Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

ویندوز

۱۰ دلیل الزام آور برای ارتقا به ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ در ۲۹ جولای منتشر خواهد شد و ارتقا رایگان به آن، برای بسیاری از کاربران حال حاضر ویندوز میسر خواهد بود. ولی سوال اینجاست، ویندوز ۱۰ چه امکاناتی را فراهم می کند و آیا ارتقا به آن ارزش دارد؟ با توجه به افزایش پشتیبانی از گیمینگ، دستیار شخصی هوشمند، بروزرسانی های رایگان و بسیاری  امکانات دیگربه نظر می رسد  ویندوز ۱۰ بهترین و ظاهرا آخرین نسخه از این سیستم عامل باشد.

اگر شما دلایل بیشتری در ذهن دارید که می تواند به لیست زیر اضافه شود، دیدگاه های خود را آزادانه در قسمت نظرات با آی تی ویکی در میان گذارید و به ما بگویید بیشتر منتظر کدام ویژگی هستید:

رایگان برای بسیاری از کاربران

برای بسیاری از کاربران، ارتقا به ویندوز ۱۰ هزینه ای در بر نخواهد داشت. اگر شما از نسخه ویندوز ۷ یا بالاتر استفاده می کنید، باید نوتیفیکشن در قسمت نوار وظیفه «Taskbar» شما ظاهر شود که به شما اجازه می دهد که ارتقا را به طور رایگان رزرو کنید که به مدت یکسال تمام در دسترس خواهد بود. اگر شما از نسخه قانونی ویندوز استفاده نمی کنید و یا نسخه ای قدیمی تر از ویندوز ۷ دارید، نسخه خانگی آن برای شما ۱۱۹ دلار آب خواهد خورد. و هر زمانی که ارتقا دهید، هیچ هزینه اضافی متحمل نخواهید شد.

windows-10-matrix

مایکروسافت امیدوار است ارتقا رایگان به اندازه کافی وسوسه انگیز باشد تا اکثر کاربران را مجاب کند به جای اجرای نسخه های مختلف ویندوز از سیستم عامل جدیدش استفاده کنند. این بدان معنی است که برنامه ها به صورت اختصاصی برای ویندوز ۱۰ توسعه داده می شوند و مایکروسافت قادر خواهد بود ارزش افزوده برای اکوسیستم خود به وجود آورد که شامل خدماتی چون Office 365 و OneDrive می شود

ویندوز نهایی

ظاهرا ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز خواهد بود به این دلیل که مایکروسافت خواهان تبدیل سیستم عامل خود  به چیزی فراتر از یک سرویس است در حالیکه بطور پی در پی به مرور زمان ارتقا می یابد و باز همان نام اصلی را حفظ می کند.  مانند سرویس های آنلاینی چون فیسبوک و جیمیلکه به طور منظم تغییراتی در ظاهر آن داده و ویژگی های جدیدی به آن ها اضافه می شود، اما باز هم همان نام قبلی را دارند.

Windows-10-Build-10074-Desktop

بر خلاف نسخه های کنونی ویندوز، در ویندوز ۱۰ همه بروزرسانی ها اجباری خواهند بود. این به مایکروسافت اجازه خواهد داد تا مطمئن شود همگان از یک نسخه واحد استفاده می کنند که این امر سازگار کردن را برای توسعه دهندگان آسان تر خواهد کرد و همه سیستم ها را به طور یکسان ایمن می سازد. از لحاظ تئوری یعنی، ویندوز ۱۰ به طور ثابت تکامل می یابد و با اضافه شدن ویژگی های جدید سازگار است.

کرتانا

کورتانا «Cortana» ویژگی است که روی ویندوزفون وجود دارد اما اکنون به ویندوز ۱۰ هم اضافه خواهد شد. به طور ساده تر، مایکروسافت می خواهد کورتانا را به اولین دستیار شخصی حقیقی تبدیل کند. کورتانا می تواند شما را از آخرین وضعیت ترافیکی مطلع کند، بهترین مکان نزدیک برای صرف غذا را پیشنهاد دهد، شما را از آخرین اخبار آگاه کند و بسیاری امکانات دیگر. دستورات می توانند به صورت گفتاری یا نوشتاری به کورتانا داده شوند، مانند تقاضا برای تنظیم یک یادآوری و یا پیش بینی وضع آب و هوا.

کرتانا

جالب است، مایکروسافت کورتانا را مجهز به شخصیتی کرده است که برای مثال چنان چه نتواند به سوال شما پاسخ دهد؛ خجالت زده خواهد شد. کورتانا در قسمت نوار وظیفه قابل دسترسی خواهد بود و آماده است در هر زمان دستیار شما باشد. اگر تجربه کار با سیری «Siri» یا گوگل ناو «Google Now» را داشته باشید حتما می دانید کورتانا چگونه خواهد بود.

Snap Assist

امکان تغییر سریع اندازه پنجره ها و تغییر موقعیت آنها در صفحه نمایش از ویندوز ۷ وجود داشت اما این قابلیت در ویندوز ۱۰ با پیشرفت هایی همراه بوده است. شما اکنون در ویندوز ۱۰ می توانید پنجره خود را بصورت عمودی یا افقی اسنپ کنید و وقتی این کار را می کنید، سریعا وادار به انتخاب پنجره ای را می شوید که می خواهید در فضای خالی جاسازی کنید. همه اینها با یک لمس کوچک اتفاق می افتاد اما به شما کمک می کند تجربه  روان و بهتری داشته باشید.

در اینجا نکته ای که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد؛ قابلیت جاسازی چهار پنجره در یک چهارچوب ۲×۲ است. برای این کار می توانید از میانبرهای کیبورد استفاده کنید و یا به تنهایی از موس کمک بگیرید. البته مجبور نیستید چهار پنجره برای استفاده از این حالت داشته باشید، کافیست یک پنجره را به صورت عمودی و دو پنجره را در سمت دیگر به صورت افقی جاسازی کنید. برای آن دسته از کاربران که اغلب پنجره ها و برنامه های زیادی را باز می گذارند، این حالت باعث افزایش بهره وری می شود.

Microsoft Edge

این کتمان حقیقت است که می گویند اینترنت اکسپلورر شهرت و اعتبار زیادی ندارد. در حالیکه زمانی مرورگر برجسته بود اما توسط رقیبانی چون کروم و فایرفاکس به دلیل سازگاری بهتر مغلوب شد. حتما می پرسید راهکار مایکروسافت چه بوده است؟ Edge که پیش تر با اسم رمز، پروژه اسپارتان شناخته می شد، نسل جدید مرورگر مایکروسافت است که همراه ویندوز ۱۰ عرضه می شود.

microsoft-edge

با توجه به این که Edge مرورگر کاملا جدیدی است که هنوز هم در حال توسعه می باشد؛ از نبود ویژگی هایی رنج می برد که ما طبیعتا در مرورگر های دیگر شاهد آن ها هستیم. برای مثال حالت ناشناس یا «Incognito Mode». هرچند، همراه این مرورگر ابزار های شسته و رفته خارجی عرضه می شود که می توان به نوار آدرسی اشاره کرد که مستقیما نتایج جستجو را در اختیار شما می گذارد و قادر خواهد بود که یادداشت هایی به صفحات وب اضافه کند. این ابزار همچنین کاملا سبک بوده و فشاری به سیستم وارد نخواهد کرد و امیدواریم همین روند را حفظ کند.

اپلیکیشن های کراس پلت فرم

زمانی ویندوز تنها بر روی کامپیوترهای دسکتاپ  استفاده می شد اما از آن روزها مدتها می گذرد. اکنون ویندوز بر روی تبلت ها، گوشی ها و به لطف ویندوز ۱۰ بر روی ایکس باکس هم وجود خواهد داشت. با عرضه ویندوز ۱۰ تمامی این دستگاه ها تقریبا از یک نسخه ویندوز واحد استفاده خواهند کرد، این ویژگی نه تنها برای مایکروسافت به دلیل اینکه می تواند همگان را به اکوسیستم خود پیوند دهد خوب است، بلکه برای ما نیز عالی خواهد بود.

اپلیکیشن های کراس پلت فرم

برنامه های ویندوز اکنون می توانند برای یک سیستم توسعه یابند و بر روی همه دستگاه ها اجرا شوند، برای مثال برنامه ای که برای دسکتاپ طراحی می شود به صورت خودکار روی گوشی ها کوچک می شود. بدین طریق، هیچ گسستی بین دستگاه های ویندوزی شاهد نخواهیم بود و همه ی برنامه های محبوب شما، هر جا که هستید مادامی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید، در دسترس خواهند بود

قابلیت Continuum

یکی از نقدهای عمده ای که بر ویندوز۸ وارد می شد لمس گرایی کلی ویندوز بود. یک صفحه استارت با کاشی های بزرگش که با این ذهنیت مشخصا برای کاربران تبلت طراحی شده بود و بسیاری از کاربران وقتی منو استارت استاندارد مجددا مطرح شد؛ خوشحال شدند. مایکروسافت قطعا از اشتباهات خود درس گرفته است، اکنون ویندوز ۱۰ ویژگی را به همراه دارد که Continuum نامیده می شود.

Continuum به ویندوز این اجازه را می دهد تا خود را برای نمایش در تبلت و هم دسکتاپ سازگار کند.کیبورد را از تبلت جدا کنید از شما خواهد  پرسید که آیا می خواهید سیستم را برای استفاده لمسی بهینه کنید، مانند ایجاد کاشی ها بر روی دسکتاپ. یا بر عکس، کیبورد را متصل کنید و شکل سنتی تر دسکتاپ تجربه خواهید کرد. هرگاه این دستورات ظاهر شدند می توانید آنها را شخصی سازی کنید و یا به خود سیستم عامل اجازه دهید خودکار عمل کند که انتظار می رود تجربه ای روان برای همه پلتفرم ها به همراه داشته باشد.

نوسازی منو استارت

با وجود اینکه کاشی ها در ویندوز۸ از سوی کاربران سراسر جهان تحسین نشدند، ولی به این معنی نیست که منو استارت نیازی به بهتر شدن ندارد. از این رو با اینکه منو استارت در ویندوز ۱۰ برگشته است، اما در واقع ادغامی از هر دو سیستم است. با کاشی هایی که در کنار لیست برنامه های سنتی ظاهر می شوند.

منو استارت

اگر ظاهر منو به نظرتان مناسب نیست هیچ جای نگرانی نیست زیرا امکان سفارشی سازی برای شما مهیا شده است. اگر بخواهید می توانید از شر تمامی کاشی ها خلاص شوید و به منو استارتی که پیش از این استفاده می کردید؛ برگردید. هم چنین می توانید بر عکس عمل کنید و به صورت تمام صفحه از تجربه ی برنامه محور با کاشی ها لذت ببرید.

سازگاری با ایکس باکس 

مایکروسافت مکررا اعلام کرده است که گیمینگ در PC برای آن ها اهمیت ویژه ای دارد، ولی در دراز مدت هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است، کافیست نگاهی به Games For Windows Live بیاندازید تا به عمق شکست پی ببرید. به هر حال، مایکروسافت به یاری ویندوز ۱۰، رویکرد جدیدی برای دستیابی به هدفش دنبال می کند و آن آوردن مزایای ایکس باکس وان به کامپیوتر است.

اپلیکیشن Xbox همراه با ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد و برای شما قابلیت Stream Activity به ارمغان می آورد و نشان می دهد دوستان شما چه بازی هایی می کنند و چه چیزهایی را به اشتراک می گذارند. شما هم چنین می توانید از یک سیستم به سیستم دیگر پیام بفرستید و از همه هیجان انگیزتر، بازی ایکس باکس وان در کامپیوتر شما قابلیت استریم دارند، یعنی شما می توانید بازیهای اختصاصی کنسول را در کامپیوتر خود بازی کنید. برخی بازی ها مانند Fable Legends حتی از مولتی پلیر کراس پلتفرم پشتیبانی خواهند کرد و امید است که دیگر توسعه دهندگان نیز از این ویژگی در آینده استقبال کنند.

دایرکت ایکس ۱۲

دایرکت ایکس ۱۲ به طور اختصاصی فقط برای ویندوز ۱۰ خواهد بود، امری که مایکروسافت امیدوار است PC گیمرهای دوآتشه را به سوی این سیستم عامل بکشاند. ظاهرا مصرف انرژی را نسبت به نسخه های پیشین دایرکت ایکس نصف می کند و نرخ فریم بهتری در هنگام بازی ها ارائه می دهد. آن دسته از کاربرانی که از نسخه آزمایشی ویندوز ۱۰ استفاده می کنند، همین حالا هم می توانند این ویژگی را امتحان کنند.

nvidia-gtx970

کارت های گرافیک جدید و  بسیار قوی از دایرکت ایکس ۱۲ پشتیبانی می کنند که تنها بروزرسانی درایور نیاز خواهد بود. هر جند برخی کارت های گرافیک ممکن است نتوانند از تمام ویژگی های دایرکت ایکس ۱۲ استفاده کنند. این احتمال وجود دارد که اگر کارت گرافیک  مدل بالاتری داشته باشید، از نسخه جدید لذت بیشتری خواهید برد.

دنیایی از ویژگی های جدید

ویندوز ۱۰ مملو از پیشرفت های جدیدی مثل کورتانا و پشتیبانی از ایکس باکس خواهد بود ولی هم چنان ویژگی های نسخه های قبلی را تکرار می کند، مانند منو استارت نوسازی شده و قابلیت گسترش یافته اسنپ.

تنها چند روز تا عرضه ی عمومی ویندوز ۱۰ فاصله است و مایکروسافت به توسعه دادن سیستم عامل خود ادامه خواهد داد. چه کسی می داند ویندوز ۱۰ در آینده چه شکلی خواهد بود و یا چه ویژگی هایی ارائه خواهد کرد؟

کدام یک از این ویژگی ها برای شما هیجان انگیزتر است؟ به نظر شما آیا ما چیزی را از قلم انداختیم که  لازم است ذکر شود؟

مرور کلی

User Rating: ۴.۶۵ ( ۱ votes)
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا