۵ فناوری برای حل مشکل بحران آب در جهان

اگر بحران آب در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی شما را نگران نمی کند، حتما توجهی نمی کنید. مطمئنا، شما یک سر دوش، یک شیر آب حمام، یک سینک آشپزخانه و یک کوه بطری آب دارید که تمام (به طور نسبی) آب پاکیزه ای را که لازم دارید برایتان فراهم می کند. اما با نابودی منابع و خشکسالی های پی در پی، بدون شک کیپ تاون آخرین شهر بزرگ در مورد نگرانی تمام شدن ذخایر آب نخواهد بود.

خوشبختانه راه حل هایی برای حل این مشکل وجود دارد: از سیستم های تصفیه آب شخصی گرفته تا تلاش های مجموعه ای در مقیاس بزرگ. این فناوری ها فرصتی فراهم می کنند برای رسیدگی به مسئله ای که می تواند به طور چشم گیری بر آینده ی نسل انسان تاثیر بگذارد. البته در صورتی که بتوانند راهی برای نوآوری های مقرون به صرفه، در دسترس و مقیاس پذیر (در مقیاس بزرگ یا کوچک) پیدا کنند. در این مقاله از آی تی ویکی ما به بررسی راه حل های فناورانه این معضل می پردازیم:

دستگاه WaterSeer

در حالی که بخش اعظم کره ی زمین را آب فرا گرفته است اما ثابت شده که فرآیند تولید آب آشامیدنی سالم از آب شور فرآیندی پرهزینه، زمان بر و دشوار است. با این حال آزمایشگاه VICI دستگاهی تولید کرده که می تواند رطوبت را از هوا بگیرد و تحت شرایط نیمه خشک، روزانه تا ۱۱ گالن آب آشامیدنی پاک تولید کند. توربین بادی این دستگاه، هوا را به محفظه ی زیرزمینی می کشد و در نهایت هوا متراکم شده و به آب تبدیل می شود.

این ایده بطور غیرمعمولی خوب بنظر می رسد اما در حالی که وبسایت آن ها این ادعاها را می کند، حامیان فراوان Indiegogo هنوز منتظر اولین دستگاه هایشان هستند که حتی در بسیاری از زمینه ها هنوز مورد آزمایش هم قرار نگرفته اند. چندین منتقد دیگر مخالفت علمی خود را مطرح کرده اند، اما باید صبر کنیم و ببینیم که آیا Waterseer همان طور که ادعا می کند راه حلی بزرگ برای بحران آب هست یا خیر.

سیستم تصفیه آب کوچک

تلاش های بزرگی مانند Waterseer گام مهمی در تضمین آینده ی بدون تهدید بحران آب بوده است. با این حال تولید انبوه فیلترهای تصفیه آب شخصی که به طور مداوم کار می کنند، راه دیگری است که ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم آب آشامیدنی پاک همیشه در دسترس خواهد بود و این سیستم تصفیه آب از شرکت Sawyer بیش از حد انتظار مطلوب بوده است.

این سیستم که موفق به دریافت جایزه نیز شده، قابل اطمینان تر و از همه مهم تر، برای استفاده راحت تر است. در حالی که وزن آن فقط ۲ اونس است می تواند تا ۱۰۰۰۰۰ گالن را تصفیه کند و ۹۹.۹۹۹۹۹ درصد از باکتری ها مانند E.coli و وبا را از بین می برد. تهیه ی آن توسط افرادی که به این دستگاه نیاز دارند یک کار بزرگ است. این تکنولوژی بیش از یک گام رو به جلو و در واقع جهشی به سمت جلو است.

پردازشگر Janicki Omni

این دستگاه از سوی شرکت جنیکی بایوانرژی (Janicki Bioenergy) آب آشامیدنی پاکیزه را از مدفوع انسان تولید می کند. بله! من هم احساس بدی پیدا کردم! اما وقتی بیل گیتس از دستگاهتان آب بنوشد و آن را با کلماتی شگفت انگیز توضیح دهد بحث کردن راجع به اینکه آیا این ایده می تواند ادامه داشته باشد یا خیر بیهوده است. زیرا تبلیغی بهتر از این وجود نخواهد داشت.

 

در موارد زیادی این دستگاه بسیار کاربردی است. علاوه بر تولید آب آشامیدنی از مدفوع انسان، می توان از این روش به تولید برق و خاکستر نیز پرداخت و از این تولیدات استفاده کرد و یا آن ها را به فروش رساند. من نمی توانم در توضیح دادن اینکه این تکنولوژی چگونه کار می کند با بیل گیتس رقابت کنم اما همین اندازه کافیست که بگویم این فرآیند یک فرآیند طولانی است که البته با توجه به آزمایش خود بیل گیتس دررابطه با طعم و مزه ی آب، با موفقیت طی شده است.

علاوه بر اینکه این دستگاه بسیار بزرگ است، پردازنده ی Janicki Omni به طور ویژه برای تولید آب آشامیدنی تمیز طراحی نشده گرچه ویژگی اصلی و جذاب آن است. Janicki Bioenergy در واقع به صورت عمده این دستگاه را به عنوان یک پروژه ی بهداشتی طراحی شده برای تمیز کردن شهرهای سراسر دنیا توسعه داد اما چون آب پاکیزه هم تولید می کند، می تواند به حل مسئله بحران آب نیز کمک کند.

 

روش VEP یا (Variable Electro Precipitator)

این روش، یکی از روش های موثرتر و مقرون به صرفه تر در تصفیه آب است. یک نمونه از فناوری های توسعه یافته که بصورت تجاری با محلول آبی F&T شناخته می شود روش خوبی برای تولید آب آشامیدنی سالم است. از طریق الکتروکواگولاسیون VEP می تواند بسیاری از آلاینده هایی را از آب حذف کرد که با تصفیه کردن معمول امکان پذیر نیست.

بر خلاف سایر روش های الکتروکواگولاسیون، روش VEP از محلول های آب F & T اجازه می دهد تا یک روند بسیار کاملتر ، تضمین پاک کننده آب باشد. به علاوه هزینه ی پایین، تنظیمات قابل تغییر، این امکان را می دهد تا این روش در شرایط آب و هوایی و محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و از این روش در کشورهای محروم استفاده کنند.

فناوری حفاظت از منابع شخصی

فناوری نمی تواند همه ی کارها را برای حل بحران آب انجام دهد. به همین دلیل پیدا کردن منبع جایگزین برای آب آشامیدنی سالم ضروری است. با اینکه آب آشامیدنی هنوز کاملا نایاب نیست، صرفه جویی در مصرف آب در حال حاضر مهم تر از هرچیزی است.

خوشبختانه، فناوری نیز می تواند در این راه به ما کمک کند! ده ها دستگاه هوشمند وجود دارد که می تواند با فشردن یک دکمه میزان آب مورد استفاده شما را در زمان دوش، توالت و هر جای دیگر در خانه تنظیم کرد. تلاش برای صرفه جویی در آب تنها راه مطمئن شدن از آینده ای بدون بحران شدید آب است .

User Rating: ۴.۶۴ ( ۵ votes)
خروج از نسخه موبایل