Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

اینترنت و شبکهفناوری

تفاوت میان ۳G ،GPRS ،E و ۴G در چیست؟

همه ما می دانیم، خط ها و یا نقطه ها، در گوشه صفحه نمایش گوشی نشان دهنده سطح قدرت سیگنال در هنگام  برقراری تماس تلفنی هستند. اما رمز و راز حروفی که بعد از این علائم نمایش داده می شوند؛ چیست؟ ۳G ، GPRS ، E و ۴G در آیفون، اندروید و ویندوزفون به چه معنیست؟  برای پاسخ به این سوالات با آی تی ویکی همراه باشید:

GPRS ، E و ۳G همگی نشان دهنده قدرت سیگنال در هنگام دانلود و یا آپلود دیتا در گوشی ها هستند. مانند هنگامی که وبگردی می کنید، ایمیل ارسال یا دریافت می کنید و یا بصورت آنلاین ویدئو تماشا می کنید. در واقع این علائم با قدرت سیگنال در گوشی های مدل قدیم یکسان نیستند. اما نشان دهنده سرعتی است که می توان داده ها را با استفاده از هر نوع اسمارت فونی دانلود و آپلود کرد.

 قدرت سیگنال 4G 3G E GPRS

همانطور که ملاحظه کردید هر یک از نسل های شبکه دیتا یکی پس از دیگری سریعتر می شوند ۲G (نسل دوم) از سال ۱۹۹۱، ۳G از سال ۲۰۰۱ ، ۴G از سال ۲۰۱۲  و ۵G در راه است.

چنانچه بعد از علامت سطح سیگنال تماس (آنتن) چیزی مشاهده نکردید به معنی آن است که قادر نخواهید بود هیچ گونه داده ای را دانلود و یا آپلود کنید. شما باید به موقعیتی با قدرت سیگنال بهتر دیتا نقل مکان کنید یا جایی را بیابید که امکان دسترسی به وای فای وجود دارد.

GPRS چیست؟

اولین مرحله بعد از عدم وجود سیگنال دیتا، GPRS است. که مخفف سرویس بسته امواج رادیویی (General Packet Radio Service) است. ویکی پدیا GPRS را به عنوان سرویس Best-effort و یک سرویس دیتا همراه بسته گرا بر روی ۲G و ۳G  سیستم جهانی ارتباطات همراه (GSM) تعریف می کند.

متناسب با سیستم GPRS ،  ۲G سرعت دیتا بین ۳۵ تا ۱۷۱ کیلوبیت در ثانیه ارائه می دهد. ترکیب فناوری تلفن همراه ۲G با GPRS فناوری جدیدی را ایجاد می کند که  ۲.۵G نامیده می شود. این فناوری با بکارگیری از کانال های تقسیم زمان دسترسی چندگانه (TDMA) استفاده نشده، سرعت انتقال دیتا کمی را فراهم می کند. مانند سیستم GSM

همه آن چیزی که باید بدانید آن است که  شما نهایتا بوسیله GPRS می توانید صفحات وب را بارگزاری کنید؛ ایمیل بفرستید و یا چت کنید ولی صبر و شکیبایی بیشتری می طلبد.

E چیست؟

E مخفف EDGE (سرعت داده افزایش یافته برای تحول جی اس ام) است. این استاندارد اولین مرحله بعد از GPRS محسوب می شود که سرعت آن می تواند از ۱۲۰Kbps تا ۳۸۴Kbps برسد. این استاندارد اولیه گوشی های iPhone در سرعت شبکه داده بود. ممکن است الان آهی بکشید که سیگنال ۳G و ۴G را ندارید. با این وجود E باز بهتر از GPRS است. 

۳G چیست؟

استاندارد ۳G از فناوریی که UMTS (سامانه جهانی مخابرات سیار) نامیده می شود؛ استفاده می کند که به عنوان معماری اصلی شبکه آن است. ۳G اولین بار در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد. این شبکه المان های شبکه ۲G را همراه با برخی از فناوری های جدید و پرتکل ها، برای انتقال نرخ داده ها بطور قابل توجهی سریعتر، ترکیب می کند.

این استاندارد بطور شگفت آوری سریع بود بطوریکه که اپل مستقیما از نام آن در آیفون استفاده کرد، چنانکه iPhone 3G و نسخه بعدی ۳GS را داریم. سرعت ۳G از ۳۸۴kbps تا ۲Mbps امکان پذیر است. نوع دیگری از ۳G وجود دارد که HSPA نامیده می شود.که به ۳.۵G معروف است سرعتی در حدود ۶۰۰Kbps تا ۱۰Mbps دارد. اگرچه بطور متوسط سرعت آن در حدود ۱-۳Mbps است.

۴G چیست؟

۴G در حال حاضر بیشترین سرعت شبکه دیتایی است که بر روی گوشی خود مشاهده می کنید. متناسب با قدرت سیگنال ۴G می تواند بیشتر اوقات سریعتر از استفاده از وای فای باشد. هرچند در برابر دیتای بیشتری که استفاده می کنید؛ گرانتر است.

مسلما ۴G بسیار سریعتر از ۳G و بطور متوسط پنج برابر سریعتر از آن است. ۴G بر مبنای WiMAX یا LTE  سیستم فناوری تکامل بلند مدت (Long Term Evolution) و دارای حداکثر سرعت ۱۰۰Mbps در تئوری است. خیلی هیجان زده نشوید زیرا هیچگاه با ارتباطی با چنین سرعتی دست نخواهید یافت. اما بطور متوسط سرعتی بین ۳Mbps تا ۱۰Mbps دارد.  چنانچه به سرعتی تا ۲۰Mbps با استفاده از شبکه ۴G بر روی گوشی هوشمند خود دست یافتید باید بدانید که واقعا خوش شانس هستید.

انواع باندها و طیف های ۴G :

باندهای متفاوتی در شبکه ۴G وجود دارد، که کمی پیچیده می شود. ۲.۶GHz سریعترین،  و به دنبال آن ۱.GHz و ۸۰۰MHz هستند. در حالی که ۸۰۰MHz امکان ظرفیت های داده مشابه به اندازه باندهای سریع ۴G را ندارد. این باند برای طی مسافت های طولانی و همچنین نفوذ به دیوارها مناسب تر است و سیگنال بهتری را در محیط های بسته فراهم می کند.

چه کسانی می توانند از ۴G استفاده کنند؟

برای استفاده از ۴G آیفون یا هر نوع گوشی هوشمندی که استفاده می کنید باید با این سرویس سازگار باشد. بیشتر مدل های آیفون نظیر۶، ۵ و ۵c/5s می توانند به سرعت ۴G دست یابند. اشتراک ۴G معمولا گرانتر از ۳G است اما چنانچه دیتا زیادی دانلود می کنید ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

۵G چیست؟

۵G نسل بعدی ۴G است. سامسونگ و بدون شک دیگر غول های فناوری در حال کار بر روی توسعه شبکه ۵G (فناوری سیار mmWave) با حداکثر سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه (۱Gbps) هستند. بطوریکه ۱۰۰ برابر سریعتر از ۴G است. به گفته شرکت سامسونگ ۵G قادر به ارائه تجربه گیگابیتی در هر کجا برای مشترکین خواهد بود و سرعت ارسال دیتا را در هر ایستگاه تا ده ها گیگابیت در ثانیه ممکن می سازد. انتظار می رود این فناوری تا سال ۲۰۲۰ به طول بیانجامد.


[su_button url=”#” style=”flat” background=”#CC0000″ size=”3″ radius=”0″]منبع[/su_button] [su_button url=” http://www.pcadvisor.co.uk/features/network-wifi/3509254/what-is-difference-between-3g-4g-gprs-e-wi-fi/” target=”blank” style=”flat” background=”#333″ size=”3″ radius=”0″]pcadvisor[/su_button]

Review Overview

۰%

User Rating: ۳.۸۳ ( ۳ votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا