۵ توزیع علمی نهایی لینوکس

امروز می خواهیم بدون هیچ مقدمه ای سوالی مطرح کنیم، لینوکس های علمی چه هستند؟ پاسخ تقریبا واضح است، با وجود اینکه اغلب توزیع های لینوکس همه منظوره هستند اما انواع تخصصی نیز وجود دارند که همراه با گونه های مشخصی از نرم افزار عرضه می شوند، برای مثال توزیع های مدیا سنتری وجود دارند که کامپیوتر شما را به یک استودیو محصولات چند رسانه ای تبدیل می کنند و حتی توزیع های مذهبی هم یافت می شود. اگر این ها را بدانید، یقینا شگفت زده نخواهید شد که توزیع های علمی هم وجود دارند، به هر حال تاریخچه لینوکس از آزمایشگاه های تحقیقاتی شروع شد و امروزه لینوکس از کارگاه ها و سرورهای بزرگترین سازمان های تحقیقاتی جهان پشتیبانی می کند.

به عبارت ساده تر، توزیع های علمی، نرم افزارهایی از پیش نصب شده برای مقاصد مختلف تحقیقاتی عرضه می کنند. البته می توانید اوبونتو عادی خود را با نصب همان برنامه ها به توزیع علمی تبدیل کنید اما مقصود استفاده از چنین توزیع هایی، این است که از جستجو برای برنامه های منفرد و جداگانه پرهیز کنیم. در عوض، آن ها راه سریعی ارائه می کنند که لینوکس را در تأسیسات تحقیقاتی، موسسه های آموزشی و یا کامپیوتر های شخصی دانشجویان و کاربران علاقه مند به فعالیت علمی، به خدمت بگیرند.

اگر شما هم جزء دسته ی آخر هستید، پنج توزیع بی نقص علمی لینوکس را در آی تی ویکی برای شما آماده کرده ایم؛ با ما همراه باشید:

۱- بیو لینوکس

این توزیع سبز رنگ مخصوص دانشمندانی است که در مراکز بیوانفورماتیک کار می کنند ( بیوانفورماتیک به پژوهش های میان رشته ای اطلاق می شود که زیست مولکولی و ژنتیک را با آمارها و روش های ارزیابی از طریق علوم کامپیوتری در می آمیزد) و در Environmental Omics Synthesis Centre لندن توسعه داده شد، بیو لینوکس از طریق مرکز بوم شناسی و آب شناسی (CEH) و انجمن پژوهش محیط زیست طبیعی (NERC) پشتیبانی و حمایت مالی می شود.

بیو لینوکس که بر پایه اوبونتو طراحی شده و فقط برای سیستم های ۶۴ بیتی قابل استفاده است این توزیع دو محیط دسکتاپ یونیتی به عنوان پیش فرض و میت به عنوان جایگزینی کم حجم ارائه می کند. آخرین نسخه (۸.۰.۵) این توزیع به لطف هسته اوبونتو ۱۴.۰۴ پشتیبانی بلند مدت را ضمانت می کند. بیو لینوکس ۸ در واقع صدها ابزار بیوانفورماتیک اعم از خط فرمان و گرافیکی را در کنار هم قرار داده است.

بیو لینوکس هم چنین یک فایلPDF راهنما عرضه می کند که به شما برای شروع کار کمک خواهد کرد.

نرم افزارهای برجسته:

Artemis مشاهده گر توالی DNA و برنامه حاشیه نویسی

Galaxy پلتفرم تحقیقات زیستی که بر اساس مرورگر پایه گذاری شده است.

Fasta برای جستجو داده های پروتئین و DNA

Mesquite مخصوص زیست تکاملی است

Njplot برای رسم درخت های تکاملی نژادی

Rasmol ایفا نقش در تجسم صحیح مولکول ها

اگر تمایل دارید که بسته ها را از بیو لینوکس بر روی سیستم اوبونتو خود نصب کنید، تنها کافیست ریپوزیتوری ها آن ها را اضافه کنید. بیو لینوکس به صورت Live image و به شکل فایل OVA به طور رایگان در دسترس است. فایل OVA مخصوص زمانی است که می خواهید بیو لینوکس را از طریق  ماشین مجازی VirtualBox  اجرا کنید.

جایگزین: BioSLAX توزیعی علمی بر اساس اسلکور می باشد که بر روی بیوانفورماتیک ها تمرکز دارد و در دانشگاه ملی سنگاپور توسعه داده شده است.

۲- پوزئیدون لینوکس

همانند بیو لینوکس، پوزئیدون لینوکس هم از یک آرایش رنگی خاص برخوردار است، آبی ملایمی که با نام دریایی آن هم مطابقت دارد. (Poseidon به الهه دریاها در اساطیر یونان شهرت دارد.) این نشان از اقیانوس شناسانی الهام گرفته شد که بر روی پروژه کار می کنند اما پوزئیدون تنها مخصوص یک شاخه از علم نیست. در عوض گستره وسیعی از ابزارها را عرضه می کند، از تجسم های دو و سه بعدی گرفته تا ژنتیک و برنامه هایی برای آمارها و مدل های عددی و نقشه برداری.

پوزئیدون لینوکس نتیجه همکاری فرا اطلسی بین دانشگاه فدرال Rio Grande برزیل و موسسه MARUM در آلمان است. آخرین نسخه پایدار (۴.۰) به دلیل اینکه بر اساس اوبونتو ۱۰.۰۴ پایه ریزی شده است؛ در حال عقب افتادن از فناوری روز است. اگرچه پوزئیدون ۵.۰ در حال توسعه است و پشتیبانی طولانی مدت (با اتکا به اوبونتو ۱۲.۰۴) و یونیتی به عنوان محیط دسکتاپ پیش فرض را نوید می دهد. ارتقایی مطلوبی که از نسخه قدیمی گنوم ۲.۳۰ به همراه پوزئیدون ۴.۰ عرضه شده است.

نرم افزار های برجسته:

Lab Plot برای نمودار های فعل و انفعالی و ارزیابی داده ها

QCAD برای رسم دو بعدی

Blender برای مدل سازی سه بعدی

QGIS سیستمی کامل از اطلاعات جغرافیایی می باشد.

می توانید پوزئیدون لینوکس را رایگان برای هر دو سری ۶۴ و ۳۲ بیتی دانلود کنید.

جایگزین: اگر تنها به ابزارهای جغرافیایی و نقشه برداری نیاز دارید، OSGeo را امتحان کنید؛ که محصولی از موسسه Open Source Geospatial بر اساس لوبونتو است.

۳- CAE لینوکس

برای آشنایی بیشتر با این توزیع باید به نام آن توجه کنیم، CAE مخفف Computer-Aided Engineering است که به معنای فرآیند مهندسی است که کامپیوتر وظیفه تکمیل تمام و یا قسمتی از آن را بر عهده دارد. این توزیع برای کسانی مناسب خواهد بود که با CAD، مدل سازی، الگوسازی، چاپ سه بعدی و شبیه سازی فیزیکی سروکار دارند.

CAE لینوکس در سوئیس توسعه داده شده است. بر اساس زوبونتو ۱۲.۰۴ عمل می کند و به سیستمی ۶۴ بیتی نیاز دارد. به جز Xface هیچ گونه ویژگی و محیط دسکتاپ برای آن عرضه نشده است اما مجموعه نرم افزاری تحسین برانگیزی دارد.

نرم افزار های برجسته:

Salome برای CAD سه بعدی و تلفیق سازی

GMSH برای مدل سازی هندسی

Scalib برای برنامه نویسی ریاضی

Paraview برای تجسم سازی سه بعدی

ImageJ برای پردازش تصویر و ارزیابی

Elmer برای مدل های فیزیکی پیچیده

نسخه DVD زنده لینوکس CAE رایگان است. هم چنین می توانید نسخه فیزیکی آن را با قیمت مناسبی سفارش دهید.

جایگزین: اگر به همه ی نرم افزار های پیچیده مهندسی نیاز ندارید و تنها مدل سازی سه بعدی و ابزار های انیمیشن به کارتان می آید، ArtistX را امتحان کنید.

۴- ساینتیفیک لینوکس

بعد از این همه توزیع هایی که بر اساس *بونتو طرح ریزی شده اند،ساینتیفیک لینوکس می تواند قطع کننده ی زنجیر به معنای واقعی باشد که می توان آن را بازسازی توزیع Red Hat Enterprise Linux شرکت رد هت دانست.

آخرین نسخه (۷.۱ که به نیتروژن معروف است) به تازگی با سه محیط KDE و GNOME و IceWM و تنها برای سیستم های ۶۴ بیتی  عرضه شده است. به هر حال اساس این توزیع، تنها ویژگی نیست که ساینتیفیک لینوکس را برجسته می کند. برخلاف دیگر توزیع ها که مملو از نرم افزارهای علمی هستند،ساینتیفیک لینوکس تنها یک سری برنامه پیش پا افتاده عرضه می کند. عجب توزیع نابکار و فریبنده ای!

در حقیقتا این گونه نیست،ساینتیفیک لینوکس در واقع توسط دانشمندان آزمایشگاه شتاب دهنده ملی Fermi و سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (CERN) توسعه داده شده است، باوجود اینکه در حالت پیش فرض برنامه های علمی زیادی همراه ندارد، اما برنامه های بسیاری به آسانی در ریپوزیتوری های آن وجود دارد. کدک ها و پشتیبانی وایرلس هم از امکانات آماده آن می باشند که ساینتیفیک لینوکس را به انتخابی هوشمندانه برای محیط های علمی تبدیل می کند. بخصوص جاهایی که همه چیز باید بدون نیاز به سرهم بندی بیش از حد کار کند.

کاربران می توانند تنها نرم افزاری که نیاز دارند را نصب کنند و به همین دلیل سیستم آنها با برنامه هایی که هیچگاه حتی باز هم نمی کنند؛ شلوغ نمی شود.

نرم افزارهای برجسته:

PostgreSQL و MySQL برای توسعه برنامه و دیتابیس ها

ویرایشگر متن GNU Emac برای برنامه نویسی با زبان R

Frysk برای ارزیابی و کنترل سیستم

Gnuplot برای به نمودار آوردن عبارت های ریاضی

(توجه کنید که برخی از این برنامه ها به طور پیش فرض نصب نشده اند ولی می توانید آن ها را از ریپوزیتوری ها تهیه کنید.)

لینوکس ساینتیفیک به شکل DVD image زنده قابل دانلود است.

جایگزین: توسعه دهندگان ساینتیفیک لینوکس از ایجاد «اسپین ها» و یا ساخت براساس پروژه خود حمایت می کنند. یکی از این توزیع ها Fermi لینوکس است که انتخابی مناسب و امن برای کسانی می تواند باشد که می خواهند ساینتیفیک لینوکس را بر روی سیستم ۳۲ بیتی اجرا کنند.

۵- ساینتیفیک فدورا

این فدورا اسپین، را می توان نماینده سطح میانی توزیع ها دانست که چیزی در میان توزیع های فوق پیشرفته و ساده لینوکس قرار دارد. به همین خاطر، این توزیع برای همه محققان و دانشجویان تمام رشته های علمی مناسب است گرچه از نظر تحقیقات عدد محور کمی ناقص به نظر می رسد.

محیط دسکتاپ پیش فرض آن KDE می باشد و ساینتیفیک فدورا برای هر دو معماری ۳۲ و ۶۴ قابل استفاده است. این توزیع توسط  Amit Saha با حمایت موسسه علم و فناوری فدورا توسعه داده می شود.

داکیومنت آنلاین آن شما را با ساینتیفیک فدورا آشنا می کند و در مورد انتخاب نرم افزار راهنمایی های خوبی ارائه می دهد.

نرم افزار های برجسته:

Maxima مجموعه کامل دستگاه جبری

LaTeX برای ایجاد سند و ارائه

Mayavi برای تجسم سه بعدی داده ها و سه گانه کنترل نسخه: گیت، مرکوریال و سابورژن

جایگزین: اگر به دنبال توزیع علمی کاربر پسندی هستید که بر روی ریاضی متمرکز شده باشد، Mathbuntu می تواند جایگزین مناسبی برای ساینتیفیک فدورا باشد که به عنوان یک توزیع مستقل و یا مجموعه بسته هایی برای نصب اوبونتو فعلی شما در دسترس است.

فارغ از اینکه به کدام رشته علمی علاقه دارید، باید بتوانید توزیع مناسب خود را از این لیست انتخاب کنید. توزیع مورد علاقه شما کدام است؟ آیا می توانید توزیع های مشابه دیگری نام ببرید که لازم است در این لیست حضور داشته باشند؟ پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید:

User Rating: ۴.۷ ( ۱ votes)
خروج از نسخه موبایل