تفاوت میان مودم و روتر در چیست؟

اگر تنها کمی از زمان خود را به اینترنت اختصاص داده باشید، احتمالا اصطلاحات «مودم» و «روتر» را شنیده اید اما ممکن است زمان کافی برای یادگیری این مفاهیم نداشته باشید. ما در آی تی ویکی به شما کمک می‌کنیم تا این مفاهیم را بهتر درک کنید.

به طور خلاصه، روتر یک شبکه اینترنتی را بین کامپیوترهای خانه تان ایجاد می‌کند، در حالی که مودم، این شبکه را به سرویس دهنده ی اینترنت متصل می کند و به این ترتیب رایانه ها به اینترنت وصل می‌شوند.

هنگامی که شما به Wi-Fi متصل می شوید، درواقع شما با روتر خود ارتباط برقرار می کنید که ترافیک را بین سرویس دهنده ی اینترنت و رایانه تان انتقال می دهد. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات اینترنت، مودم/روتر ترکیبی را پیشنهاد می دهند که هر دو عملکرد مذکور را در یک دستگاه انجام می دهند.

پس چه دلیلی برای درک تفاوت بین این دو وجود دارد؟ درک این تفاوت می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید به عنوان مثال مودم شخصی خود را خریداری کنید و بنابراین دیگر هزینه ی ماهیانه ی ۸ تا ۱۵ دلار را بابت مودم به ISP خود پرداخت نکنید.

روتر چگونه کار می کند؟

یک روتر چندین شبکه و مسیرهای ترافیک بین این شبکه ها را به هم وصل می کند. این کار واقعا ساده است. در مورد شبکه خانگی شما، روتر از طریق مودم دارای یک اتصال به اینترنت و یک اتصال به شبکه محلی شما است.

علاوه بر این، اکثر روترها دارای سوئیچ های داخلی هستند که به شما امکان اتصال چندین دستگاه سیمی را می دهند. بسیاری از آن ها نیز رادیو بی سیم هستند که به شما امکان اتصال دستگاه های Wi-Fi را می دهد.

یک توضیح ساده برای درک عملکرد روترها، به ویژه در شبکه خانگی، به این صورت است: روتر بین اتصال اینترنت شما و شبکه محلیتان قرار می‌گیرد و به شما امکان اتصال چندین دستگاه به اینترنت از طریق یک اتصال فیزیکی را می دهد و همچنین دستگاه ها را قادر می سازد با یکدیگر در شبکه محلی ارتباط برقرار کنند.

تمام ترافیکی که از خانه شما می آید ظاهرا از یک دستگاه واحد می آید. علاوه بر این روتر حفاظت هایی را برای دستگاهتان فراهم می کند تا اطلاعاتتان مستقیما در دسترس نباشد. همه ی ترافیکی که از خانه شما به اینترنت وارد می‌شود این‌طور به نظر می رسد که از یک دستگاه آمده است. روترها میزان ترافیکی که به دستگاه حقیقی در شبکه شما می رود را محاسبه می کنند.

اما شما نمی توانید تنها با یک روتر مستقیما به اینترنت متصل شوید. روتر شما باید به یک دستگاهی متصل شود که بتواند ترافیک دیجیتال خود را بر روی هر نوع ارتباط اینترنتی شما منتقل کند. و آن دستگاه یک مودم است.

مودم چگونه کار می کند؟

مودم شما به عنوان یک پل بین شبکه محلی و اینترنت شما عمل می کند. به لحاظ تاریخی اصطلاح Modem کوتاه شده ی واژه ی modulator-demodulator است.

 مودم ها برای مدوله کردن سیگنال ها در خطوط تلفن استفاده می شوند تا اطلاعات دیجیتال بتواند بر روی آنها رمزگذاری و انتقال داده شود و سپس از دیگر قسمت ها دمودوله و رمزگشایی شود.

اگر چه اتصالات پهنای باند جدید مانند کابل و ماهواره کار مشابه با مودم انجام نمی دهند، با این وجود ما همچنان اصطلاح “مودم” را به کار می بریم زیرا دستگاهی است که تقریبا برای مردم آشناست و با ارتباط اینترنتی شناخته شده است.

اینکه چگونه مودم به شبکه شما متصل می شود بستگی به نوع اتصال شما دارد. مودم به هر نوع زیرساختی که شما دارید اعم از کابل، تلفن، ماهواره و… متصل می شود و به شما یک خروجی استاندارد اترنت (Ethernet) را می دهد که می توانید به روتر یا یک کامپیوتر وصل شوید و اتصال اینترنتی دریافت کنید.

مودم ها و روترهای ترکیب شده

برخی از ISP ها یک مودم و روتر را در یک دستگاه واحد ارائه می دهند. این دستگاه قطعات الکترونیکی و نرم افزارهای لازم را برای ارائه هر دو عملکرد دارد، به عنوان یک مودم می توانند به ISP خود متصل شوند و به عنوان یک روتر برای ایجاد یک شبکه خانگی عمل می کند. بعضی از ISP ها همچنین یک رابط تلفن را به همان محفظه اضافه می کنند تا بتوانید از خدمات VOIP آنها استفاده کنید.

اگرچه یک دستگاه واحد ترکیبی جذابیت هایی دارد، اما دارای معایبی نیز هست. استفاده از دستگاه های مجزا، انعطاف پذیری بهتری درمورد شبکه ی اینترنتی، فراهم می کنند و به شما این اطمینان را می دهند که در حال استفاده از بهترین دستگاه با کیفیتی عالی هستید. و با استفاده از دستگاه های شخصی خودتان به جای آنهایی که ISP به شما ارائه می دهد می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

مودم مناسب خود را خریداری کنید

خرید مودم مناسب خودتان راهی ساده برای صرفه جویی در صورت حساب اینترنتتان است. صورت حساب هزینه ی ماهیانه ی اینترنت خود را بررسی کنید احتمالا «هزینه تجهیزات» یا «هزینه ی مودم» را  که ماهیانه بین ۸ تا ۱۵ دلار است، مشاهده خواهید کرد.

به جای اینکه به ارائه دهنده سرویس اینترنتی خود هزینه ی مودم را پرداخت کنید، شما می توانید مودم شخصی خود را خریداری کنید.

پس از خرید مودم می توانید مودم اصلی را به ISP خود بازگردانید و هزینه آن را از صورتحساب ماهانه خود حذف کنید. اما خرید یک مودم شخصی به طور معمول بین ۶ تا ۱۰ ماه به هزینه ماهانه دستگاه می افزاید. اگر دستگاه ها را بیشتر از این مدت نگه دارید به ازای هر ماه پول پس انداز می کنید.

البته، اگر شما یک مودم / روتر ترکیبی دارید، باید یک روتر خانگی نیز بخرید. با این حال این خبر لزوما خبر بدی نیست چرا که ممکن است روتر ISP شما جدیدترین تکنولوژی ها مانند Wi-Fi 802.11ac و ۵ گیگاهرتز را نداشته باشد، بنابراین بهتر است که روتر مناسب خود را خریداری کنید.

بررسی کنید که آیا شما هزینه ای برای مودمتان می پردازید یا خیر؟ و اینکه به ازای هر ماه چه مبلغی پرداخت می کنید و سپس بهترین گزینه را برای ISP خود پیدا کنید. موتورولا SURFboard SB6141 انتخاب خوبی برای اکثر افراد است و هزینه ی آن حدود ۷۰ دلار تخمین زده می شود بنابراین اگر هر ماه ۱۰ دلار به عنوان هزینه ی مودم پرداخت می کنید پس از هفت ماه می توانید پول خود را پس انداز کنید. بدین ترتیب با گذشت زمان می توانید صدها دلار ذخیره کنید.

شما می توانید از هر روتر بی سیمی که می خواهید استفاده کنید، اما مودمی که خریداری کرده اید باید توسط ISP تایید شود تا با شبکه کار کند. به عبارت کلی، شما می توانید روتر خود را به عنوان یک دستگاه که بخشی از شبکه اینترنت خانگیتان است و مودم خود را به عنوان یک دستگاه که بخشی از شبکه ISP شما است، در نظر بگیرید.

User Rating: ۴.۷ ( ۴ votes)
خروج از نسخه موبایل