۷ نکته‌ی برتر عکاسی برای مبتديان

عکاسی یکی از سخت ترین حرفه‌هایی است که می‌آموزيم. حتی ممکن است برای برخی، از برنامه نویسی و یا آموختن نويسندگی دشوارتر باشد. فشردن یک دکمه برای گرفتن عکس ساده است، اما گرفتن عکسی که با تصورات شما مطابقت داشته باشد کار دشواری است.

برای برخی از افراد شاید بیش از یک سال طول بکشد تا نخستین عکسی را که واقعا دوست دارند بگیرند، و بعد از آن هم شاید از هر ۱۰۰ عکسی که می‌گیرند، ۹۹تا را دوست نداشته باشند. عکاسی یک سرگرمی دشوار و شغل سختی برای دنبال کردن است.

اما اجازه ندهید این مسئله شما را از آموختن عکاسی بازدارد.

به طور کلی همه باید کمی عکاسی یاد بگیرند؛ زیرا این کار می تواند زندگی شما را بهبود بخشیده و شما را خوشحال‌تر کند. اگر شما یک عکاس کاملا مبتدی هستید، ما در آی‌تی‌ویکی تعداد انگشت شماری از نکات اولیه را که برای یادگیری عکاسی ضروری است، برایتان ارائه می‌دهیم:

۱. مثلث نوردهی

بیشتر مبتدیان عکاسی تصور می‌کنند جادو در خود دوربین اتفاق می‌افتد اما منبع اصلی جادوی عکاسی در واقع نوردهی است. سوژه‌ای که نور خوبی دارد می‌تواند ضعیف یا قوی عکس‌برداری شود اما سوژه‌ای که نوردهی خوبی نداشته باشد تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به خوبی عکس‌برداری شود. و برای اینکه نور خوبی داشته باشید باید از مثلث نوردهی استفاده کنید.

هنگام گرفتن یک عکس، دوربین شاتر خود را باز می‌کند و اجازه می‌دهد که نور به لنز برسد. این نور به سنسور دوربین برخورد می‌کند و سپس به صورت یک تصویر پردازش می‌شود.

سه عامل در چگونگی گرفتن نور و اینکه تصویر نهایی چگونه به نظر برسد تاثیرگذار است:

همه‌ی این واحدها بر روی یک مثلث قرار می‌گیرند، توجه کردن به آن‌ها چیزی بیش از یک مرور کلی روی آن‌هاست. شما باید هر سه جنبه – دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را به منظور گرفتن عکس هایی که با تصورات شما مطابقت دارد، در نظر بگیرید.

۲. چگونگی صحیح در دست گرفتن دوربین

مسئله‌ی مهم دیگری که یک مبتدی عکاسی باید یاد بگیرد این است که چگونه دوربین را به طور صحیح در دست نگه دارد. وقتی واژه‌ی «صحیح» را به کار می‌بریم منظورمان این است لرزش دوربین را تا حد امکان کاهش دهیم.

به یاد داشته باشید: هنگامی که دوربین در حال عکس برداری است، شاتر بالا می‌رود و نور به سنسور برخورد می‌کند. اگر در حالی که شاتر باز است حرکت کنید، نور روی سنسور را می‌پوشاند و در نتیجه عکس تار می‌شود. وقتی هیچ حرکتی نداشته باشید دوربین هم هیچ لرزشی نخواهد داشت.

کلید نگه داشتن دوربین این است که دست های خود را نزدیک به بدن خود قرار دهید تا آنها کنار بدنتان ثابت بمانند. این کار لرزش دوربین را به حداقل می رساند و عکس هایی را که با دست می‌گیرید وضوح بیشتری خواهند داشت.

برای عکاسی در نور کم، عکس‌برداری در معرض نوردهی طولانی و یا عکاسی با لنزهای تله فوتو، بهتر است از سه پایه استفاده کنید. هیچ چیزی مانند یک سه‌پایه‌‌ی با‌کیفیت، پایداری و تار نبودن عکس‌ها را تضمین نمی کند.

۳. قانون یک سوم

اغلب اوقات شما می توانید تشخیص دهید که آیا یک عکاس آماتور یک عکس را گرفته یا کسی که تجربه‌‌ی بیشتری در عکاسی دارد. عکاسان آماتور اغلب ترکیب‌بندی را رعایت نمی‌کنند. ترکیب‌بندی عالی روح یک عکس عالی است.

ترکیب‌بندی، به چگونگی قرار گرفتن عناصر در یک عکس اطلاق می‌شود.

این قانون توصیف می‌کند که یک عکس از چه عناصری تشکیل شده است. کسی که ترکیب‌بندی را نادیده می‌گیرد ممکن است بتواند تصادفا عکس‌های خوبی بگیرد اما هنگامی که شما واقعا ترکیب‌بندی را درک کنید، می‌توانید از هر سوژه، مکان یا موقعیتی عکس‌های عالی بگیرید.

ساده ترین دستورالعمل برای یادگیری ترکیب‌بندی، قانون یک سوم است:

تصویر را در دو راستا با استفاده از دو خط فرضی افقی و دو خط فرضی عمودی به سه قسمت تقسیم کنید. سپس عناصر بصری را در در هریک از چهار نقطه‌ی تقاطع قرار دهید.

همه‌ی عکاسان به نوعی از این تکنیک استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها وقتی سایر تکنیک‌های ترکیب‌بندی قابل استفاده نباشند از این تکنیک به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. تکنیک‌های زیادی مانند این قانون وجود ندارند که بتوانید بدون تلاش زیاد از آن بهره‌ی خوبی ببرید.

۴. پرسپکتیو خود را تغییر دهید

یکی از کارهایی که باعث ایجاد یک عکس بد می‌شود این است که از یک سوژه دقیقا به همان صورتی که مقابل چشمانمان است عکس بگیریم. همه‌ی ما این زاویه دید را قبلا دیده‌ایم. ما هرروز با این نوع منظر با جهان ارتباط برقرار می کنیم و برای همه عادی و خسته کننده است.

اما حل این مسئله آسان است: از یک موقعیت مناسب دیگر عکس‌برداری کنید!

این جمله می‌تواند به چند چیز اشاره کند:

ترکیبی از سه مورد فوق را امتحان کنید. از چگونگی تغییرات عکس های خود با این روش‌ها شگفت زده خواهید شد. برای مثال، دو عکس زیر را با هم مقایسه کنید:

دوربین هم تغییر ارتفاع داده (به زمین نزدیک شده) و هم تغییر فاصله داده است (به سوژه نزدیک‌تر شده). عکس سمت راست چیزی است که ما به‌طور معمول به عنوان یک انسان می بینیم. جالب نیست، نه؟! اما عکس سمت چپ چیزی نیست که ما هر روز می بینیم، بنابراین خیلی جالب‌تر به نظر می‌رسد.

۵. پردازش پس از ثبت عکس ضروری است

پردازش تصویر پس از ثبت آن (Post-processing)، اغلب به صورت تغییرات اساسی در عکس اصلی با استفاده از فیلترها بیان می‌شود. این سوء تفاهم باعث شده است که برخی از عکاسان ترجیح دهند که عکس های خود را هرگز روتوش نکنند و تنها خود را به عکس های “طبیعی” محدود کنند.

اگرچه نیت آنها شایسته است، اما واقعیت این است که آنها در نحوه‌ی کار با دوربین دچار اشتباه شده اند.

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، همه‌ی دوربین‌ها پردازش پس از عکس گرفتن را انجام می‌دهند. داده‌های واقعی سنسور، در یک فایل RAW ذخیره می‌شود، اما آنچه که شما در صفحه LCD دوربین (یا گوشی هوشمندتان) می بینید، تفسیر دوربین شما از اطلاعات RAW است و دوربین شما هیچ ایده‌ای در مورد خلاقیت شما ندارد.

نباید به همه‌ی پردازش‌های پس از ثبت عکس به دید فتوشاپ نگاه کرد. به آن مانند یک ابزار آرایشی برای اصلاح کردن نگاه کنید:

بدین ترتیب گاهی پردازش‌های پس از عکس‌برداری می‌توانند بسیار غیرمنطقی و اغراق‌آمیز باشند، یا اینکه بدون اینکه نیازی باشد و به صورت عمدی استفاده شوند و یا بصورت جزئی برای بهبود ویژگی‌های تصویر به کار روند.

۶. از هرچیزی و زیاد عکاسی کنید

تمرین کردن باعث پیشرفت می شود و قطعا راهی جز این وجود ندارد. اهمیتی ندارد که چه تعداد فیلم در یوتیوب تماشا می کنید، چه تعداد مقاله درباره‌ی عکاسی می‌خوانید یا چند عکس را در اینستاگرام تحلیل می کنید، اگر تمرین نکنید، پیشرفتی ندارید.

ارزش مقدار کمی تجربه با میزان زیادی تئوری برابری می‌کند. بیرون بروید و عکاسی کنید!

اولین عکسهای شما بسیار بد خواهند بود. ممکن است هزاران عکس بگیرید تا یکی از آن‌ها را دوست داشته باشید. اما هر یک از آن‌ها هر چقدر هم که بد باشند، مهم نیست، شما یک قدم به سمت یک عکاس خوب شدن پیش رفته‌اید.

تمرین کردن نه تنها به شما کمک می کند که تئوری را یاد بگیرید، بلکه باعث می‌شود با تجهیزات خود آشنا شوید و بفهمید چگونه تنظیمات مختلف روی تصویر نهایی تاثیر می گذارند.

۷. خودتان را بخاطر ابزارهایی که دارید سرزنش نکنید

با اینکه ابزار برای عکاسی اهمیت دارد، اما لازم نیست بیش از حد به آن فکر کنید.

یک عکاس حرفه‌ای می تواند با یک دوربین سطح پایین عکس‌های عالی بگیرد و یک عکاس غیرحرفه‌ای، حتی با تجهیزات گران قیمت، عکس‌های بی‌ارزشی می‌گیرد.

با استفاده از نکاتی که در بالا بحث شد، یعنی: نور، مثلث نوردهی، ترکیب بندی، زوایا، پرسپکتیو و پردازش تصویر پس از ثبت عکس، و درصورتی که بتوانید تمام این موارد را مدیریت کنید، می توانید عکس های خوبی را با هر چیزی حتی یک گوشی هوشمند بگیرید.

بدیهی است که برای تجهیزاتتان محدودیت‌هایی وجود دارد و ممکن است بدنه‌ی دوربین، لنز، سرعت نور یا لوازم جانبی آسیب ببینند. ارتقاء تجهیزات شما مهارت های عکاسی شما را ارتقا نخواهد بخشید. هرچه این واقعیت را زودتر بپذیرید، سریعتر به بهبود و پیشرفت خواهید رسید.

قبل از خریدن یک دوربین DSLR، مهارت های عکاسی خود را با گوشی هوشمند و یا یک دوربین ساده‌تر افزایش دهید.

نکات بیشتر برای یادگیری عکاسی

برای راهنمایی های ابتدایی بیشتر، مقدمه ای در رابطه با تعادل رنگ سفید بررسی کنید.

همچنین ما در آی تی ویکی به شما توصیه می‌کنیم که از کانالهای عکاسی در YouTube استفاده کنید. آنها رایگان و شامل انواع ویدیوهای آموزنده هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر شما مایل به پرداخت هزینه هستید، دوره های عکاسی Lynda را بررسی کنید.

شما همچنین باید از مسائل قانونی رایج برای عکاسان مطلع باشید، دانستن آن‌ها چه قصد داشته باشید با عکاسی کسب درآمد کنید و چه آن را به عنوان یک سرگرمی دنبال کنید، مفید است.

User Rating: ۴.۷۸ ( ۲ votes)
خروج از نسخه موبایل