آیا اندروید بر پایه لینوکس استوار است؟

اندروید بر پایه لینوکس بنا شده است، اما نه آن لینوکسی که ممکن است شما بر روی PC خود داشته باشید؛ همانطور که می بینید نه برنامه های اندروید بر روی لینوکس اجرا می شوند و نه برنامه های لینوکس بر روی اندروید.بخشی از هسته اندروید را لینوکس تشکیل می دهد اما گوگل کتابخانه ها و برنامه های پیش فرضی که بر روی توزیع های لینوکس مانند اوبونتو وجود دارند را به اندروید نیاورده است. و همین باعث تفاوت آنها می شود.

مقایسه لینوکس با هسته لینوکس

باید اول مشخص شود که منظور ما از لینوکس چیست. مردم از کلمه لینوکس به منظور های  مختلفی استفاده می کنند. در حالت پایه، منظور از لینوکس، هسته لینوکس است. هسته شالوده ی هر سیستم عامل است.

ما همچنین توزیع های لینوکس را به صورت عادی «لینوکس» می گوییم. گرچه، توزیع های لینوکس تنها ازهسته لینوکس تشکیل نشده اند بلکه  شامل نرم افزار های دیگری چون ابزار های هسته ای گنو (GNU)، سرور گرافیکی Xorg ، دسکتاپ GNOME ، مرورگر فایرفاکس و… می باشند. به همین خاطر است که افراد گاهی لفظ لینوکس را به جای «توزیع های لینوکس» همچون اوبونتو، مینت، فدورا، دبیان، آرچ، اپن سوزه و غیره به کار می برند.

اندروید نیز در اصل از هسته لینوکس استفاده می کند. به این دلیل که لینوکس اپن سورس است توسعه دهندگان گوگل می توانند هسته لینوکس را به شکلی که می خواهند تغییر دهند.لینوکس هسته ای پیش ساخته و همچنین با ثبات را در اختیار توسعه دهندگان اندروید قرار می دهد و دیگر آنها نیاز به نوشتن هسته اختصاصی خود ندارند. این روش ساخت بسیاری از دستگاه ها است. به عنوان مثال پلی استیشن ۴ از هسته اپن سورس FreeBSD استفاده می کند در حالی که هسته ایکس باکس وان Windows NT که هسته ویندوز های مدرن است.

شما همچنین می توانید ورژن هسته لینوکس موبال یا تبلت تان را در بخش تنظیمات دستگاه مشاهده کنید.

تفاوت ها

بحث های زیادی در این زمینه که آیا اندروید نیز توزیعی از لینوکس است؛ وجود دارد. اندروید از هسته لینوکس و بعضی نرم افزار های دیگر استفاده می کند اما بسیاری از نرم افزار هایی که در توزیع های دیگر لینوکس استفاده می شوند را ندارد.

وقتی که یک دستگاه اندرویدی راه اندازی می شود هسته لینوکس همانند توزیع های دیگر لود می شود. گرچه، بسیاری از نرم افزارهای دیگر متفاوت هستند. اندروید کتابخانه C گنو (glibc) و تمام کتابخانه گنو که در توزیع های دیگر لینوکس استفاده می شود را در بر نمی گیرد. اندروید همچنین شامل سرور های X  همچون Xorg نیز نمی شود. بنابراین شما نمی تواند برنامه های گرافیکی استاندارد لینوکس را بر روی آن اجرا کنید.

اندروید به جای استفاده از برنامه های عادی لینوکس از ماشین مجازی دالویک برای اجرای برنامه های نوشته شده در جاوا استفاده می کند. این برنامه ها به جای هدف گذاری کلی  لینوکس با هدف دستگاه های اندروید و رابط کاربردی برنامه نویسی ای (APIها) که اندروید فراهم کرده است ساخته شده اند.

چرا نمی توان برنامه لینوکس دسکتاپ را در اندروید اجرا کرد؟

اندروید سرور های گرافیکی X و تمام کتابخانه های گنو را شامل نمی شود بنابراین نمی توان برنامه های لینوکس را در اندروید اجرا کرد و تنها باید از برنامه های اختصاصی اندروید استفاده کرد.

اندروید هسته ای همانند لینوکس دارد که تنها راه دسترسی به محیط ترمینال  آن استفاده از برنامه  Android Terminal Emulator است. در حالت عادی، کار زیادی در این محیط نمی توان انجام داد زیرا که ترمینال در محیطی محدود اجرا می شود و نمی توان بدون روت کردن دستگاه دسترسی کاملی به هسته پیدا کرد. بسیاری از دستورهای استانداردی که به آنها نیاز دارید در دسترس نیستند به همین دلیل است که افراد دستگاه های خود را روت کرده و با نصب برنامه بیزی باکس دستورات کاربردی زیادی را راه اندازی می کنند. برنامه های دیگر از این دستورات برای انجام فعالیت هایی از طریق دسترسی روت که به آنها داده شده است؛ استفاده می کنند.

چرا نمی توان برنامه های اندروید را در لینوکس دسکتاپ اجرا کرد؟

لینوکس را ندارد برای همین برنامه های اندروید بر روی آن اجرا نمی شود. ماشین مجازی دالویک و دیگر نرم افزار های اندروید را نمی توان به سادگی به لینوکس دسکتاپ آورد و برای این کار به تلاش زیادی نیاز است. از لحاظ تئوری، توسعه دهندگان می توانند دالویک را بر روی لینوکس دسکتاپ اجرا کنند که با این کار اجرای برنامه های اندروید بر روی لینوکس امکان پذیر می شود. ابونتو  now-dormant با ادغام کردن اندروید و اوبونتو در یک تلفن و اجازه دادن به برنامه های اندروید به اجرا شدن در اوبونتو دسکتاپ قصد انجام چنین کاری برای محصولات اندروید را داشت.

BlueStacks و برنامه های مشابه قصد انجام چنین کاری برای مک و ویندوز را دارند. این برنامه ها اندروید را بر روی یک سخت افزار مجازی در یک ماشین مجازی راه اندازی کرده و به این وسیله برنامه های اندروید را اجرا می کنند. گرچه این روش ها محوبیت زیادی ندارند.

سیستم عامل کروم گوگل نیز همانند اندروید بر پایه لینوکس است اما به این خاطر که یک سیستم پنجره ایکس (X window system) استاندارد ندارد باز هم نمی توان برنامه لینوکس را بر روی آن اجرا کرد. البته کروم بر خلاف اندروید شباهت بیشتری به لینوکس دسکتاپ دارد برای همین می توان با استفاده از مد توسعه دهنده ( Developer mode) نرم افزارهای لینوکس دسکتاپ که در آن وجود ندارد را نصب کرد.

مرور کلی

۰%

User Rating: ۳.۹۳ ( ۲ votes)
خروج از نسخه موبایل