چرا باتری گوشی های هوشمند منفجر می شوند و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

بله، این گوشی هوشمند کوچک که شما در جیب خود نگه می دارید، پتانسیل انفجار دارد و محدود به انفجار باتری های گوشی های سامسونگ نیست. باتری لیتیوم یون بدون توجه به دستگاهی که در آن قرار دارند، یکسان هستند و همه آنها دارای خطرات مشابه اند. 

این خطرات چیست؟ و چگونه می توان این خطرات را کاهش داد؟ با آی تی ویکی همراه باشید تا تمامی این موارد را در این مقاله بررسی کنیم.

انفجار باتری گوشی هوشمند: حقایق

ما قصد تعریف کردن داستان های ترسناک و رعب آور برای شما نداریم ولی بله گوشی شما هم می تواند منفجر شود، اما این اتفاق احتمالا به هیچ وجه رخ نخواهد داد.

باتری های لیتیوم یونی مدرن که نوعی از باتری های قابل شارژ هستند که امروز در همه چیز از جمله گوشی های هوشمند تا خودروهای Tesla مورد استفاده قرار میگیرند، قدرت زیادی در انفجار دارند.

نگاهی به ویدیو یک باتری لیتیوم یون تحت «گرما» به مدت سه دقیقه بیندازید:

نقطه انفجار، ناگهانی و بسیار گرم است.

اما در خارج از یک آزمایشگاه که مردم منبع بسیار گرم را به باتری نزدیک می کنند، چگونه این باتری ها منفجر می شوند؟

در اینجا دنباله ای از وقایع اتفاق می افتد که در داخل یک باتری لیتیوم یون قبل و در حین انفجار اتفاق می افتد:

این واکنش، به نام “فرار حرارتی” صدای بسیار وحشتناکی ایجاد می کند، اما یک واقعیت است که باید ذهن شما را به راحتی تنظیم کند: تولید کنندگان به طور مداوم از ویژگی های ایمنی جدید در باتری های لیتیوم یون استفاده می کنند که این احتمال را کاهش می دهند یا به حداقل می رساند و خسارت ناشی از آن را کاهش می دهد.

ویژگی های ایمنی باتری گوشی

برخی از این ویژگی های امنیتی عبارتند از:

بنابراین برای یک باتری سالم که درون تلفن معمولی نصب شده است، بدترین اتفاق ممکن اینست که به حد درجه حرارت قابل تحمل برسد، پس پیامی برای کاربر ارسال می شود که تلفن همراه خود را خاموش کند در صورت عدم توجه ممکن است باتری به طور خودکار از مدار خارج شود و تلفن را خاموش کند.

با این حال، شرایطی وجود دارد که هنوز می تواند یک باتری را منفجر کند.

۱. افتادن و آسیب به باتری

همانطور که در بالا ذکر شد، همه چیز با توجه به یک باتری سالم به خوبی کار خواهد کرد. یک مشکل که می تواند سلامت باتری را به خطر بیاندازد آسیب فیزیکی ناشی از افتادن است.

اکثر مردم به یک مرکز تعمیر و نگهداری محلی مراجعه می کنند، زمانی که این اتفاق می افتد تا صفحه نمایش خود را تعمیر می کند. اگر تلفن هنوز هم کار می کند، حتی فکر نمی کنند که باتری ممکن است آسیب ببیند.

متاسفانه سقوط یک گوشی می تواند ساختار مکانیکی یا شیمیایی داخلی باتری را تغییر دهد. این تغییرات می تواند هر یک از مدارهای شکستنی را در شرایط استرس شدید، وادار به شکست کند.

چگونه می توانم بفهمم که آیا باتری آسیب دیده است؟ باز کردن قاب گوشی و نگاهی به باتری. اگر هر یک از شرایط زیر وجود دارد، بلافاصله آن را جایگزین کنید:

در بسیاری از موارد، با توجه به علائم آسیب باتری موجود، می توانید از خرابی باتری انفجاری جلوگیری کنید. برای ایمن بودن باتری گوشی هوشمند، تمام ویژگی های امنیتی داخلی آن باید به درستی عمل کند.بنابراین مهم است که هرگز از یک باتری که دارای نشانه های قابل مشاهده ی آسیب دیدگی است استفاده نکنید.

۲. دمای بالا و محیط های گرم

در حالی که ممکن است محافظ هایی درون باتری شما ایجاد شده باشد تا اطمینان حاصل شود که گرمای بیش از اندازه و یا زمانی که گوشی خیلی داغ است، آسیبی به باتری نمی رسد، ولی همیشه عواملی برای ایجاد گرما وجود دارد.

بسیاری از عناصر مربوط به تلفن همراه شما وجود دارد که باعث می شود به طور طبیعی گرم شود. این موارد عبارتند از:

به طور معمول هر کدام از این استفاده ها خوب است، اما اگر شما آنها را در محیطی بسیار داغ انجام می دهید، می توانید به مشکل بر بخورید.

به عنوان مثال، استفاده از تلفن در نور مستقیم خورشید در استخر، و گوش دادن به آهنگ های Spotify و مرور وب، باعث می شود که گوشی های هوشمند شما نتوانند مانع گرم شدن خود شوند.

حتی اگر این اتفاق موجب انفجار باتری نشود، می تواند به روند پیری باتری کمک کند و عمر طولانی مدت باتری را به چالش بکشد.

شارژ کردن گوشی در این شرایط می تواند به بیش از حد گرم شدن آن کمک کند. تلفن به طور طبیعی در طول شارژ حرارت ایجاد می کند.

راه های بسیاری وجود دارد که تلفن شما را خنک نگه می دارد و از این مشکلات اجتناب می کند:

۳. استفاده از شارژر اشتباه و نامناسب

هنگامی که اولین نسل گوشی های سری پیکسل گوگل عرضه شد، من یکی از آن ها را خریداری کردم، بدون اطلاع از این که گوشی های پیکسل احتیاج به کابل های ساخته شده در مقاومت ۵۶K اهم ، مطابق با مشخصات نوع C دارند، و من یک کابل ارزان قیمت برای آن تهیه کردم.من اشتباه تصور می کردم که تمام کابل های USB-C همانند یکدیگر تولید می شوند.

اما واقعیت این است که تولید کنندگان شارژر ارزان قیمت، کابل هایی تولید می کنند که همیشه از مشخصات مورد نیاز دستگاه های USB-C برخوردار نیستند.

بعد از مدتی استفاده از آن کابل، متوجه شدم گوشی من در طول شارژ به شدت داغ می شود.

یک روز وقتی تلفنم را در ماشینم قرار دادم، متوجه شدم که تلفن خیلی داغ شده و کابل شارژر در واقع در پورت شارژر گیر کرده است. همانطور که من سعی داشتم آن را بیرون بکشم، مقدار کمی دود از پورت شارژر خارج شد. من خوش شانس بودم که یک گوشی هوشمند منفجر شده را در مقابل چهره خود ندیدم.

خوشبختانه اپراتور Verizon گوشی را تحت ضمانت سازنده جایگزین کرد. اما درسهایی که یاد گرفتم بسیار مهم بود: خرید شارژر با نام تجاری از فروشندگان معتبر!

شما می توانید شارژرهای ارزان قیمت و بدون گارانتی را خریداری کنید، اما لازم است مطمئن شوید که آن ها از تمام مشخصات مورد نیاز گوشی شما پشتیبانی می کنند. شارژر های ارزان قیمت معمولا از مواد بی کیفیت و زیر استاندارد ساخته می شوند که دارای محافظ بیش از حد جریان نیستند و به گوشی آسیب می رسانند.

اگر شما برای کابل شارژر با کیفیت هزینه نکرده اید، در بهترین حالت می تواند باعث بروز مشکلات در شارژ شود و در بدترین حالت، باعث آسیب به باتری تلفن همراه شما می شود در کل تلفن همراه شما را دچار نقص می کند.

۴. تلفن خود را مرطوب نگه دارید

لیتیوم در هنگام تماس با بخار آب یا بخار،بسیار مشتعل می شود. باتری های گوشی ها به خوبی بسته بندی می شوند، به طوری که هیچ مایعی به طور اتفاقی با آن ها تماس پیدا نکند.

بسیاری از تلفن های مدرن، ضد آب و مقاوم در برابر آب هستند. با این حال، یک گوشی هوشمند ارزان قیمت با یک باتری سوراخ شده، باعث بروز حادثه برای شما می شوند.

۵. سوراخ شدگی باتری

لیتیم به آب و اکسیژن واکنش نشان می دهد، بنابراين سوراخ شدن یک باتری لیتیوم یون می تواند باعث بروز حادثه شود. این می تواند هر چیزی از جمله کمی دود و بوی وحشتناک شبیه به انفجار کامل باشد. و این واکنش سریع است.

بدیهی است، این به این معنی است که اگر یک گوشی هوشمند در حین یک حادثه یا هر وضعیت خشونت آمیز دیگری شکسته شود، همیشه خطرناک است.

با باتری گوشی های هوشمند در امنیت باشید

مهم این است که به خاطر داشته باشید که باتری درون گوشی هوشمند شما توانایی تبدیل شدن به یک حادثه خطرناک را در شرایط شدید دارد.

بنابراین ایده این است که از این شرایط شدید جلوگیری شود. در فروشگاه یا هر جایی، هر اتفاقی ممکن است برای گوشی هوشمند شما اتفاق بیافتد، پس رعایت نکات ایمنی بالا می تواند شما را از آسیب جدی محافظت می کند و عمر باتری گوشی هوشمند شما را افزایش دهد.

User Rating: ۴.۷۸ ( ۵ votes)
خروج از نسخه موبایل