Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

حافظهکامپیوتر

آشنایی با قطعات داخلی کامپیوتر – RAM

بخش سوم : RAM

در بخش دوم بطور کلی و مختصر با ویژگی های مادربردها و کمپانی های مطرح سازنده آنها آشنا شدید.در این به بخش به تشریح  ویژگی ها و مشخصه های RAM می پردازیم. در ادامه با آی تی ویکی همراه باشید:

کاملا تصادفی و پیچیده: تعریفی برای حافظه کامپیوتر

حافظه با دستیابی تصادفی (RAM) که اغلب به عنوان حافظه به آن اشاره می شود. جاییست که CPU ، داده هایی را که بر روی آنها عملیاتی در حال انجام است و یا اینکه قرار است به زودی عملیاتی بر روی آن انجام شود؛ را ذخیره می کند. مانند هارد دیسک که داده ها برای مدت نامعینی بر روی آن ذخیره می شوند.

تفاوت میان حافظه و ذخیره سازی اساسا مربوط به چگونگی دسترسی به داده ها در آنهاست. بر روی یک هارد درایو فیزیکی، میزان سرعتی که داده ها در آن قابلیت بازیابی را دارند بستگی به این دارد که در کجای آن نگهداری شده باشند. دیسک ها تنها می تواند سریع گردش کند و بازویی که وظیفه خواندن را به عهده دارد باید به نقاط مختلف حرکت کند. در حالی که به وسیله رم تمامی داده ها می توانند بطور همزمان به سرعت خوانده شوند و اهمیتی ندارد که در کجا ذخیره شده باشند. تفاوت مهم دیگر این است که حافظه RAM فرار است یعنی داده های تنها تا هنگامی که برق در آن جریان دارد، ذخیره می مانند. هنگامی که شما از نرم افزاری استفاده می کنید و آن را باز می کنید؛ هر آنچه که در حال کار بر روی آن هستید از روی هارد درایو بر روی رم کپی می شود. هر زمان که شما یا نرم افزار کاری را انجام می دهد؛ CPU اطلاعاتی را که درباره فایل احتیاج دارد را بواسطه کپی در رم به جای کپی بر روی هارد درایو بیرون می کشد. وقتی که شما فایل را ذخیره می کنید، در واقع بر روی هارد درایو کپی بک می شود. و علت از دست دادن فایل ها هنگامی که کامپیوتر با مشکل مواجه می شود همین است، چراکه RAM نمی تواند اطلاعات را بدون عبور جریان برق از آن ذخیره کند.

چنانچه فضای رم شما پر شود. کامپیوترتان بطور چشمگیری کند می شود. CPU مجبور می شود اطلاعات را از روی هارد درایو که کندتر است بجای حافظه رم واکشی کند. ناکافی بودن رم یکی از علت های اصلی کندی کامپیوتر است.

سردرگم نشوید

رم می تواند یکی از پیچیده ترین قطعات باشد. اولین عامل، اندازه رم است که با گیگابایت اندازه گیری می شود. این دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد میزانی از مقدار داده ای که می تواند در RAM ذخیره شود. همیشه یک یا دو گیگابایت RAM برای سیستم عامل مورد نیاز است و فقط مقدار اضافی از رم، آزاد است که توسط هر نرم افزاری که به آن احتیاج دارد استفاده شود. هرچه رم بیشتر باشد؛ بهتر است.  اگرچه ممکن است شما هرگز به حداکثر مقداری که سیستم عاملتان پشتیبانی می کند؛ نیاز نداشته باشید.  در چندین سال گذشته، ۸ گیگابایت RAM مقدار پایه قابل قبولی است. اکثر کاربران به مقداری بیشتر RAM نیاز پیدا نخواهند کرد. مگر درصورتی که شما بسیار به ویرایش مولتی مدیا و یا بازی بپردازید که ۱۶GB یا ۳۲GB پاسخ گوی نیازتان خواهد بود.

RAMدر یک دهه گذشته ، سه نسل از RAM ساخته شده است: DDR2 ، DDR و DDR3. درحال حاضر DDR3 نسل کنونی محسوب می شود اما DDR4 در چند سال آینده همه گیر می شود. DDR مخفف نرخ دوبرابر داده‌ها است. با آمدن هر نسل RAM نرخ انتقال داده های آن در مقایسه با نسل پیشین دو برابر شده است. مگر اینکه شما یک کامپیوتر قدیمی داشته باشید که لازم است RAM آن را عوض کنید.و در حال حاضر نباید حتی چیزی جز DDR3 را در نظر داشته باشید.

عامل بعدی، سرعت انتقال است. اینکه CPU چقدر سریع می تواند داده ها را از RAM بیرون بکشد. که معمولا با MHz اندازه گیر می شود و محدود به مادربرد است. DDR3 عموما دارای سرعتی بین ۱۰۶۶ و ۲۴۰۰ مگاهرتز است. که نشان دهنده مجموع سرعت انتقال است، نه سرعت کلاک حافظه! سرعت کلاک RAM معمولا بین ۱۳۳ MHz و ۳۰۰ MHz است که دارای سرعت ظاهری بالاتری است زیرا ترکیبی از دوبرابری نرخ داده ها است که شما از آخرین نسل از رم DDR بدست می آورید. مانند CPU که هرچه سریعتر باشد بهتر است اما چیزهای دیگری نیز باید رعایت شود.

در نهایت، مقدار CL که میزان نهفتگی (latency) یا زمان تأخیر را در RAM مورد سنجش قرار می دهد. این مقدار نشان دهنده شماره سیکل کلاک است که با تقاضای کاربر طول می کشد تا برگردد. و هر چه شماره CL کمتر باشد، سرعت برگشت داده ها بیشتر است. در DDR3 این مقدار معمولا بین ۶  تا ۱۶ سیکل کلاک است. مقدار CL عموما به سرعت انتقال وابسته است، سرعت انتقال بیشتر ، نهفتگی بیشتر. که موجب تعادل میان سرعت کلی RAM و نهفتگی آن می شود.

بازیگران اصلی

میان بزرگترین تولیدکنندگان RAM و محبوب ترین شرکت مصرف کننده نما تفاوت وجود دارد. سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان است در حالیکه بیشتر تولیدات آن توسط تولیدکنندگان دیگر به جای مصرف کنندگان عادی خریداری می شود.  شرکت های Corsair ، Kingston و Crucial بزرگترین مصرف کننده برندهای RAM هستند. همچنین تولیدکنندگان کوچکتری مانند G.SKILL وجود دارد که RAM های ویژه گیم می سازند.

RAM در یک نگاه

RAM جای است که CPU هرچیزی را که به زودی قرار است بر روی آن کار کند را در آن ذخیره می کند. فایل های و نرم افزارها از حافظه ذخیره سازی هارد به حافظه رم کپی می شوند؛ در نتیجه به سرعت می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. کمبود فضای RAM یکی از شایع ترین عللی است که موجب کندی کامپیوتر می شود انتخاب RAM آسانتر از انتخاب CPU است. در ابتدا، شما حداقل به ۸  گیگابایت RAM احتیاج دارید، مقدار بیشتر RAM به این بستگی دارد که چقدر به صورت فشرده کار می کنید.

اینکه چه رمی انتخاب می کنید اهمیت چندانی ندارد. RAM سریعتر، تاخیر زیادتری دارد. این دو مقدار بطور کلی دارای ارتباط مستقیمی بهم دارند. اگر خود به شخصه سعی در اسمبل کامپیوتر دارید. ببینید RAM چه چیزی را برای چگونگی استفاده از آن توصیه کرده است. در صورتی که کامپیوتر خود را به طور کامل از تولیدکنندگانی نظیر اپل یا دل خریداری می کنید RAM استفاده شده در آنها بور قطع مناسب خواهد بود.

[su_button url=”#” style=”flat” background=”#CC0000″ size=”3″ radius=”0″]منبع[/su_button] [su_button url=” http://www.makeuseof.com/tag/whats-inside-your-computer-the-story-of-every-component-you-need-to-know-3/” target=”blank” style=”flat” background=”#333″ size=”3″ radius=”0″]Makeuseof[/su_button]

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا