۱۰ فیلم سینمایی که در دنیای تکنولوژی به حقیقت پیوستند

تعداد کمی از فیلم های هالیوودی وجود دارند که مربوط به فناوری هستند، اما کارگردانان و نویسندگان این فیلم ها موفق به ساخت فیلم های متمرکز بر تکنولوژی شده اند که ما را به خود جذب میکنند.

این عملا یک قانون فراگیر است که مردم در مشاغل خاص، فیلم یا سریالی در مورد حرفه ی خود تماشا نمی کنند. پلیس ها، فیلم های پلیسی تماشا نمی کنند. پرستاران از تماشای درام های مبتنی بر بیمارستان اجتناب می کنند. من تصور می کنم که حتی کارکنان نظافتی نیز فیلمی در مورد جمع آوری زباله ها تماشا نمی کنند.

چرا تماشای فیلمی که با موضوع آن آشنا هستید دردناک است در حالی که اشتباه می کنید. این تفکر شما را از داستان فیلم خارج می کند. من می گویم ممکن است حتی این قضیه برای افرادی که در حوزه تکنولوژی کار می کنند بدتر باشد، اما امروزه همه ما در رابطه با فناوری و یا در حوزه آن کار می کنیم.

با این وجود یافتن فیلمی در حوزه تکنولوژی که باعث القاء حس آن فیلم به افراد نشود؛ بسیار سخت است.

بنابراین این سوال مطرح می شود که کدام فناوری ها در فیلم های ۵۰ سال گذشته به حقیقت پیوستند و کدام به فراموشی سپرده شدند. در اینجا به ۱۰ مورد از فیلم های که از نظر تاریخی نمایش مجددی نداشتند زیرا از قدرت درک در مورد آینده برخوردار بودند؛ معرفی شده اند. با آی تی ویکی همراه باشید تا این فیلم ها را بررسی کنیم.

۱. اودیسه فضایی (۱۹۶۸)

لیستی از وسایلی که Stanley Kubrick و Arthur C. Clarke در سال ۲۰۰۱ درست کردند، یک سال قبل از اینکه ما حتی در ماه فرود آمدیم، طولانی و خیره کننده است. در سر تا سر کتاب در مورد همین نوشته شده است.

آن ها تمامی ملزومات لپ تاپ ها و تلفن همراه، به همراه یک زندگی به ظاهر کامل در فضا حتی شاید نزدیک به خانه و حتی اولین دستیار صوتی دیجیتالی را داشتند. دستیار صوتی HAL 9000 به نحوی که امروزه در الکسا یا سیری دیده نمیشود، به قتل رسید.

۲. فرار لوگان (۱۹۷۶)

جوانان در togas به معنای واقعی کلمه در اطراف یک توپ دیسکو پرواز می کنند که احتمالا تکنولوژی پیش پا افتاده ای نیست. در هر حال، یک یا دو مورد برای تماشای این فیلم علمی تخیلی و کلاسیک دهه ۱۹۷۰ وجود دارد. همانطور که Sascha Segan تحلیلگر ارشد ما گفته است که این فیلم Tinder را اختراع کرده است. کلیپ فوق این را اثبات می کند. همچنین یک منظره ی زیبای شهری که ایده ای برای دیزنی و آینده ی Hyperloop می دهد.

۳. بازی جنگ (۱۹۸۳)

این فیلم ۳۵ ساله است، اما فرضیه ی آن همانطور که در حال حاضر است، وحشتناک بود: اگر یک هکر به طور تصادفی یک جنگ اتمی را راه اندازی کند چه می شود؟ داستان فیلم از این قرار است که Matthew Broderick نوجوان باهوشی است که فکر می کند که یک پایگاه داده توسعه دهنده بازی  را برای دسترسی سریع به عناوین جدید آن ها هک می کند اما در واقع سیستم های نظامی ایالات متحده را خراب می کند.

بیایید وسایل موجود در اتاق Broderick را بررسی کنیم: نسخه اصلی کامپیوتر IMSAI 8080 PC به همراه یک مانیتور ۱۷ اینچی سیاه و سفید بزرگ. او توسط یک مودم ۱۲۰۰ باندی با استفاده از یک اتصال صوتی از طریق یک تلفن رومیزی با دیگر کاربران صحبت می کرد، در حالی که در آن زمان هنوز هیچ راهی برای اتصال به کامپیوتر وجود نداشت. این ها فقط چیزهایی بود که در سال ۱۹۸۳ در  اتاق خواب یک کودک با تکنولوژی بالا وجود داشت. یک گرافیک برای NORAD که جعل شده از روی کامپیوتر قدیمی HP 9845C بود و همچنین یک کامپیوتر Apple II .

۴. کفش های کتانی (۱۹۹۲)

کفش های کتانی هنگامی که انقلاب دیجیتالی به سرعت رو به رو بود، به بازار عرضه شد و توسط تمامی افراد جامعه مورد استقبال واقع شد. حتی کمپین بازاریابی اولیه برای این فیلم شامل یک فلاپی دیسک با برخی از داده های رمز نگاری شده بر روی آن بود. مشاور این فیلم پروفسوری بود که به ایجاد رمز نگاری RSA کمک کرد، و MacGuffin رمزگشایی فیلم را همانند رمزنگاری های مدرن امروزی می خواند، و این دقیقا همان چیزی بود که NSA می خواهست: “کلیدی برای شکستن همه چیز” که می تواند رخ دهد.

۵. نمایش ترومن (۱۹۹۸)

فیلمنامه نویس Andrew Niccol ، فیلم نامه های جسورانه ای مانند Gattaca، In Time و Simone (معروف به S1MONE) را نوشت، که بازیگران را با استفاده از CGI جایگزین کرد. اما درفیلم پر طرفدار  The Truman Show از عوامل کمتری استفاده کرد.

این فیلم، داستان زندگی یک مرد (جیم کری) است که زندگی خود را که یک نمایش واقعی است و برای میلیون ها نفر از تماشاگران پخش می شود، درک نمی کند. این فیلم همانند Survivor و Big Brother شروع به پخش کرد، اما ۲۰ سال بعد، با توجه به اینکه جهان در حال حاضر تحت نظارت دائمی از طریق دوربین های تلفن همراه، دوربین های مدار بسته و هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان است، جای تعجب است که یک سندروم به نام The Truman Show Delusion (ترس از نمایش ترومن) وجود دارد که در آن مردم فکر می کنند که مخاطبان همیشه آن ها را تماشا می کنند.

۶. دفتر کار (۱۹۹۹)

Mike Judge، همان مردی که در ماجرای تلویزیونی Hyper Realistic را در Silicon Valley ایفای نقش کرد، تقریبا ۲۰ سال پیش این فیلم را در مورد کارکنان یک اداره خسته کننده برای Y2K آماده کرد. صحنه بالا، که شامل چاپگر اداره ی منفور است، در حقیقت می تواند در حوزه تکنو سینما بسیار پیچیده باشد.

۷. گزارش اقلیت (۲۰۰۲)

بر اساس یک داستان کوتاه از Philip K. Dick، این فیلم استیون اسپیلبرگ در مورد پلیس هایی است که از افرادی با توانایی پیش بینی آینده استفاده می کنند تا از جرایم و جنایات قبل وقوع آن ها جلوگیری کنند. چند سالیست که از این فیلم میگذرد اما الگوریتم های کسی که به عنوان ESP شناخته می شود در حال توسعه هستند و قانونگذاران این فیلم را به عنوان یک ایده و راهکار در نظر میگیرند، نه یک داستان احمقانه و بی اساس.

بعضی از تکنولوژی ها و فناوری های موجود در فیلم در حال حاضر وجود دارند مانند spatial operating system (سیستم عملیاتی فضایی) که بر پایه ی ژست های حرکنی بودند و توسط Tom Cruise در فیلم مورد استفاده قرار می گرفتند حتی اگر کاملا جهان را با طوفان نگیرد (مانند کینکت Xbox 360).

مشاور علمی فیلم چیزی شبیه به برنامه های TED به نمایش می گذارد. این فیلم همچنین دارای بسیاری از اتومبیل های خودران است. اما شاید یکی از پیشگویانه ترین موارد این فیلم، این بود که چگونه تبلیغات شخصی سازی شده و بازاریابی محصولات را نشان می دهد، آینده ای که در آن ما مطمئنا نقشی در آن داریم.

۸. ربات و فرانک (۲۰۱۲)

این فیلم مستقل کوتاه که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، زمان زیادی را در آینده به نمایش گذاشته است، اما احتمالا درست است. شما می توانید این آینده نگری را در طرح های آنها نه تنها برای تلفن ها و تبلت ها، بلکه همچنین در خود ربات، که کمی طراحی آن بر اساس هوندا ASIMO که یک ربات پرستار بود ببینید. یک واقعیت جالب در فیلم این بود که، ربات موجود در فیلم، که توسط Peter Sarsgaard صداگذاری شده بود، توسط همان شرکتی طراحی شده است که کلاه ایمنی برای Daft Punk (یک گروه موسیقی فرانسوی) می سازد.

۹. شبکه اجتماعی (۲۰۱۰)

شاید این فیلم قانون “هیچ پیش نویسی در تاریخ وجود ندارد” را از بین ببرد، اما عده ی کمی در مقابل این دیدگاه می گویند که می توانید به تاریخچه ی تاسیس فیسبوک نگاه کنید. اما در یک نگاه، آن چیست. همانطور که Aaron Sorkin نوشته است، این واقعا یک داستان در مورد اختراع نیست، بلکه در مورد دوستی، وفاداری، حسادت، تحصیلات و قدرت است.

این فیلم آن را فقط در مورد بهترین لیست از آن در آن سال ساخته است. همه چیز از سال ۲۰۱۰، شش سال پس از شروع به کار فیس بوک آغاز شد. اگر امروز یک عاقبت وجود داشته باشد، جسی آیزنبرگ را در حال شهادت دادن قبل از کنگره تصور کنید.

۱۰. او (۲۰۱۳)

فیلم Her به کارگردانی Spike Jonze یک نمایشنامه عاشقانه است که در مورد یک رابطه ایست میان Theodore Twombly و یک سیستم عامل هوش مصنوعی به نام  Samantha که توسط Scarlett Johansson صدا گذاری شده است.

با پنج اسکار، از جمله بهترین تصویربرداری، این فیلم زمانی ساخته شده بود که دستیارهای صوتی تازه شروع به کار کرده بودند (دستیار صوتی اپل، سیری در سال ۲۰۱۱ به همراه iPhone 4s معرفی شد). بعد از آن زمان رشد آن ها بیشتر شد و Alexa، Cortana و دستیار صوتی گوگل به جمع آن ها پیوستند. آیا آنها هرگز به هدفی که Samantha انجام می دهد خواهند رسید، هنگامی که او به همراه دیگر هوش مصنوعی های هوشمند خود به خود ارتقا می یابد؟

احتمالا نه، اما نویسندگان از جمله Arthur C. Clarke مدت ها در انتظار توسعه ی یک سیستم شبکه ای بر اساس فهم و اگاهی بودند، حتی قبل از آن که اینترنت وجود داشته باشد، و آن ها فکر نمی کردند که این کار فوق العاده خواهد بود.

خوشبختانه در فیلم Her تمامی سیستم عامل های تکامل یافته، سیاره زمین را برای یافتن منطقه ای سبز تر ترک می کنند. ما فقط می توانیم صبر کنیم و ببینیم و تا آن موقع، از فیلم Her لذت ببریم نه فقط برای تکنولوژی ها و وسایل مربوط به آینده، بلکه برای داستان عاشقانه ی آن که باعث التیام یک انسان شکست خورده می شود.

User Rating: ۵ ( ۲ votes)
خروج از نسخه موبایل