Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

امنیت

آیا حمله سایبری می تواند باعث خرابی سخت افزار شود؟

هکرها و بدافزارها تاکنون توانسته اند با حمله سایبری چندین سانتریفیوژ ایران را از کار بیندازند و همچنین صدمات متعددی به کارخانه فولاد آلمان بزنند. آیا همچین اتفاقی ممکن است باعث صدمه فیزیکی کامپیوترها هم بشود؟گرچه ممکن است شما چیزهای مختلفی شنیده باشید اما این کار تقریبا غیر ممکن است.

بیایید رو راست باشیم: کامپیوتر شما نمی تواند به یک بمب تبدیل شود. در کامپیوتر شما هیچ چیز برای منفجر شدن وجود ندارد. در بدترین حالت تنها ممکن است آتش کوچکی به راه بیوفتد که جای نگرانی ندارد.برای بررسی علت این موضوع با آی تی ویکی همراه باشید:

هک کردن می تواند باعث خرابی هایی در دنیای واقعی شود

به جز خبر هک شدن سونی پیکچرز که به لو رفتن بسیاری از اطلاعات این شرکت منجر شد خبر شوکه کننده دیگری نیز در ماه دسامبر منتشر شد: هکر ها توانستند ضربه های سنگینی به کارخانه فولاد آلمان وارد کنند. فردی توانسته بود راهی برای کنترل تجهیزات کارخانه پیدا کند و مانع خاموش شدن یک کوره انفجار شده بود. به گفته دولت آلمان این اتفاق «ضربه ای عظیم» بوده است.

استاکس نت نیز همینگونه است.

این ویروس پیچیده که به احتمال زیاد توسط سازمان جاسوسی آمریکا و یا اسرائیل تولید شده است به وسیله حافظه های فلش در خاورمیانه پخش شد تا به هدف از پیش تعیین شده اش برسد: سانتریفیوژ های هسته ای ایران. این ویروس باعث می شود تا سانتریفیوژها با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی چرخیده و در نهایت از کار بیافتند. بر اساس گزارشات از هر ۵ سانتریفیوژ ایران یک عدد توسط این ویروس تخریب شدند.

اتفاقاتی مانند این نشان می دهند اگر کامپیوتر های مورد حمله به زیر ساخت های آسیب پذیری متصل باشند ، حملات سایبری می توانند در دنیای واقعی خساراتی را به بار بیاورند.اما درباره کامپیوتر های خانگی چطور؟ آنها نیز می توانند از لحاظ فیزیکی آسیب ببینند؟

چگونه ممکن است نرم افزار باعث آسیب های سخت افزاری شود؟

یک چکش می تواند به سخت افزار کامپیوتر آسیب برساند ، اما یک نرم افزار چطور؟

از لحاظ تئوری این کار با گذشتن از تعدادی مانع امنیتی امکان پذیر خواهد شد (گرچه هیچ گاه این اتفاق در کامپیوترهای مدرن نیافتاده است)

  • کار کردن بیش از حد CPU : این کار می تواند باعث بالا رفتن دما و در نتیجه آسیب دیدن CPU شود. البته در کامپیوتر، فن ها وظیفه خنک کردن اجزا را دارند و اکثر CPU ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که در صورت رسیدن به دمای خطرناک، خاموش شوند. پس لااقل می توان گفت که اینگونه حملات باید بسیار سخت و پیچیده باشند.
  • کار کردن بیش از حد GPU : این کار از لحاظ تئوری عملی است اما GPU نیز هم مانند CPU در هنگام داغ شدن هشدارها و راهکارهایی دارد.
  • جرقه زدن بایوس و یا فریمور : این اتفاق می تواند مادربورد کامپیوترتان را از کار بیندازد و باعث روشن نشدن کامپیوتر شود (در غیر این صورت آسیبی به کامپیوتر نمی رساند)

راه های دیگری نیز وجود دارد که البته از موارد گفته شده بعیدتر و ناممکن تر هستند. اما هرگز نترسید؛ در واقع هیچ کدام از این موارد هرگز اتفاق نیافتاده اند.

ممکن است این اتفاق برای شما بیافتد؟

همانطور که گفته شد، تا جایی که ما می دانیم هیچ بد افزار یا حمله ای سایبری تاکنون آسیب سخت افزاری به کامپیوتر های خانگی و اداری را هدف نگرفته است. این مساله چیزی نیست که نگران آن باشید.

اما، آیا این حملات حتی از لحاظ تئوری هم قابل انجام هستند؟

پاسخ شرکت امنیتی کراود استرایک به این سوال مثبت است. این شرکت امسال در کنفرانس RSA روشی برای از کار انداختن فن های خنک کننده در سیستم عامل مک  معرفی کرد. دیمیتری آلپروویچ CTO  شرکت کراود استرایک در این باره گفت:

 ما واقعا می توانیم یک کامپیوتر را به آتش بکشیم.

Laptop in fire flames

بازهم نگران نباشید، این یک روش موثر می باشد که توجهات زیادی را نیز متوجه خود کرده است اما بسیار بعید است که این کار را بر روی کامپیوتر های خانگی انجام دهند. این کار نیازمند این است تا بد افزار مورد نظر کاملا جانشین سیستم عامل مک شده تا بتواند سخت افزارها را از تمام جهات کنترل کند. این کار می تواند با ارائه یک آپدیت تقلبی مک و متقاعد کردن کاربران به آپدیت کردن سیستم عاملشان عملی شود. حتی اگر کسی راهی برای این کار هم پیدا کند، انگیزه ای برای این حمله وجود ندارد.

حملات سایبری به چه دلیل انجام می شوند؟

انگیزه کسانی که بد افزارها را تولید و کامپیوترها را هک می کنند تنها ایجاد هرج و مرج نیست بلکه آنها امیدوارند تا از اطلاعات هک شده به نفع خود استفاده کنند.

identity-theft

شاید آنها به دنبال تبدیل کردن کامپیوترتان به یک زامبی برای رسیدن به اهدافشان باشند. شاید آنها بخواهند با جست و جو در فایل های شخصیتان هویت شما را بدزدند. شاید هم امیدوارند تا بیتکوین بربایند.

به هر حال وقتی کامپیوتر شما خراب شده باشد، هکرها به هیچ کدام از اهدافشان نخواهند رسید. به علاوه حمله ای سایبری که باعث خرابی های فیزیکی شود بسیار سخت بوده ، پس احتمال دیده شدن چنین حمله ای بسیار پایین است.

اینترنت اشیا چه تهدیدی را ایجاد می کند؟

استاکس نت کامپیوترها را تخریب نکرد ، بلکه از کامپیوتر هایی که به سانتریفیوژ ها متصل بودند برای تخریب آنها استفاده کرد. به همین صورت ، احتمال اینکه ویروسی اقدام به تخریب کامپیوتر شما بکند بسیار کم است اما ممکن است هکر ها روزی به دنبال دستیابی به ابزارهایی که به آن متصل است باشند. اینترنت اشیا می تواند به کابوسی امنیتی تبدیل شود برای مثال دیده شده است که هکر ها بد افزار هایی برای کنترل کوادکوپتر ها ساخته اند.پس حداقل از نظر ما ، هک کردن برای دستیابی به چنین هدف هایی محتمل تر از تخریب کامپیوترتان است.

نظر شما در این باره چیست ؟ آیا معتقدید که روزی ممکن است کامپیوترتان یکی از اهداف هکرها شود؟

مرور کلی

۰%

User Rating: Be the first one !
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا