دوربیندیجیتالموبایل

بهترین دوربین گوشی های هوشمند برای دوستداران عکاسی

امروزه با پیشرفت در فناوری گوشی های هوشمند، بیشتر مردم، دیگر به دوربین های گران قیمت مانند DSLR نیازی ندارند و بجای آن بسیاری از دوربین های گوشی های هوشمند نیاز مصرف کنندگان را پاسخ می دهند و حتی DSLRها را به چالش می کشند. اما همه ی دوربین های این گوشی ها، مشابه هم نیستند.

آیا به دنبال بهترین دوربین در گوشی های هوشمند می گردید؟ در آی تی ویکی ما لیستی از بهترین دوربین ها را برای علاقه مندان به عکاسی معرفی می کنیم.

تعریفی از «بهترین» برای دوربین گوشی های هوشمند

درست مثل خرید یک دوربین مستقل، باید لیستی از ویژگی های مورد نیاز خودتان را تهیه کنید. یکی از معیارها باید کیفیت عکس باشد. یکی از بهترین معیارهای عملکرد دوربین، امتیاز DxOMark تصویر است.

امتیاز DxOMark، مجموعه ای از معیارهای مستقل، درباره ی کیفیت تصویر در دوربین ها و گوشی ها ارایه می‌دهد. ما از این امتیازها به عنوان مرجع استفاده می کنیم.

ویژگی ها و معیارها مهم هستند بنابراین ما هم باید آنها را بخاطر داشته باشیم.سعی کنید به دنبال گوشی های با دوربین دوگانه، لرزش گیر اپتیکی تصویر (OIS) و امتیاز DxOMark بالا باشید. مگاپیکسل ها هم دارای اهمیت هستند، هرچند که بهترین معیار برای قضاوت یک دوربین به شمار نمی‌روند.

معیار سنجش بهترین دوربین گوشی های هوشمند:

  • دوربین دوگانه
  • امتیاز DxoMark بالا
  • لرزشگیر اپتیکی تصویر (OIS)

بهترین دوربین گوشی های هوشمند موجود را بررسی کنید. با افزایش سخت افزارهای با قابلیت های بالا، این روزها زمان مناسبی برای خرید است. بعد از انتخاب دوربین خود، با استفاده از دوره های عکاسی و اپلیکیشن ها،دوربین گوشی هوشمند خود را تنظیم کنید.

گوشی Google pixel 2

گوگل پیکسل 2

DxOMark : 98

Google pixel 2، پیکسل Google pixel را بهبود داده است. دوربین pixel 2 به طور قابل توجهی تغییر کرده و به عنوان یک استاندارد جدید برای کیفیت دوربین گوشی های هوشمند قرار گرفته است.ویژگی مهم pixel 2، سنسور ۱۲مگاپیکسلی مجزا آن است.

سایز سنسور دوربین ۱/۲.۶اینچ با دیافراگم f/1.8 می باشد.علاوه بر این، شما در این گوشی به لرزش گیر اپتیکی تصویر(OIS) ،نرم افزار +HDR و فوکوس خودکار دوگانه (dual-pixel AF) نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

معیارهای DxOMark نشان داد که pixel 2 ،نمود رنگی و همچنین محدوده ی دینامیکی عالی ای ارایه می دهد. تحت شرایط با نور کم، pixel 2 همچنان یک نمایشگر قوی باقی می ماند. با میزان زوم متوسط، کیفیت به مقدار ناچیزی کم می شود.

از لحاظ امتیاز بوکه که عناصر کیفیت تصویر مانند عمق میدان وضوح تصویر (depth of field) و کیفیت پورتره را تعیین می کند، pixel 2 از نسخه های قبل خود بهتر است. هرچند از نظر بوکه به اندازه ی دوربین آیفون ۸ مناسب نیست، با این حال Google pixel 2 یکی از بهترین دوربین های گوشی های هوشمند موجود است.

  • تک دوربینه : سنسور ۱۲MP با دیافراگم f/1.8
  • لرزشگیر اپتیکی تصویر (OIS)
  • +HDR
  • dual-pixel

گوشی OnePlus 5

وان پلاس 5

DxOMark : ۸۷

OnePluse 5 به سبب دوربین دوگانه ی فوق العاده ی آن، بی شک یکی از بهترین دوربین های گوشی های هوشمند در بازار است. در این گوشی یک سنسور ۱۶MP با دیافراگم f/1.8 و یک سنسور ۲۰MP با دیافراگم f.2.6 دارد که با هم کوپل شده اند و سایز سنسور آن ۱/۲.۸اینچ است.

دوربین OnePluse 5، رنگ های درخشانی را تولید می کند و تعادل رنگ ها را در تصویر برقرار می کند. در قسمت ویدیو، فیلم ها را با کیفیت ۴K، با ابعاد ۲۱۶۰p و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (FPS) ضبط می کند.

  • دوربین دوگانه : سنسور ۱۶مگا پیکسلی با دیافراگم f/1.7 و ۲۴میلی متری به علاوه ی سنسور ۲۰مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.6 و ۳۶میلی متری
  • زوم اپتیکی (نوری) ۱.۶ برابر
  • زوم دیجیتال بدون افت کیفیت
  • امتیاز DxOMark 87
  • ضبط ویدیو با کیفیت ۴K، ابعاد ۲۱۶۰p و سرعت ۳۰ FPS

گوشی Apple iPhone X

آیفون X

DxOMark: ۹۷

با‌ اینکه گوشی Apple iPhone X در‌ میان گوشی ها به خوبی شناخته شده است، اما احتمالا بهترین گوشی نیست که شما می توانید بخرید. از آنجا که گزینه های ارزان تری در بازار وجود دارند، iPhone X رقبای زیادی دارد. با این حال بطور انکارناپذیری این گوشی با یک دوربین باکیفیت طراحی شده است.

کسب اطلاعات از افرادی که از نسخه های آزمایشی اپل استفاده کرده اند(ِApple Insider)، نشان می دهد اپل، سنسور دوربین را با هدف بهبود عکاسی در شرایط نور کم خریداری کرده است.مبتدیان در استفاده از آیفون باید یاد بگیرند که چگونه از دوربین خود استفاده کنند و با استفاده از برنامه ی  Camera Genius مهارت های خود را افزایش دهند.

این گوشی دوربین دوگانه دارد که مجهز به سنسور اصلی۱۲مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و سنسور ثانویه ۱۲مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است. به این ترتیب زوم اپتیکال سنسور اصلی آیفون به دوبرابر میرسد. علاوه براین برای اینکه وضوح تصاویر بدون درنظر گرفتن نور افزایش یابد، سنسورهای OIS در هر دو سنسور ۱۲مگاپیکسلی آیفون X وجود دارند.

ضبط فیلم آیفون X با کیفیت ۴K و با سرعت ۶۰ FPS انجام می شود. حتی در بهترین دوربین گوشی های هوشمند، در زمان زوم کیفیت تصویر کاهش می یابد. با این حال آیفون X این مشکل را با استفاده از دیافراگم روشن (bright aperture) و لنزتله تا حدودی حل می کند.

با توجه به اینکه امتیاز DxOMark این آیفون ۹۷ است. این گوشی یکی از بهترین دوربین های گوشی های هوشمند است که می توانید خریداری کنید. اما بخاطر قیمت بالای آن ممکن است تصمیم بگیرید یک گوشی ارزان و یک DSLR داشته باشید.

  • دوربین دوگانه : سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/1.8 و سنسور دوم ۱۲مگاپیکسلی با لنز f/2.4
  • OIS برروی هردو سنسور
  • ضبط ویدیو با کیفیت ۴K و با سرعت ۶۰ FPS
  • دوربین جلوی ۷مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • عملکرد عالی در نور کم
  • عملکرد زوم خوب

گوشی Samsung Galaxy Note 8

گلکسی نوت 8

DxOMark: ۹۴

دوربین عالی روی بدنه براق و صیقلی، گوشی سامسونگ Galaxy Note 8 را به یکی از بروزترین دستگاه های گوشی همراه در بازار تبدیل کرده است. روی صفحه نمایش، دو سنسور برای زوم دوبرابر دارید.این گوشی هم مانند آیفون X، دارای دو دوربین ۱۲مگاپیکسلی است.لنز اصلی آن دارای دیافراگم f/1.7 و سنسور ۱/۲.۵۵اینچی و لنز دوم دارای دیافراگمf/2.4 و سنسور ۱/۳.۶اینچی است.

هردوی سنسورها دارای OIS برای بالابردن کیفیت تصویر هستند. برای ضبط ویدیو، Note 8 این قابلیت را دارد که ضبط را با کیفیت ۴K انجام دهد ولی با محدودیت سرعت ۳۰ FPS فیلم ها را ضبط می کند.

بطور کلی Note 8 یک گوشی عالی مجهز به دوربین با عملکرد بالا است. و احتمالا بهترین گوشی برای زوم نیز هست.

  • دوربین دوگانه: سنسور اصلی ۱۲مگاپیکسلی با سایز ۱/۲.۵۵اینچ، زاویه دید ۲۵ میلیمتر، دیافراگم f/1.7 و سنسور دوم نیز ۱۲مگاپیکسلی با سایز ۱.۳۶اینچ،لنز تله و دیافراگم f/2.4
  • OIS در هر دو لنز دوگانه ی دوربین
  • ضبط ویدیو با کیفیت ۴K با سرعت ۳۰ FPS
  • فلش دوگانه ی LED
  • زوم نوری دو برابر و زوم دیجیتالی تا هشت برابر

گوشی Huawei Mate 10 Pro

هواوی میت 10 پرو

DxOMark: ۹۷

گوشی Mate 10 Pro یک گوشی جادوییست. که امتیاز DxOMark عالی ۹۷ را داراست و یکی از بهترین دوربین های گوشی های هوشمند به شمار می رود. این گوشی هوشمند دارای دوربین دوگانه است: یکی با سنسور RGB که ۱۲مگاپیکسلی و دیگری با سنسور تک رنگ (monochrom) که ۲۰ مگاپیکسلی است.

هر دو لنز دیافراگم f/1.6 دارند و این امکانات را میتوان نتیجه ی همکاری با کمپانی لایکا (Leica)دانست. زوم بی نظیر دوبرابر، بدون افت کیفیت و فلاش دوگانه ی LED دارد. تحت شرایط نور روشن این مدل، رنگ ها را بطور دقیق ارایه می دهد. در نور کم هم عملکرد بسیار خوبی دارد. اگرچه جزییات زوم آن به خوبی آیفون ۸ پلاس، آیفون X یا نوت ۸ نیست اما برای بیشتر اهداف فوق العاده است.

  • دوربین دوگانه: یکی از سنسورها، RGB و ۱۶مگاپیکسلی و دیگری سنسور تک رنگ ۲۰ مگاپیکسلی و هردو با دیافراگم f/1.6
  • زوم بدون افت کیفیت دوبرابر
  • فلاش LED دوگانه
  • لایکا اپتیک (همکاری با کمپانی لایکا)

گوشی Moto Z Force

موتو زد فورس

DxOMark: ۸۷

موتورولا در ساخت سخت افزارهای بسیار محکم اما مقرون به صرفه تبحر دارد. مدل Moto Z شامل Moto Z Force و Moto Z Droid (که امتیاز DxOMark 84 دارد) یکی از رقبای برتر برای بهترین دوربین های گوشی های هوشمند است.Moto Z Force دارای سنسور دوربین ۲۱مگاپیکسلی با وضوح بالا است و حتی در شرایط نور کم، عکس های فوق العاده ای ارایه می دهد.

اگرچه سرعت شاتر آن کمی کند است ( ۱/۱۰) اما OIS آن این ضعف را جبران می کند.از آنجا‌که دوربین آن یک رقیب قدرتمند، با کیفیت تصویر فوق العاده در هرشرایطی است،Moto Mods آن را انتخاب خوبی برای دوستداران عکاسی معرفی می کند.

با استفاده از Hasselblad True Zoom (ابزار جانبی گوشی)، زوم اپتیکال ۱۰برابر و قابلیت تصویربرداری بصورت RAW اضافه شده است. علاوه بر آن یک فلش زنون با دکمه شاتر و زوم فیزیکی نیز در آن تعبیه شده است. ولی متاسفانه قیمت Moto Mode ( لوازم جانبی گوشی های سری z موتورلا) به اندازه ی خود گوشی تمام می شود. با این حال این ابزار ( Moto Mode ) کیفیت تصویر را هنگام زوم کردن تاحدودی کم می کند.

شما همچنین می توانید از Moto Modeهای دیگری استفاده کنید که گوشی های Moto Z Force و Play و Droid را به دوربین های پولوراید تبدیل کند.بنابراین مجموعه ی ابزارهای Moto Z، دوربین های ورزشی فوق العاده ای را می سازند که با استفاده از ابزارهای جانبی (Modeها) حتی بهتر هم شده اند.

  • لنر ۲۱مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • OIS
  • HDR
  • سرعت شاتر ۱/۱۰

بهترین دوربین گوشی های هوشمند برای دوستداران عکاسی

از آنجا‌که بسیاری از مصرف کنندگان به جای استفاده از یک دوربین مستقل مثل DSLR، از دوربین گوشی های خود استفاده می کنند، تولیدکنندگان گوشی های هوشمند،شروع به اولویت بندی سخت افزار دوربین کردند. به همین ترتیب اکثر گوشی های هوشمند حتی آنهایی که میان رده قرار می گیرند، دوربین های مناسب برای استفاده ی روزمره ارایه می دهند. با این حال بهترین دوربین های گوشی های هوشمند در میانه ی رو به پایان طیف کیفیت قرار دارند.

گوشی Essential Phone با ویژگی هایی نظیر سنسور ثانویه  که عملکرد دوربین را در نور کم به حداکثر می رساند(دوربین دوگانه) به رقیبی جمع و جور برای  سایر گوشی های بدل شده است. مدل V30 شرکت LG مجهز به سنسوری برای زاویه دید چشمگیر ۱۲۰درجه است.

بااینکه دوربین آیفون X به نسبت بهتر به نظر میرسد اما دوربین آیفون ۸ پلاس هم می تواند انتخاب خوبی محسوب شود. گوگل پیکسل ۲، دوربین قبلی خود را بهبود داده است اما مدل اولیه گوگل هم اشکال خاصی نداشت.

اکنون که گوشی هوشمند موردنظر خود را انتخاب کردید از راهنمایی ها برای رفع تاری تصاویر خود استفاده کنید. علاوه بر آن برنامه های مختلف دوربین را بررسی کنید و ببینید آیا یک برنامه جدید می تواند دوربین گوشی شما را ارتقا دهد یا خیر.

User Rating: ۲.۹۳ ( ۳ votes)
منبع
makeuseof

هنگامه بحرکاظمی

کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا