Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

کامپیوترمادربرد

آشنایی با قطعات داخلی کامپیوتر – Motherboard

آشنایی با قطعات داخلی کامپیوتر – بخش دومبخش دوم: مادربرد

در بخش اول بطور کلی و مختصر با ویژگی ها و تاریخچه CPU ها آشنا شدید. در این بخش خواهید آموخت چه چیزهایی را باید به هنگام خرید مادربرد در نظر بگیرید.  با ما همراه باشید:

معرفی مادربرد

اگر خودتان کامپیوتر خود را اسمبل می کنید؛ ماردبرد یکی مهمترین قطعاتی است که باید انتخاب کنید. اما در صورتی که کامپیوتر را خریداری کنید متوجه خواهید شد که حتی در برگه مشخصات فهرست نشده است. مادربرد در واقع برد مدار چاپی (PCB) است که تمامی قطعات را  به هم متصل می کند. همچنین شامل تعداد زیادی پورت و کانکتور مانند USB ، پورت های I/O و در خیلی از موارد HDMI است که در همه کامپیوترها رایج هستند.

پیش از ميکروپروسسور، ایده جا شدن کامپیوتر بر روی یک PCB  مزحک به نظر می رسید. زیرا دارای بخش های بسیار بزرگ و متفاوت بود. با ظهور میکروپروسسور، امکان جا دادن یک کامپیوتر در داخل یک کیس کوچک امکان پذیر شد. تمامی قطعات آن با استفاده از یک PCB به هم متصل خواهند شد. مادربردهای مدرن نشأت گرفته شده از همین PCB های اولیه هستند.

مشخصات مادربرد

مادربردها تأثیر عمده مستقیمی بر روی عملکرد یک کامپیوتر ندارند. آنها در واقع یک وسیله ارتباطی هستند که به دیگر قطعات اجازه کار می دهند. اگرچه، این مادربردها هستند که مشخص می کنند چه قطعاتی می توانند کامپیوتر شما را تشکیل دهند و در نتیجه بطور غیر مستقیم بر روی عملکرد آن تأثیر می گذارند.

مادربردها در اندازه های متفاوت و با کیس های مطابق با آنها عرضه می شوند. بیشتر آنها با استاندارد ATX طراحی شده اند. کوچکترین ماردبردها عموماَ با استاندارد mini-ITX و در اندازه ۱۷۰mm x 170mm و بزرگترین آنها با استاندارد Workstation ATX در اندازه ۳۵۶mm x 425mm موجود هستند. و اندازه های گوناگونی نیز در این بازه وجود دارد.

مادربردمادربرد بزرگتر، پورت های بیشتری خواهد داشت. اگر سعی در اسمبل یک کامپیوتر بسیار قدرتمند دارید؛ نیاز به پورت های بیشتری برای اتصال کارت های گرافیک متعدد، فضای ذخیره سازی ترابایتی و افزودن بیشمار RAM خواهید داشت. اگر شما فقط قصد اسمبل یک کامپیوتر سینمای خانگی دارید، می توانید از مادربردهای بسیار کوچکتر و به مراتب دارای قطعات بسیار کمتر استفاده کنید.

اکثر مادربردها تعدادی پورت استادارد داخلی دارند . آنها همیشه دارای سوکت CPU و اسلات RAM و پورت های اتصال کابل های درایوهای ذخیره سازی هستند. تقریباَ همه مادربوردها به جز مادربردهای خیلی کوچک اسلات  PCIe دارند.

اسلات های PCIe در چندین گونه عرضه می شوند و به شما امکان اتصال قطعات جانبی مختلفی را می دهند. کارت های گرافیک، کارت های وایرلس و هر کارت توسعه داخلی معمولاَ به اسلات های PCIe متصل می شوند. همچنین اندازه های مختلفی برای اسلات های PCIe وجود دارد که امکان اتصالات متعددی را به CPU مهیا می کند. اسلات های بزرگتر می توانند اطلاعات بیشتری را در هر ثانیه به قطعات جانبی ارسال و یا از آنها دریافت کنند.

چهار اندازه x1 ، x4 ، x8 و x16 برای PCIe وجود دارد و هر شماره تعداد اتصالات یا مسیرها را بیان می کند. کارت های گرافیک قدرتمند به اسلات های x16 نیاز دارند درحالی که کارت وایرلس تنها به یک اسلات x4 و یا حتی x1 احتیاج دارد.

مادربردماردبردها همچنین پورت های خارجی نظیر USB ، ورودی و خروجی های صدا و تصویر، اترنت و اتصالات مختلف دیگری که همگی آنها استاندارد هستند؛ در اختیار شما قرار می دهند.

اگر شما قصد خرید یک مادربرد را دارید، انتخاب شما باید براساس سازگاری مادربرد با CPU که شما می خواهید از آن استفاده کنید و اینکه کامپیوتر شما چقدر بزرگ باشد و چقدر امکان ارتقا برایتان ضرورت دارد؛ باشد. مادربردهای مختلف از CPU های مختلفی پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، یک CPU اینتل بر روی مادربردی که از CPU شرکت AMD پشتیبانی می کند کار نخواهد کرد. معمولاَ میان اندازه و قابلیت ارتقا، تعادلی وجود دارد. در صورتی که استفاده از دو کارت گرافیگ بطور موازی را در ذهن دارید؛ حداقل به دو PCIe x16 نیاز خواهید داشت؛ این تصمیم شما  خرید هر مادربرد کوچکتر از استاندارد ATX را ناممکن می سازد.

و اگر هم قصد خرید کامپیوتر از قبل اسمبل شده ( all in one ) را دارید، تمامی ویژگی های مادربرد در قسمت مشخصات کلی کامپیوتر فهرست خواهد شد.

بازیگران اصلی

شرکت های  اصلی تولیدکننده مادربرد ASUS و Gigabyte  هستند. هر دو شرکت برای CPU های اینتل و AMD در اندازه های گوناگون و با ترکیبی از پورت های متفاوت، مادربرد می سازند. اگر احتیاج به یک کامپیوتر Gaming و یا HTPC دارید؛ هر کدام از این شرکت ها قادرند این امکان را برایتان فراهم کنند. شرکت های اصلی کامپیوترهای پیش ساخته،  اغلب از مادربرد خودشان برای اتصال قطعات خود استفاده می کنند.

مادربرد ها در یک نگاه

اگر می خواهید که کامپیوترتان را خود اسمبل کنید؛ انتخاب مادربرد مهم است. و در صورتی که می خواهید آنرا یکجا خریداری کنید حتی شاید نفهمید که اصلاً وجود دارد! مادربوردها در واقع یک PCB هستندکه قطعات کامپیوتر را به CPU متصل می کند. مادربردها در اندازه های متفاوت به همراه پورت های داخلی و خارجی مختلف عرضه می شوند. سوکت CPU ، اسلات های RAM و اتصالات فضاهای ذخیره سازی همگی استاندارد هستند. اسلات های PCIe تقریباً در تمام مادربردها به جز مادربوردهای بسیار کوچک ارائه می شوند. انتخاب یک مادربرد شامل انتخابی می شود که با CPU که قصد استفاده از آن را دارید کار کند و دارای پورت های کافی برای تمامی قطعاتی باشد که می خواهید به آن اضافه کنید.

پایان بخش دوم…

[su_button url=”#” style=”flat” background=”#CC0000″ size=”3″ radius=”0″]منبع[/su_button] [su_button url=” http://www.makeuseof.com/tag/whats-inside-your-computer-the-story-of-every-component-you-need-to-know-3/” target=”blank” style=”flat” background=”#333″ size=”3″ radius=”0″]Makeuseof[/su_button]

Review Overview

۰%

User Rating: ۳.۹ ( ۱ votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا