هیچ چیز از اینترنت پاک نمی شود!

دکمه delete مانند یک شمشیر دو لبه است. از یک سو به شما کمک می کند که احساس امنیت کنید. و چیزی را که اشتباها توییت کرده اید؛ پاکش کنید. از سوی دیگر همین دکمه delete می تواند آزادی بیان را از بین ببرد و سازمان هایی همچون Pirate Bay را نابود کند.

چه می شد اگر نمی توانستید هیچ دیتایی را از اینترنت حذف کنید؟ اگر اطلاعات در اینترنت برای همیشه پا برجا می ماندند؛ چطور؟ این دقیقا چیزی است که برخی از افراد در پی انجام آن هستند. آنها حاضرند که این را به عنوان یک سرویس رایگان ارائه دهند، آن ها حاضرند که به شما اجازه دهند که اطلاعات را دانلود کنید، آن ها از شما طلب کمک می کنند تا ارزش های هسته اینترنت را حفظ کنید: اطلاعات باید رایگان و پایدار باشند.

آرشیو اینترنت: یک ماشین زمان

بروستر کال (Brewster Kahle) یکی از افراد تالار مشاهیر اینترنت، سازنده رنکینگ الکسا، در حال کار بر روی پروژه ای متفاوت بود: آرشیو کردن هر چیزی که در اینترنت است.

پایه و اساس این پیگیری در باور کال از دسترسی همگانی به تمام دانش نهفته است. در وقع او افق دیدش را بازتر کرده است تا کتابخانه ای دیجیتالی از هر کتابی که تا کنون چاپ شده است، هر موسیقی  که تا کنون نواخته شده است، هر فیلمی که تا کنون ساخته شده است و به طور کلی  از همه اطلاعات بسازد.

آرشیو اینترنت دقیقا همان چیزی است که از اسمش به ذهن می رسد: یک منبع و آرشیو از هر چیزی که تاکنون بر روی اینترنت آپلود شده است. فهرست اطلاعات از سال ۱۹۹۶ تا کنون نوشته شده است بدین وسیله کال ماشین زمانش را ساخت که یک راه ساده برای سفری تصویری در تاریخچه اینترنت است. آرشیو اینترنت هر بیت از اطلاعات را ذخیره نمی کند، بروستر به Commons Magazine می گوید: به اینترنت هر هفته یک میلیارد صفحه افزوده می شود ، در عوض آرشیو فقط اطلاعاتی را ذخیره می کند که احساس کند عمومیت و محبوبیت بیشتری دارند.

برای مثال ما همه ی ویدئوها در یوتیوب را ذخیره نمی کنیم و فقط بخش ها مهم آن را آرشیو می کنیم.ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می فهمید که یک چیز مهم است؟ هر ویدئو در یوتیوب که به توییتی در توییتر لینک شده باشد به آرشیو ما می رود. این روش ما برای انتخاب کردن ویدئو های یوتیوب است

اپن سورس کردن یوتیوب ، دانلود کردن ویکی پدیا ، آرشیو کردن ردیت و بسیاری چیزهای دیگر

اینترنت از این لحاظ منحصر به فرد است که به هر کس فضایی برای منتشر کردن اطلاعاتش چه به صورت نوشته چه صورت عکس وفیلم می دهد. ویکی پدیا ، ردیت و یوتیوب  پیشتازان این بخش هستند.

ممکن است که ویکی پدیا مرتبا از شما درخواست کمک مالی کند اما لااقل شما می دانید که اطلاعات در آن امن و محتوایش رایگان است. شما می توانید به صورت قانونی هرچیزی را از ویکی پدیا دانلود کنید. برای این کار به Wikipedia Dumps بروید تا تمام دیتا بیس های ویکی پدیا را دانلود کنید.

آرشیوی برای ردیت نیز وجود دارد. به سایت redditarchive بروید تا مطمئن شوید که اطلاعات این سایت هیچگاه از بین نمی روند. برای کامنت های پاک شده در ردیت نیز سایتی به نام uneddit وجود دارد که تمام کامنت های پاک شده ردیت در آن ذخیره می شود!

ردیت به کاربران اینترنت این درس را می دهد: وقتی که شما چیزی در اینترنت پست می کنید برای همیشه ذخیره می شود مهم نیست که کجا و چگونه آن را فرستاده باشید. ردیت به مردم می آموزد که هیچ چیز درون اینترنت پاک کردنی نیست. درواقع این سایت به این دلیل ساخته شده است تا این آگاهی را فراگیر کند. هلدر ریبرو (Helder Ribeiro) همچین چیزی درباره یوتیوب در سر دارد که البته برای این کار به کمک شما نیازمند است.اینترنت درحقیقت آزاد نیست و هر از گاهی سانسور هایی در آن انجام می پذیرد. یوتیوب گاهی ویدئو هایی را پاک می کند و Open net  با تحقیقات اخیرش این مساله را اثبات کرده است. ریبرو می خواهد که تعداد این ویدئو ها را با Guerilla Open Tube بشمارد.

شرکت کنندگان در این طرح می باید که برنامه ی Github repository (مخزن گیت هاب) که ساخته خود ریبرو است را نصب کرده  و یک فایل تورنت از ویدئو دانلود شده را منتشر کنند تا یک مخزن ومنبع چند شاخه بسازند.ایده کار این است که سپس مخازن دیگر را پیدا کرده و متحویاتشان را با یک دیگر ترکیب کند و این روند تورنت سازی از ویدئو ها را ادامه دهد.ریبرو در این باره می نویسد: ما با این کار یک جامعه  ضد سانسور دربرابر یوتیوب خواهیم ساخت.

ذخیره کردن تورنت ها و The Open Bay

بحث «دسترسی به اطلاعات» به مقدار زیادی به تورنت ها مربوط می شود. اخیرا  The Pirate Bay بزرگ ترین سایت تورنت نابود شد و با این اتفاق عملا تورنت گذاری ایمن از بین رفت.

اما از آنجایی که  Pirate Bay پیشینه ای غنی دارد جمعی از کاربران این سایت گرد هم آمدند و سعی در حفظ کردن این سایت دارند و سایتی مشابه به نام The Open Bay را تاسیس کردند.The Open Bay اپن سورس است و از کد های Pirate Bay استفاده می کند و به هر کسی اجازه می دهد تا برای خودش یک Pirate Bay بسازد.نمایندگان Open Bay در این باره گفته اند:

 ما یک تیم نیستیم؛ ما فقط علاقه مندانی (به این کار) هستیم که می آییم و می رویم و به مردم اعتماد داریم.

راه اندازی این کار بسیار ساده است و هر کسی با اندک اطلاعاتی درباره هاستینگ و وب می تواند برای خود یک پروژه ی Open Bay را در تنها ۱۰ دقیقه به انجام برساند.مسئولین Open Bay می گویند:

ما میخواهیم فضا را تغییر دهیم. ۱۰ سال است که صنعت تورنت متوقف شده و درجا می زند. ما باید آن را رو به جلو حرکت دهیم. ما از همه میخواهیم که آماده ی این کار باشند.ما سعی می کنیم تا موقعیت را برای بقیه مردم نیز محیا کنیم. اینکه آنها چگونه وب سایتشان را مدیریت می کنند انتخاب آنهاست. ما قانون گذاری نمی کنیم؛ این جامعه است که قوانین را وضع می کند.اگر شما به اندازه کافی باهوش باشید؛ می توانید  از این  راه درامد زایی کرده و دنیا را جای بهتری کنید. این جهت گیری های جامعه است که مرحله بعدی را مشخص می کند.تورنت ها بین مردم محبوبیت بسیاری دارند زیرا که سریع و راحتند. ولی آیا تورنت گذاری باید احیا شود؟ این چیزی است که مردم تصمیم می گیرند. اگر بخواهند از آن محافظت کرده و آن را احیا می کنند اگر نخواهند تورنت از بین خواهد رفت.

خروج از نسخه موبایل