Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

کامپیوتر

بایوس خود را بیابید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید

بسیاری از کاربران زندگی خود را می گذرانند بدون آنکه با بایوس سروکله زده باشند. ولی وقتی مشکلی به سراغتان می آید، باید بتوانید تنظیمی را دستکاری کنید. آیا می دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؟ اصلا خود بایوس چیست؟ آیا واقعا مهم است که آن را بشناسیم؟ ما نیز این گونه تصو ر می کنیم.

استفاده از یک کامپیوتر و در عین حال نادیده گرفتن بایوس آن، درست مانند این است که یک تلویزیون بخرید و اصلا به سمت منو آپشن های آن نروید و یا یک روتر نصب کنید بدون اینکه صفحه تنظیمات را دیده باشید. در ۹۹ درصد مواقع به آن ها نیازی نخواهید داشت اما بالاخره زمانی می رسد که بدان نیاز پیدا می کنید. بنابراین بهتر است به جای تأسف خوردن، خود را برای آن روز آماده کنید

خوشبختانه بایوس اصلا پیچیده نیست، و در واقع بسیار هم آسان است. ما برای شما هر آنچه باید بدانید را در آی تی ویکی آماده کرده ایم؛ با ما همراه باشید:

بایوس چیست؟

بایوس (BIOS) مخفف «Basic Input/Output System» است و اولین بخش نرم افزاریست که با روشن شدن کامپیوتر اجرا می شود. بایوس در قسمت ویژه ای از مادربورد ذخیره می شود و این بدان معناست که بایوس حتی قبل از این که سایر بخش های سخت افزاری شامل هارد درایو شناخته شوند، اجرا می شود. اگر فرآیند روشن شدن کامپیوتر را یک سمفونی در نظر بگیریم، بایوس نقش مجری این سمفونی را خواهد داشت که اطمینان حاصل می کند همه بخش های سخت افزاری متصل، قابل استفاده اند و می تواند تست های تشخیصی برای عیب یابی مسائل سخت افزاری مشخص، اجرا کند. زمانی که همه چیز درست به نظر می رسد؛ بایوس، بارگذاری سیستم عامل را آغاز می کند.


understanding-the-bios-boot-order

در اکثر بایوس ها می توان ترتیب بوت را از نو تغییر داد. این ترتیب، نحوه قرارگیری دستگاه هایی را تعیین می کند که بایوس هنگام جستجو سیستم عامل، آن ها را بررسی می کند. با ایجاد تغییر در این ترتیب می توانید سیستم خود را از دستگاه دیگری غیر از هارد درایو معمول بوت کنید. برای مثال USB Stick های قابل بوت.

دسترسی به بایوس آسان است اما کمی هم پر دردسر به نظر می رسد. از آن جا که بایوس اولین چیزی است که اجرا می شود، مجبورید کامپیوتر خود را ریستارت کنید سپس چند بار کلیدهای فوری (Hotkey) مناسب بایوس برای سیستم خود را فشار دهید که می بایست در دفترچه راهنمای کاربر گفته شده باشد.

چنانچه نتوانستید هات کی ها را پیدا کنید؛ معمول ترین کلیدهای ورودی بایوس F1، F2، F10 و DEL می باشد. هر چند، این کلیدها بستگی به سازنده و مدل کامپیوتر شما دارد پس باید برای یافتن کلید درست، کمی آزمون و خطا کنید.

تفاوت BIOS و UEFI در چیست؟

یوفی «UEFI» را که مخفف «Unified Extensible Firmware Interface» است، می توان جانشین فریمور بایوس دانست که به عنوان حد فاصل، بین بخش های سخت افزاری و سیستم عامل انجام وظیفه می کند. علی رغم این که یوفی قرار بود جایگزین بایوس باشد اما اکثر پیکربندی های یوفی از Legacy BIOS پشتیبانی می کنند.

برجسته ترین تفاوت بین یوفی و بایوس در نمایش گرافیکی آن دو می باشد. در صورتی که پیاده سازی بایوس های مدرن، هنوز هم به نمایش نوشته محور ASCII وابسته است، یوفی از گرافیک پیشرفته تری بهره می برد که بسیار چشم نوازتر و  استفاده از آن راحت تر است؛ همچنین، می توانید در یوفی از موس و کیبورد نیز استفاده کنید.

یوفی- UEFI

دیگر ویژگی ها شامل ابزارهای پیشرفته برای تشخیص عیب و تعمیر، تغییر آرایش بوت ها با جزئیات بیشتر، بوت سریع تر و افزایش امنیت بوت می باشد. ویژگی بوت امن یا «The Secure Boot» از اجرا شدن کدهای مخرب در زمانی که یوفی آلوده شده باشد، جلوگیری می کند.

برای اینکه این داستان طولانی را کوتاه کنیم، یوفی را به عنوان نسخه جدید و بهبودیافته بایوس به حساب آورید. تاریخ یوفی با عرضه ویندوز۸ شروع شد و کامپیوترهایی که با ویندوز از پیش نصب شده عرضه می شوند، به جای بایوس از یوفی استفاده می کنند.

۵ راهنمایی در هنگام استفاده از بایوس

understanding-the-bios-version-information

نسخه بایوس خود را بیابید

راهکارهای متعددی برای پیدا کردن نسخه بایوس وجود دارد اما برخی از روش ها پیچیده تر از دیگر راه ها هستند. روشی که ما ترجیح می دهیم باز کردن پنجره RUN بوسیله (Windows Key + R) و تایپ کردن msinfo32 است. با این کار شما اطلاعات سیستم خود را مشاهده می کنید.

در System Summary لیست را اسکرول کنید تا به BIOS Version/Date برسید تا آنچه را که می خواستید پیدا کنید. هم چنین از نسخه SMBIOS و اینکه از یوفی استفاده می کنید یا بایوس، مطلع خواهید شد. دانستن نسخه بایوس از این جهت مهم است که…

بروز رسانی بایوس

گاه گداری سازندگان بروزرسانی هایی برای فریمور بایوس عرضه می کنند که برخی باگ ها را رفع کرده و کارایی را بهبود می بخشد وحتی ویژگی های جدید به آن اضافه میکند. نسخه خود را با آخرین نسخه سازنده (که می بایست در سایت سازنده موجود باشد) مقایسه کنید و در صورت نیاز بایوس خود را ارتقا دهید.

بایوس

مهم: هر زمان که بایوس خود را بروز یا فلش می کنید، حتما از دستورالعمل سازنده بدون هیچ انحرافی پیروی کنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، هیچ مسئله ای پیش نخواهد آمد اما تنها یک اشتباه میتواند سیستمتان را از غیر قابل استفاده کند. پس مراقب باشید!

قرار دادن پسوردهای سخت افزاری

اگر امنیت یکی از دغدغه های مهم شما می باشد (که باید این گونه هم باشد )، پس برای محافظت از بایوس پسورد قرار دهید. این امکان دسترسی دیگران به تنظیمات بایوس بدون اطلاع شما را به صفر می رساند.

همچنین می توانید از طریق بایوس بر روی هارد درایو ها هم پسورد بگذارید، اما یک نکته را در نظر داشته باشید: هیچ راه آسانی برای بازیابی، ریست یا حذف کردن پسوردی که از این طریق قرار داده شده باشد وجود ندارد. پس تنها وقتی که مطمئن هستید به گذاشتن پسورد اقدام کنید.

understanding-the-bios-cpu-scaling

ویژگی های مدیریت انرژی

اکثر بایوس های امروزی دو یا چند مشخصه دارند که با مدیریت انرژی سروکار دارد که مشخصا از طریق CPU scaling صورت می گیرد. اصطلاحات با توجه به شرکت سازنده ممکن است متفاوت باشد اما می بایست چیزی مثل «CPU Frequency Scaling» یا «Demand-Based Scaling» خوانده شود.

فارغ از این که چه نام دارد، این ویژگی سرعت CPU را بر مبنای مقدار پردازشی که باید صورت گیرد؛ تغییر می دهد. برای مثال وقتی بازی می کنید، CPU صد درصد توان خود را به کار می گیرد و وقتی کامپیوتر بدون استفاده است این مقدار طبیعتا کاهش می یابد. روش خوبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی مخصوصا برای لپ تاپ ها می باشد. هر چند اگر قصد اورکلاک کردن CPU خود را دارید، ممکن است بخواهید از این ویژگی صرف نظر کنید چون نتایج نامطلوبی به دنبال دارد.

understanding-the-bios-factory-settings

بازگشت به تنظیمات کارخانه

حتی اگر بدترین انفاق ها هم رخ دهند، همواره می توانید بایوس خود را به حالت پیش فرض برگردانید که «Reset To Default» یا«Reset To Factory» یا چیزی شبیه به این عبارات خوانده می شود. در هر صورت این امکان سر راست و واضح بوده و ممکن نیست آن را پیدا نکنید.

دیگر از گزینه های بوت نترسید!

در تمام این سال ها، کاربران ویندوز به جا خوردن عادت کرده اند هر زمانی که با صفحه آبی رو به رو می شوند. اما حقیقتا هیچ دلیلی وجود ندارد که از بایوس بترسید. این هیولای متفاوتی با سایر صفحات آبی  است.

بایوس یک ابزار است. زمانی که بدانید به چه کاری می آید و بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید، می توانید کارایی کامپیوتر خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید و از آن برای انجام کارهایی بهره ببرید که زمانی غیرقابل دسترس و گیج کننده به نظر می رسید.

آیا اکنون احساس راحتی بیشتری با بایوس می کنید؟ هنوز هم مسائلی وجود دارند که از فهم آن ها عاجزید؟ و یا اینکه توصیه های سودمندی برای ما دارید؟ دیدگاه های خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

مرور کلی

User Rating: ۳.۵۵ ( ۲ votes)
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا