۹ نکته درباره خرید دوربین دیجیتال

آیا قصد خرید دوربین دیجیتال دارید؟ آی تی ویکی در این مقاله می تواند به شما در این خرید کمک کند. ما در این مقاله قصد نداریم تا بخش های مختلف دوربین های دیجیتال را بررسی کرده و بگوییم که کدام مدل برتر است بلکه می خواهیم فاکتورهای مهمی که باید در هنگام خرید دوربین دیجیتال در نظر بگیرید را یاداوری کنیم. در هنگام خرید دوربین به نکات زیر توجه کنید:

۱. بدانید چه چیزی نیاز دارید

اشتباهی که اکثرا در هنگام خرید دوربین دیجیتال مرتکب می شوند این است که دستگاهی فراتر از نیازشان خریداری می کنند. قبل از خرید دوربین حتما سوال های زیر را از خود بپرسید:

این سوال ها را قبل از خرید دوربین دیجیتال از خود بپرسید؛ حتما به نتیجه بهتری می رسید. ممکن است هنگام خرید، فروشنده سوالاتی از این دست از شما بپرسد ، پس بهتر است پیش از آن درباره آن ها فکر کنید.

۲. مگاپیکسل همه چیز نیست

یکی از مواردی که باعث فروش دوربین های دیجیتال می شود بحث مگاپیکسل است.

چند سال پیش که هنوز دوربین های دیجیتال به این سطح نرسیده بودند میزان پیکسل ها واقعا مهم بود و حتی ۱ مگاپیکسل بیشتر هم می توانست تاثیرگذر باشد. اما امروزه تقریبا همه دوربین ها حدالقل ۵ مگاپیکسل هستند و دیگر تعداد پیکسل ها مساله ای حیاتی نیست. در واقع حتی در بعضی موارد نیز داشتن عکس هایی با سایز بزرگ که حجم زیادی در مموری کارت و کامپیوتر اشغال می کنند می تواند یک اشکال باشد.

یک سوال اساسی در مبحث پیکسل این است که آیا قصد دارید عکس های خود را چاپ کنید؟ اگر جواب مثبت است؛ در چه سایزی قصد چاپ کردن آن ها را دارید؟ اگر عکس ها را در سایز معمولی چاپ می کنید پس حدود ۴ مگاپیکسل برای شما کافی است ولی اگر قصد چاپ کردن عکس ها در سایز بزرگ را دارید پس باید هزینه بیشتری برای خرید دوربین ها رده بالاتر کنید.

۳. حواستان به لوازم جانبی باشد

به این نکته توجه کنید که بعد از خرید دوربین ممکن است لوازم جانبی زیادی نیاز داشته باشید پس باید پولی برای آن نیز کنار بگذارید. این لوازم شامل موارد زیر هستند:

بعضی از فروشنده ها این لوازم جانبی را به همراه دوربین در یک بسته ارائه داده و یا حداقل در هنگام خرید دوربین تخفیفی برای لوازم جانبی می دهند، به عنوان مثال می توانید یک کارت حافظه -که معمولا همه به آن نیاز دارند- را یا به صورت رایگان و یا با تخفیف به همراه دوربین خریداری کنید.

۴. آیا از قبل بعضی لوازم جانبی سازگار با دوربین جدید را دارید؟

یکی از راه هایی که می توانید هزینه های خود را کاهش دهید این است که از لوازم جانبی دوربین قبلی برای دوربین جدید نیز استفاده کنید؛ به عنوان مثال حافظه های جانبی، باتری ها، لنز ها (به یاد داشته باشید که خیلی از لنز های دوربین های فیلم برداری با دوربین های SLR همان کمپانی سازگار هستند)، فلاش ها و فیلتر ها وسایلی هستند که می توان آن ها را برای دوربین جدید نیز استفاده کرد.

۵. DSLR یا Point and Shoot ؟

گرچه قیمت دوربین های SLR در حال متعادل شدن است اما این دوربین ها برای همه افراد مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که این دوربین ها نسبت به دوربین های Point and Shoot بزرگتر و سنگین تر هستند و تمیز نگه داشتن لنز ها و همچنین کار کردن با  آن ها سخت تر است. البته نکات مثبتی نیز دارند. که در مقاله های آتی برایتان شرح خواهیم داد.

۶. زوم اپتیکال بسیار مهم است

 همه انواع «زوم» ها یکسان نیستند. وقتی که درباره دوربین ها تحقیق کنید با دو نوع زوم اپتیکال و دیجیتال مواجه می شوید.

ما اکیدا پیشنهاد می کنیم که هنگام خرید دوربین، قابلیت زوم اپتیکال را در نظر بگیرید. زوم دیجیتال پیکسل های تصویر را بزرگتر کرده و باعث میشود تا سوژه بزرگتر به نظر بیاید ولی باعث می شود تا کیفیت تصویر پایین بیاد و نویز آن بالاتر برود (مانند موقعی که به تلویزیون نزدیک می شوید)

اگر به دنبال خرید دوربین هستید مطمئن شوید و زوم اپتیکال دارد ( دوربین های مدرن معمولا قابلیت زوم اپتیکال تا ۳ برابر را دارند – یعنی اینکه سوژه شما را ۳ برابر بزرگ می کنند– و جدیدا نیز دوربین های «سوپر زوم» به بازار آمده که قابلیت زوم اپتیکال تا ۱۲ برابر را دارند.)

۷. بررسی ها را بخوانید

قبل از اینکه یک دوربین دیجیتال بخرید درباره آن مدل تحقیق کرده و تنها به صحبت های فروشنده اکتفا نکنید.) ممکن است فروشنده اطلاعات کاملی درباره دوربین هایی که می فروشد نداشته و حتی ممکن است انگیزه خاصی برای فروش یک مدل مشخص داشته باشد). بررسی های دوربین های دیجیتال در مجلات و سایت ها بخوانید تا بتوانید گزینه های خود را محدود کنید. وبسایت های بسیار خوبی وجود دارند که به صورت رایگان بررسی هایی حرفه ای از دوربین های دیجیتال انجام می دهند و می توانند منبع خوبی برای تحقیق باشند.

یکی از این سایت ها Digital Photography Blog است که بررسی های دوربین های دیجیتال را از منابع خوبی در سراسر اینترنت جمع آوری می کند. با وارد کردن نام دوربین مورد نظر خود در بخش جست و جو در سمت راست سایت اطلاعات آن را مشاهده کرده و لینک هایی برای بررسی تخصصی این دوربین نیز برای شما به نمایش در می آید.

۸. تجربه استفاده

 بعد از اینکه محدوده ی انتخاب خود را کوچک کردید به فروشگاه ها رفته و از فروشنده درخواست کنید تا دوربین را برای استفاده کوتاهی در اختیار شما قرار بدهد. هیچ چیز بهتر از این نیست که دوربین را در دست گرفته تا با کار کردن با آن ببنید که با نیاز های شما سازگار است یا خیر.

پس به شما پیشنهاد می کنیم تا ابتدا بررسی های دوربین ها را در اینترنت مطالعه کرده سپس به فروشگاه ها مراجعه کنید تا هم از نظرات فروشندگان درباره دوربین ها اطلاع پیدا کرده و هم مدت کوتاهی با دوربین مورد نظرتان کار کنید.

۹. چانه بزنید

بعد از اینکه دوربین مورد نظرتان را پیدا کردید ، وقت یافتن بهترین قیمت است.

ابتدا از فروشگاه های اینترنتی شروع کنید و ببینید کدام وبسایت قیمت مناسب تری را پیشنهاد می دهد. وقتی از این قیمت ها اطلاع پیدا کردید می توانید به راحتی به مغازه ها رفته و با فروشنده ها بر سر قیمت چانه بزنید و قیمت پیشنهادی آن ها را نیز به آرشیو خود اضافه کنید تا در نهایت مناسب ترین قیمت را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که از فروشنده درخواست کنید تا بعضی لوازم جانبی همچون کیف دوربین، کارت حافظه، باتری اضافه و فیلتر  را به صورت رایگان و یا با تخفیف به شما بدهد. بعضی از مغازه ها نیز کتاب های آموزش عکاسی رایگان همراه با دوربین به شما عرضه می کنند و یا حتی دوربین قدیمی شما با دوربین جدید معاوضه می کنند.

نظر شما در این باره چیست؟ راهکار های خود برای خرید دوربین را در بخش نظرات بیان کنید.

مرور کلی

۰%

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل