چگونه نیروی هوایی رباتیک عرصه نبرد را تغییر می دهد؟

این امر دیگر بر کسی پوشیده نیست که ارتش های سراسر جهان بطور فزاینده ای به ربات و هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل می شوند و در مسیر جایگزینی و پیوستن به سربازان معمولی و سنتی در حرکت اند. با آی تی ویکی همراه باشید تا برخی از هواپیماهای بدون سرنشین نظامی آینده را با هم بررسی کنیم و نگاهی به هواپیماهای بدون سرنشین بسیار وحشتناک بیاندازیم:

گامی فراتر از پرواز بدون سرنشین

در حال حاضر، درُن ها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر نوعی ابزار جنگی و وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات هستند بطوری که اپراتورشان را از خطر دور نگه می دارند. بسیاری از چیزهایی که آنها انجام دهند؛ ممکن است به آسانی به وسیله بسیاری از هواپیماهای معمولی انجام شود. اما ریسک کردن برای یک هواپیمای گران قیمت و خلبان آموزش دیده همیشه ایده مناسبی نیست. هواپیماهای بدون سرنشین شکاری و شناسایی در خاورمیانه برای گشت مرزی ایالات متحده، و هرجایی از سراسر جهان استفاده می شوند، اما واقعا تا الان چیزی فراتر از مواردی که در گذشته انجام می شد، انجام نداده اند؟!

در آینده شاهد تغییرات بزرگی در آن ها خواهید بود. نیروی هوایی ایالات متحده و دیگر نیروهای نظامی در سراسر جهان در حال توسعه تکنولوژی هایی هستند که به اپراتور هواپیماهای بدون سرنشین امکان انجام کارهایی را می دهند که پیش از این هرگز قادر با انجام آن نبودند.

به عنوان مثال هواپیماهای گردآورنده اطلاعات جغرافیایی را در نظر بگیرید. در حال حاضر، هواپیماهای بدون سرنشین شکاری و جمع آوری کننده اطلاعات می توانند با پرواز بر فراز ناحیه هدف، به وسیله دوربینی که بر روی  آنها قرار دارد؛ از ارتفاع زیاد عکس و ویدئو تهیه کنند. این امر هنگامی کاربردی می شود که خطر آتش دشمن در ارتفاع پایین وجود داشته باشد. اما آیا بهتر نیست بتوان اطلاعات با جزئیات بیشتری بدست آورد؟ این چیزیست که برخی از هواپیماهای بدون سرنشین قول آن را می دهند.

در تصویر بالا که اولین بار در سال ۲۰۱۰ نمایان شده است؛ کاملاً آشکار است که نیروی هوایی یالات متحده به دنبال هواپیماهای بدون سرنشین کوچکی است که به پرندگان شباهت دارند. ایده این هواپیماهای پرنده ای آن است که در حالیکه حامل دوربین هستند؛ بتوانند پیرامون یک منطقه بطور طبیعی حرکت کنند و حتی بر روی سیم های تلفن بنشینند. و عکس و ویدئو ضبط شده را به اپراتور خود بفرستند.

نه تنها این پرنده می تواند در عملیات به هواپیماهای بدون سرنشین امروزی نزدیک شود بلکه حتی می تواند با پرواز در داخل ساختمان ها اطلاعات را جمع آوری کند. اما چرا باید از یک پرنده استفاده کرد هنگامی که حشره وجود دارد؟

کاملا  آشکار است که نیروی هوایی مدتیست در حال کار بر روی ریز پهبادها است و حتی جایگاه هایی برای این ریز پهبادها در پایگاه نیروی هوایی رایت پترسون در اهایو تأسیس کرده است که محققان در آنجا می توانند هواپیماهای بدون سرنشین حشره ای را ساخته و آزمایش کنند. ویدئو بالا انواع چیزهایی که محققان بر روی آنها کار می کنند از قبیل هلیکوپترهای کوچک دارای ریموت کنترل و پرنده های شبیه به حشره را نمایش می دهد.

برخی از هواپیماهای بدون سرنشین که ارتش بر روی آنها تحقیق می کند در اندازه سنجاقک هستند که قادرند بطور مخفیانه با نفوذ به ساختمان دشمن اطلاعات را جمع آوری کرده و یا مهمات جنگی پرتاب کنند. رادیو NPR گزارشی درباره دانشجوی PhD که در حال کار بر روی پایان نامه خود در رایت-پترسون هست تهیه کرده است. او در حال ساخت یک بال کوچک بر اساس بال  tobacco hawk، یک حشره کوچک بود. الیاف منحصر به فردی بکار رفته در بال  دارای قطر ۷ میکرون است. در حالیکه موی یک انسان قطری در حدود ۷۵ میکرون دارد.

تمامی ربات های نیروی هوایی ریز نیستند، X-37B که در بالا مشاهده می کنید طولی در حدود ۹ متر دارد و شبیه به یک شاتل کوچک به نظر می رسد. این فضاپیمای آزمایشی سه مأموریت بدون سرنشین را پرواز کرده است که در طولانی ترین ماموریت  حدود تقریباً دو سال در مدار مانده است.

نیروی هوایی درباره اینکه این هواپیما چه قابلیت هایی دارد چیزی را افشا نکرده است. با این وجود به نظر می رسد؛ که یک پلتفرمی نظارتی باشد که قدرت مانور بیشتری نسبت به ماهواره را اختیار قرار می دهد. همچنین  ممکن است دارای قابلیت حمل سلاح نیز باشد.

ربات های زمینی

جالب است که همگی ربات های نیروی هوایی ایالات متحده پرواز نمی کنند. شماری از ربات هایی که تحت شناسایی از راه دور، سازگاری و سیستم پاسخ (REDCAR) ساخته شده اند ربات های امنیتی هستند که به پاکسازی مسیر پرواز کمک می کنند. یکی از ربات هایی که Scout نامیده می شود قابلیت حرکت تا ۲۰ مایل در ساعت در زمین های ناهموار بر روی یک مسیر از پیش برنامه ریزی شده را بدون برخورد به موانع دارد و حتی می تواند دستوراتی مانند «ایست» و «اسلحه خود را بندازید» را به ۵۰ زبان به طرف مقابل خود صادر کند. همچنین با حمل سلاح تهاجمی می تواند توسط اپراتورش که از آن فاصله دارد تیر اندازی کند.

ربات های MDARS و Matilda نیز محصولات شرکت RADCAR قابلیت حرکت سریعتر و شناسایی بهتری نسبت به Scout فراهم می کنند و این وسیله بزرگتر امکان هدف قرار دادن هر تهدید بالقوه را می دهد.

از دیگر کاربردهای جالب ربات های زمینی جمع آوری مهمات و خنثی سازی است. رباتی در پایگاه نیروی هایی اگلین با موفقیت بمب ۲۰۰۰ پوندی را  که در قطعه بتنی  در محدوده آزمایشی پایگاه قرار داشت، مکان یابی و خنثی نمود و به کنترلر این امکان را داد که در فاصله امنی جاگیری کند. منفعت بالقوه رباتی نظیر این بخوبی واضح است. چرا که می تواند برای نجات آیتم ها در محدوده آزمایش استفاده شود تا بعدا برای مصارف بعدی بررسی شوند . همچنین می تواند جهت کشف و خنثی سازی مهمات منفجر نشده که از درگیری قبلی با دشمن باقی مانده است بدون قرار دادن افراد در معرض خطر، کمک کند.

یکی از ربات های نیروی هوایی که اخیرا در اخبار نام برده شد در واقع اصلا در نیروی هوایی توسعه داده نشد. اما در بسیاری از سرویس های بیمارستان پذیرفته شده است. این ربات که توسط شرکت Xenex تولید شده است با نام Saul شناخته می شود. هنگامی که این ربات در یک اتاق قرار می گیرد، با استفاده از گاز زنون اشعه فرابنفش – سی منتشر می کند، که پاتوژن ها را از حشرات معمولی مانند C.diff تا ابولا در عرض یک دقیقه می کشد. برای من هم جای سوال است که دقیقا چرا Saul به عنوان یک ربات شناخته می شود و چرا صرفا آن را دستگاه یا ماشین نمی نامند ، ولی این چیزی از فوق العاده بودن آن کم نمی کند.

حرکت به جلو

نیروی هوایی همراه با شاخه های دیگر ارتش در سراسر جهان ،در حال توسعه رباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین  با سرعت شگفت انگیزی می باشند. اگرچه بعید به نظر می رسد که شاهد نیروی هوایی کاملا ساخته شده از ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین باشیم ( حداقل در طول زندگی ما) ولی این ایده کمتر از قبل دور از ذهن به نظر می رسد.

تا آن موقع، USAF به تحقیقات و توسعه ربات ها  برای جمع آوری اطلاعات، حمل سلاح ، امنیت پایگاه، خنثی سازی و وظایف گوناگون دیگر ادامه می دهد تا بازده هواپیماهای بدون سرنشین افزایش یابد و  مدت زمانی که سربازان در خط آتش هستند کاهش یابد.

شما چه ذهنیتی درباره نیروی هوایی مجهز به تکنولوژی رباتیک دارید؟ آیا از اینکه می دانید ایالات متحده بطور گسترده از ربات ها در سیستم دفاعی خود بهره می برد، احساس امنیت می کنید؟ آیا جهان به سمت آخر زمان رباتیک پیش می رود؟ نظرات خود را در این باره با ما درمیان بگذارید:

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل