چگونه بلاک چین می تواند بزرگترین مشکل رسانه های اجتماعی را حل کند؟

بلاک چین می تواند برخی از مسائل کلیدی پیش روی رسانه های اجتماعی امروز را حل کند.

اگر به سال ۲۰۱۷ برگردیدیم؛ می بینیم یکی از مهمترین تحولات این سال، ضرورت وجود بلاک چین برای افزایش آگاهی جمعی بود. بسیاری از نزدیک شاهد افزایش سریع ارزش بیت کوین بودند و از آن به خوبی سود بردند (البته اخیرا این ارزش کاهش یافته است).

شاید بهترین شاخص کشش عمومی آن، تبدیل ارز رمزنگاری شده (با همکاری بلاک چین) به خبر داغ روز جشن شکرگزاری باشد بطوریکه شرکت ارز مبادله دیجیتال Coinbase حدود ۳۰۰،۰۰۰ کاربر در طول هفته تعطیلات جذب کرد.

تا به امروز، تکنولوژی بلاک چین به دلیل توانایی در اجرای قراردادهای هوشمند و معاملات امن و سریع، محبوبیت زیادی را در صنایع مربوط به امنیت سایبری و پرداختها به دست آورده است. صنعت سرگرمی آماده است تا از پیشرفت تکنولوژی بلاک چین بهره مند شود. در این مقاله از آی تی ویکی، در مورد استفاده شبکه های اجتماعی از تکنولوژی بلاک چین سخن خواهیم گفت.

شناسایی و ارزش گذاری شبکه های اجتماعی

همانند صنعت سرگرمی، که یوتیوب، ساوند کلود، نتفلیکس … استفاده کاربران را کنترل می کنند، ما از رسانه های اجتماعی نظیر: فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و پینتریست در تعداد انگشت شماری از پلت فرم هایی که به مقیاس وسیع  دست یافته اند؛ بهره می گیریم.

این شبکه ها بر مبنا مدل های کسب و کار مبتنی بر تبلیغات عمل می کنند که دارای یک نقص عمده هستند. کاربران، سازندگان و سیستم عامل ها برای مشارکتشان در پلتفرم به یک اندازه سود نمی برند.

به عنوان مثال، باراک اوباما محبوب ترین توییت را در تاریخ توییترمنتشر کرد، اما برای انجام چنین کاری هیچ پاداشی دریافت نکرد. هنرمندی با نام هلن گرین گیفی از دیوید بووی را پس از مرگش درست کرد، اما در نهایت بدون آنکه نامی از وی برده شود در تامبلر و اینستاگرام به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته شد.

شرکت ها با استفاده از دفتر حساب خصوصی که بلاک چین اتریوم فراهم می کند، بهتر می توانند تعامل کاربر با محتوا را پیگیری کنند.

این امر موجب تعیین ارزش کاربر برای شبکه می شود. و بهتر میتوان راهی برای پاداش دادن به کاربران برای فعالیت در شبکه پیدا کرد.

اگر چه مفهوم تساوی گسترش ثروت در شبکه تا حدودی رادیکال است، تلاش های متعددی برای تحقق این واقعیت در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی وجود دارد. در اینجا سه مورد هیجان انگیز و ویژه در شبکه های اجتماعی را بررسی می کنیم.

مصرف محتوا

ارزهای درون برنامه پشتیبانی شده با تکنولوژی بلاک چین می توانند چگونگی مصرف محتوای اجتماعی کاربران را بطور اساسی بازسازی کنند. شرکت های نو ظهور مانند Rize، که بخاطر برنامه پخش زنده YouNow معروف است در حال تلاش برای بازسازی مدل شبکه های اجتماعی هستند.

یکی از مشهورترین تلاش ها توسط یکی از فرمانروایان این حوزه، Kik Messenger است. یک برنامه چت برای نوجوانان به تازگی یک ارز رمزنگاری شده به نام Kin ارایه کرده است و کمتر از۱۰۰ میلیون دلاردر ICO (عرضه اولیه سکه) جمع آوری کرده است.

Kin به منظور ارائه انگیزه برای توسعه دهندگان و همکاران شبکه برای ارایه خدمات دیجیتال، برنامه های کاربردی، و ارزش های دیگر به شبکه، بدون هر واسطه ای طراحی شده است.

چشم انداز دراز مدت این است که یک بازار درون برنامه را که برندها ها بتوانند از طریق چت (به عنوان مثال، دسترسی به گروه VIP، کوپن) به طور مستقیم برای کاربران تبلیغ کنند و پول دریافت کنند، در حالی که هر کاربر می تواند خدمات را به دیگر کاربران در برنامه عرضه کند و بفروشد.

Kik امیدوار است که با انتقال پول خود به بلاک چین، می تواند هم ارزش در برنامه و هم ارزش اقتصادی در دنیای واقعی را تولید کند. هر شخص، چه کاربر Kik یا نه، می تواند ارز خریداری و سرمایه گذاری کند و همه سرمایه گذاران به طور ایده آل انگیزه برای شرکت در اکوسیستم kin دارند و از Kik فقط برای چت استفاده نمی کنند.

تصور کنید سرمایه گذاران با معرفی گروه مدیریتی، مارک های تبلیغاتی یا راه اندازی محصولات بر روی پلت فرم و انتقال محتوا توسط افراد موثر از یوتیوب به Kik، برای بهبود جریان درآمد خود کمک می کنند.

با این حال، این مدل مشوق، هیچ موفقیت قابل اطمینانی ندارد، زیرا سرمایه گذاران را دعوت می کند تا توکن را خریداری کنند و به جای مشارکت در جامعه بر روی ارزش های غیر قابل اطمینان ریسک کنند. اگر دارندگان توکن کاربران اصلی برنامه نباشند، ارزش اقتصادی نه تنها به نفع کاربران نیست، بلکه باعث می شود که ارز به نوسانات قیمت ها بر اساس انتظارات کوتاه مدت سرمایه گذاران وابسته باشد.

دسترسی به محتوا

در کشورهایی نظیر چین، کره شمالی و سوریه، دولت ها می توانند از دسترسی شهروندان به شبکه های اجتماعی و محتواهای خاصی از جمله اخبار، موسیقی و غیره جلوگیری کنند. اگر چه وی پی ان ها راهی برای دور زدن این محدودیت ها ارائه می دهند، دولت ها عملکرد آن ها را نیز مختل می کنند.

مفهوم محتوای غیر متمرکز جایگزینی برای مقابله با سانسور اینترنت ارائه می دهند. شرکت DECENT در حال حاضر یک پروتکل منبع باز برای محتوای حقوقی کاملا نا متمرکز ایجاد کرده است که ۴ میلیون دلار در ICO در سال ۲۰۱۶ دریافت کرده است.

DECENT با ارائه یک دفتر کل توزیع شده، تضمین می کند که هیچ چیز نمی تواند دسترسی معتبر به محتوا را مسدود کند. افراد می توانند در شبکه DECENT شرکت کنند و با خرید توکن محلی خود، DCT، می توانند از محتوای دیگر کاربران استفاده کنند و مطالب خود را منتشر کنند.

فراتر از مشکلات برای دسترسی کافی کاربران به ثبت نام و رسیدن به تعداد معنادار، یک مانع عمده برای پذیرش رسانه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین، خرید ابتدایی توکن خواهد بود، زیرا کاربران به خدمات و دسترسی رایگان به شبکه های اجتماعی عادت کرده اند. در کشورهایی که دسترسی به محتوا همواره دچار مشکل است، توکن میتواند یک هزینه کوچک برای دسترسی دائمی باشد.

اصالت محتوا

یکی از برنامه های رسانه های اجتماعی بلاک چین در زمینه مبارزه با اخبار جعلی مشهور شده است.

در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، محتوای جعلی هدفمند در سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر افزایش یافت که مورد استفاده قرار می گرفت تا احساسات و دیدگاه رای دهندگان را تغییر دهد. تلاش سیستم عامل ها برای حل این مشکل در کنار مشارکت با چهره های واقعی صورت می گیرد، اما بلاک چین یک راه حل بالقوه ارائه می دهد که به شخص ثالث نیاز ندارد.

Userfeeds شرکتی است که به دنبال حل این مسئله ازطریق دادن انگیزه اقتصادی به کاربران، برای رتبه بندی صحیح محتوا می باشد. در حالیکه توانایی کنترل انتشار محتوای نوشتاری در حال حاضر بسیار دقیق است، آینده اخبار جعلی ممکن است فراتر از نوشتار باشد.

پیشرفت های اخیر در AI و یادگیری ماشین باعث می شود که نسخه های صوتی و تصویری به ظاهر واقعی از افراد ایجاد شود. یک نمونه عالی فیلم ویدئویی سخنرانی اوباما است که توسط محققان دانشگاه واشنگتن ایجاد شد.

وقتی از موارد امکان استفاده از این فناوری صحبت می شود وحشت برانگیز است. هر گروهی که از تبلیغات منفی به عنوان ابزاری برای استخدام و بازاریابی استفاده می کند، در صورت دسترسی به این تکنولوژی می تواند سبب مشکلات و آسیب های جدی شوند و این اهمیت یک سیستم اعتبار سنجی اثبات شده را نشان می دهد.

خوشبختانه، استارت آپ هایی مانند Prover، یک پلت فرم بررسی ویدیو که در بلاک چین اتریوم ساخته شده است، راه حل های امیدوار کننده برای تأیید صحت ویدیوهای تولید شده کاربر را ارائه می دهد.

در حالی که غولهای شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در معرض خطر جدی نیستند، بلاک چین یک راه حل منحصر به فرد برای بسیاری از مشکلات عمیق صنعت رسانه است. با همراهی شبکه های اجتماعی و تکنولوژی بلاک چین، امکان یک تجربه تعاملی تر، قابل اعتماد و با ارزش در شبکه های اجتماعی ایجاد می شود.

User Rating: ۴.۴۵ ( ۱ votes)
خروج از نسخه موبایل