موضوع را ارزیابی کنند. هنگام طراحی تجربیات VR، ضروری است که معیارهای مناسب انتخاب شوند و مشخص باشد کدام معیار برای سنجش موفقیت و و کدام برای بررسی شکست استفاده می شود.

نقش جدید معلمان

تغییر از شیوه های تدریس آنالوگ به دیجیتال، در حال تغییر ظاهر آموزشی است. نقش یک معلم از تحویل محتوا به تسهیل محتوا تغییر خواهد کرد. معلمان بر ایجاد شرایط برای کاوش متمرکز خواهند شد، نه بر ارائه دانش آماده.

درک  تغییر ما از تجربیات همه جانبه

بدیهی است که ما در مراحل اولیه VR قرار داریم که همواره در حال تغییر است. با این حال، فناوری ادامه می دهد تا از مرزها بگذرد و نشان دهد که VR چقدر جذاب خواهد بود. حتی در سالهای آینده پیشرفت هایی در ردیابی چشم و ردیابی بدن خواهیم داشت. آنچه در نظر ما یک تجربه جالب و عجیب به حساب می آید، در آینده ای نه چندان دور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در دسترس ساختن VR

VR از قیمت بالایی برخوردار است که برای بسیاری از کاربران مانع مهمی محسوب می شود. اگر موفقیت Google Expeditions را تجزیه و تحلیل کنیم، بدیهی است که گوگل توانست به این تعداد زیاد از دانش آموزان دست یابد، زیرا سخت افزار واقعا قابل دسترسی بود.

برای دسترسی آموزش VR برای تعداد زیادی از کاربران، مهم است که بر ایجاد تجربه های VR برای کاربرانی که از قبل استفاده کرده اند، تمرکز کرده و آنها را به ابزارهای قدرتمند برای آموزش تبدیل کنید. گوشی که در جیب های ما قرار دارد و دستگاه های هدست ۲۰ تا ۱۰۰ دلاری  مانند Google Cardboard یا Samsung Gear VR باید به اندازه کافی مناسب باشند تا برای دانش آموزان تجربیات خوب VR را فراهم کند.

VR باید در دسترس همگان قرار گیرد

نتیجه

VR در آستانۀ آموزش قرار دارد و بدون شک، جهان را تغییر می دهد. کلاس های قرن ۲۱ مکان های پیشرفته ای از لحاظ تکنولوژیکی خواهند بود و تکنولوژی VR به طور چشمگیری باعث افزایش مشارکت و یادگیری دانش آموزان می شود.

VR نسل کاملا جدیدی از دانش آموزان جوان و و هوشیار را انگیزه می بخشد و آنها را آماده برای نوآوری و تغییر جهان خواهد کرد.

در همین حال، مسئله بعدی بزرگ در آموزش و پرورش دیگر بر تکنولوژی متکی نیست، بلکه به تصمیم معلم جهت پیشبرد و تطبیق این فناوری ها در کلاس درس بستگی دارد. هدف جهانی باید ایجاد دانش قابل دسترس و مقرون به صرفه برای هر کسی در این سیاره باشد.


افزونه‌ها ۱

User Rating: Be the first one !
منبع
adobe

فاطمه لطیفی

کارشناس ارشد مهندسی نساجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا