Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

سیستم عامل

تفاوت سیستم عامل های ۳۲ بیت و ۶۴ بیت چیست؟

اگر اخیرا به سراغ خرید قطعات جدید برای کامپیوتر خود رفته باشید مطمئنا با برچسب درخشان و بزرگی بر روی بعضی قطعات مواجه شده اید که بر روی آن نوشته شده است «۶۴-بیت» شاید این باعث تعجب شما شود و بخواهید بدانید این قابلیت جدید سخت افزارها، دقیقا به چه معناست؟ کامپیوترهای جدید در سالیان اخیر به سمت قطعات ۶۴ بیت سوق پیدا کرده اند به گونه ای که حتی کامپیوتر های رده پایین نیز به پردازنده های جدیدتر و قوی تر ۶۴ بیتی مجهز شده اند. در این حال که سازندگان در حال روانه کردن CPUهای جدید به بازار هستند؛ ممکن است کامپیوتر شما توانایی استفاده کامل از این تکنولوژی را نداشته باشد و شما را مجبور به پرداخت پول اضافی برای بخش نرم افزاری کامپیوترتان بکند.

بیت چیست ؟

تعداد بیت های یک پردازنده برمی گردد به سایز رجیستری آن و همچنین سایز انواع داده ای که قرار است پردازش کند. یک پردازنده ۶۴ بیتی توانایی ذخیره کردن ۲۶۴ داده محاسباتی را دارد که شامل آدرس های حافظه نیز می شود، به این معنا که این پردازنده می تواند بیش از ۴ میلیارد بار بیشتر از یک پردازنده ۳۲ بیتی به حافظه فیزیکی دسترسی پیدا کند.

تفاوت کلیدی: پردازنده های ۳۲ بیتی به خوبی می توانند از پس میزان رم محدود بر آیند ولی پردازنده های ۶۴ بیتی برای میزان بیشتری از رم طراحی شده اند. البته برای بهره برداری از این قابلیت، سیستم عامل نیز باید به گونه ای طراحی شود که دسترسی بیشتری به حافظه داشته باشد. مایکروسافت برای رم های متفاوت ورژن های مختلفی از ویندوز را ارائه داده است.

چند بیت لازم است؟

یک قانون کلی وجود دارد، اگر رم کامپیوتر شما کمتر از ۴ گیگابایت است شما نیازی پردازنده ۶۴ بیتی ندارد اما برای بیشتر از این، بهتر است از پردازنده ۶۴ بیتی استفاده شود. ممکن است بعضی کاربران از عملکرد پردازنده ۳۲ بیتی خود راضی باشند، اما برنامه هایی که نیاز به میزان رم بیشتری دارند با این پردازنده های جدید عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می دهند. نرم افزار های ویرایش تصویر و ویدئو، ابزار های رندرینگ سه بعدی و بازی های ویدئویی بیشترین استفاده از پردازنده های ۶۴ بیتی را دارند و سیستم عامل، به خصوص اگر رم کامپیوتر ۸ یا ۱۶ گیگابایت باشد؛ می تواند با تخصیص میزان رم کافی به تمام برنامه ها، عملکرد سیستم را بهبود ببخشد.

این امکان وجود دارد که نرم افزار ۳۲ بیتی بر روی سخت افزار ۶۴ بیتی نصب شود. اما عکس این اتفاق ممکن نیست. یعنی یک پردازنده ۳۲ بیتی نمی تواند نرم افزاری با ساختار ۶۴ بیتی را اجرا کند. به همین دلیل اگر به دنبال استفاده از پردازنده ۶۴ بیتی جدید خود هستید لازم است از سیستم عامل  ۶۴ بیتی نیز استفاده کنید در غیر این صورت تفاوت خاصی احساس نمی کنید.

سیستم عامل تفاوت را رقم می زند

تفاوت سیستم عامل های 32 بیت و 64 بیتبا افزایش استفاده از پردازنده های ۶۴ بیتی و افزایش میزان رم، مایکروسافت و اپل هر دو نسخه های جدید سیتم عامل های خود برای استفاده کامل از تکنولوژی جدید را ارائه دادند. در رابطه با ویندوز مایکروسافت، ورژن های ابتدایی این سیستم عامل محدودیت هایی در میزان استفاده از رم توسط نرم افزار ها را دارد و در نسخه های ۳۲ بیتی ورژن های Ultimate و Professional آن، ۴ گیگابایت رم بیشترین میزان رم مورد استفاده است. سیستم عامل ۶۴ بیتی می تواند توانایی های سخت افزار ۶۴ بیتی را به خوبی نمایان کند. در واقع افزایش قدرت سخت افزار با نحوه طراحی سیستم عامل ارتباط مستقیم دارد.

نرم افزارها و درایورها

برخی نرم افزار ها برای عملکرد بهتر نیاز به حافظه بیشتری دارند به همین دلیل کمپانی ها نسخه های ۶۴ بیتی نرم افزار هایشان را نیز ارائه داده اند. این موضوع در نرم افزار هایی مانند برنامه های ویرایش عکس که نیاز به ذخیره حجم زیادی از اطلاعات و دسترسی سریع به آن ها را دارند و یا برنامه هایی که چندین فایل حجیم را به صورت همزمان باز می کنند؛ نمود پیدا می کند.

بازی های ویدئویی نیز به طور خاص برای استفاده کامل از پردازنده های ۶۴ بیتی و به تبع آن افزایش میزان رم طراحی شده اند. توانایی انجام محاسبات بیشتر به طور همزمان به این معناست که دیگر کارت گرافیک شما نیازی به اشتراک گذاری حافظه با پردازنده ندارد و در نتیجه بازی ها عملکردی روان تر و بدون لگ خواهند داشت.

اکثر نرم افزار با نسخه های پیشین نیز سازگاری داشته و به شما اجازه می دهند تا بدون انجام هیچ کار اضافی نرم افزار های ۳۲ بیتی را در محیط ۶۴ بیتی اجرا کنید. البته درایور ها و آنتی ویروس ها استثناء بوده و برای عملکرد بهتر لازم است تا ورژن صحیح آن بر روی کامپیوتر نصب شود.

مرور کلی

User Rating: ۴.۵۸ ( ۳ votes)
منبع
digitaltrends

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا