Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

مجله اینترنتی آی تی ویکی با بیش از 6سال سابقه در زمینه فناوری برای ارتقا و تکمیل نقشه راه خود از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه آی تی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 09224197398 تماس حاصل نمایید.

دیجیتالموبایل

بلوتوث ۴.۰ و وای فای دایرکت چه تفاوت هایی باهم دارند؟

اگر نگاهی به آینده بیندازید می بینید که تصور جامعه ای همیشه متصل بطوریکه دستگاه های مرتبط با هم در تلاشند تا زندگی شما را راحت تر کنند؛ چندان هم دشوار نیست. البته هم اکنون در آن برهه قرار نداریم و دلیل اصلی آن می تواند عدم دسترسی و یا مصرف انرژی ارتباطات همیشه متصل بین دستگاه ها باشد.

از سهولت کیف پول های دیجیتالی گرفته تا خانه ای که همه اجزای آن به هم متصل اند، برخورداری از راهی امن، قابل اعتماد و اثربخش برای انتقال داده ها می تواند آخرین تکه پازل همیشه متصل بودن ما باشد.

در این مقاله می خواهیم با معرفی وِیژگی های دو فناوری بلوتوث ۴.۰ و وای فای دایرکت، کمی از دغدغه های شما بکاهیم. بدون شک درباره این دو فناوری خبرهایی شنیده اید. حال زمان آن فرا رسیده است که تفاوت های آن دو را مورد بررسی قرار دهید زیرا وقتی قرار است انتخابی داشته باشیم بهتر است از آن آگاه باشیم.

با آی تی ویکی همراه باشید تا باهم نگاهی به ویژگی های این دو فناوری بیندازیم و ببینیم چه حرف هایی برای گفتن دارند.

بلوتوث 4.0

بلوتوث ۴.۰ (Bluetooth 4.0)

در ابتدا، مهم است بدانیم که قدرت بلوتوث به مراتب بیشتر از هدست های پر زرق و برق است و نسخه کنونی در واقع بلوتوث ۴.۰ از سه نوع مختلف پروتکل، بلوتوث کلاسیک، بلوتوث با سرعت بالا و بلوتوث با مصرف انرژی کم یا بلوتوث LE تشکیل می شود.

مفهوم بلوتوث ۴.۰ هنگامی آشکار می شود که بفهمیم  نقش خود را با استفاده از سیگنالی با مصرف انرژی کم برای انتقال داده ها از یک دستگاه به دستگاهی دیگر، یا از فرستنده رادیویی به دستگاه چگونه ایفا می کند بدون آنکه باعث تخلیه باتری گوشی، تبلت و یا دستگاه پوشیدنی شما شود.

در اصل بلوتوث ۴.۰ سیگنالی همیشه متصل است که دائما بین دستگاه ها و بدون استفاده از نیرو، امواج رادیویی پخش می کند تا ارتباطی سریع بین دستگاه ها به ارمغان آورد.

ایده ای که در پشت طراحی بلوتوث ۴.۰ نهفنه است؛ حفظ عمر باتری به گونه ایست که  محیطی همیشه متصل با غیرفعال ماندن ایجاد شود مگر زمانی که داده ها به اشتراک گذاشته شوند. هنگامی که دستگاهی جفت (Pair) شود ارتباط فقط در زمان استفاده فعال می ماند. ویژگی که در نسل های قبل فناوری بلوتوث به دلیل مشکلات در جفت شدن و اتصال بین بلوتوث برخی دستگاه ها وجود نداشت.

برای مثال وقتی می خواهید که عکسی بین دو گوشی از طریق بلوتوث به اشتراک بگذارید، زمانی که انتقال داده ها آغاز می شود اتصال فعال شده و بعد از اتمام کار بلوتوث به حالت آماده به کار یا استندبای بر می گردد. یعنی این که زمانی به بلوتوث نیازی ندارید هیچ گونه مصرف انرژی صورت نخواهد گرفت.

موضوع دیگری که می توانیم به عنوان مثال مطرح کنیم پرداخت (یا برداشت پول) از طریق موبایل است. مصرف کننده، برای انتقال وجه بین حساب کیف پول دیجیتالی و یک پردازنده پرداختی که بر اساس فرستنده رادیدویی است؛ بلوتوث را فعال می کند.

مادامی که دو دستگاه با هم در ارتباط هستند، گوشی کم ترین مصرف باتری را تحمل می کند و زمانی که کار انتقال پایان می یابد، بلوتوث بار دیگر به حالت آماده به کار وارد می شود. در کنار کاهش مصرف باتری، بلوتوث ۴.۰ واقعا سریع است.

با استفاده از پروتکل ۸۰۲.۱۱ac می توانید داده هارا با سرعتی بالغ بر ۲۴ مگابیت بر ثانیه انتقال دهید. این ویژگی از نسخه سوم وجود داشت اما برخلاف این نسخه، سرعت انتقال گفته شده سرعت استاندارد بلوتوث ۴.۰ محسوب می شود، درست برخلاف نسخه ۳.۰ که فقط زمانی که از دستگاه هایی با لوگو +HS بهره می بردید قادر بودید از نهایت سرعت آن استفاده کنید.

اکنون هر دستگاهی که از بلوتوث ۴.۰ پشتیبانی کند می تواند از مزایای گسترده آن در انتقال سریع تر داده ها بهره مند شود.

وای فای دایرکت

وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct)

می توان از وای فای دایرکت به عنوان اصلی ترین رقیب بلوتوث ۴.۰ نام برد. در گذشته کاربران به روش های قدیمی انتقال داده بین دستگاه ها (ad hoc و دیگر شبکه های بی سیم که باید بشناسید) تکیه می کردند که سرعت انتقال داده را به طرز چشمگیری کاهش می داد و وقتی که می خواستید دو دستگاه را به هم متصل کنید با دردسرهای زیادی روبه رو می شدید اما اکنون با وجود وای فای دایرکت می توانید یک اتصال بی سیم نظیربه نظیر و مستقیم برقرار کنید بدون اینکه نیازی به روتر باشد.

علاوه بر این، مشکلات پیش رو در هنگام  تلاش برای اتصال به دستگاه ها دیگر مانند گذشته تکرار نمی شود؛ زیرا وای فای دایرکت دارای ابزاری برای یافتن بی دردسر استکه یافتن و اتصال به دستگاه های اطراف را به کاری ساده تبدیل می کند.

سهولت استفاده یکی از بزرگترین مزایای وای فای دایرکت محسوب می شود. قابلیت ارتباط بدون نیاز به یک دستگاه ثالث، در این مورد یک روتر، هر دستگاه را به اکسس پوینت تبدیل می کند و به سایر دستگاه های با وای فای فعال اجازه اتصال می دهد. جایی که ad hoc در انتقال کند داده ها شکست خورده است، وای فای دایرکت روی کاغذ سرعتی حدود ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد.

چنانچه تصور می کنید تمام این ویژگی ها به طور قابل توجهی شبیه بلوتوث ۴.۰ به نظر می رسند، بطور قطع اشتباه نمی کنید. رقابت بین این دو استاندارد بسیار شدید است و هردو، بسیاری از عملکرد ها مشابه را ارائه می دهند.با این حال باید دید کدامیک بهتر است؟ بگذارید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

مقایسه وای فای دایرکت و بلوتوث ۴.۰

سرعت

نتیجه کاملا واضح است، وای فای دایرکت سرعتی معادل ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد اما در آن سو بلوتوث حسابی از قافله عقب مانده و به سرعت ناچیز ۲۵ مگابیت بر ثانیه بسنده کرده است. با وجود این که بعید به نظر می رسد که سرعت واقعی به حداکثر سرعت اعلام شده برسد اما هیچ تردیدی نیست که به طرز چشمگیری سریع تر از سرعت استاندارد حال حاضر بلوتوث است.

از آن جا که وای فای دایرکت چنین سرعت فوق العاده ای ارائه می دهد، انتخاب بسیار مناسبی برای گزینه های استریم نظیر ایرپلی (AirPlay) و میراکست (Miracast) محسوب می شود. هردو اینها از راه های اساسی برای مهار نیروی این اتصال های سریع تر از همیشه، برای انتقال داده هستند، از ویدئو های یوتیوب گرفته تا فعالیت های مرورگری، از دستگاه های موبایل تا نمایشگرهای بزرگتر بدون اینکه نیازی به اتصال فیزیکی دستگاه باشد.

برنده: وای فای دایرکت

دامنه و برد

وای فای دایرکت ماکزیمم فاصله را چیزی بیش از ۶۰۰ پا (حدود ۱۸۳ متر) اعلام کرده است اما باز این ماکزیمم های اعلام شده نمی تواند تحت شرایط دنیای واقعی درست باشند با این حال حتی اگر دامنه نصف مقدار اعلامی هم باشد بسیار تحسین برانگیز است و حتی در بزرگترین خانه ها هم برای اتصال بین دستگاه ها دسترسی خوبی نوید می دهد.

از سوی دیگر در بلوتوث ۴.۰ حداکثر دامنه بستگی به نوع دستگاه دارد هرچند که Bluetooth Special Interest Group حداقل فاصله را حدود ۲۰۰ پا (حدود ۶۰ متر) اعلام کرده است.

از آن جایی که بسیاری از ما اغلب متکی به فناوری در خانه هایمان هستیم (برای اتصال چاپگرها، دستگاه های چندرسانه ای و تلفن همراه) هر دو قابلیت، برد کافی برای انجام این وظایف دارند. به این دلیل و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که دقیقا نمی دانیم حداکثر دامنه بلوتوث چقدر است، فعلا این رقابت را مساوی اعلام می کنیم.

برنده: مساوی

امنیت

هر دو فناوری از امنیت به عنوان یکی از مزایای خود یاد می کنند. بلوتوث ۴.۰ از رمز گذاری ۱۲۸ بیتی AES برای محافظت داده هنگام انتقال بین دستگاه ها استفاده می کند. وای فای دایرکت سوی دیگر از WPA2 و رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES آن استفاده می کند.

برنده واضح است، اما باید یادآور شد که حتی بلوتوث ۴.۰ هم به طور قابل توجهی امن است. در آینده مقاله دقیق تری درباره ی رمزنگاری برایتان ارائه خواهیم کرد؛ ولی برای آن دسته از کسانی که به نوعی تازه کار به حساب می آیند، در بند اعداد و ارقام نباشید، شکستن قفل AES 128 بیتی هم میلیاردها میلیارد سال ( بله درست شنیده اید!) با توانایی محاسبه گری فعلی زمان می برد. پس یعنی از نظر تئوری غیرقابل شکستن هستند.

برنده: وای فای دایرکت، هرچند هردو در امر امنیت خوب عمل می کنند.

سازگاری با نسخه های قبلی

دستگاه های دارای هردو این استانداردها، قابلیت سازگاری با نسخه قبلی خود را دارند و کاملا قادرند به دستگاه هایی با فناوری نسل قبل متصل شوند. بلوتوث ۴.۰ با هر کدام از نسخه های قدیمی تر بلوتوث سازگار است و وای فای دایرکت می تواند به هر پروتکل بی سیم قدیمی تری متصل شود.

برنده: مساوی

مصرف انرژی

مصرف انرژی حائز اهمیت است زیرا  هر دو فناوری با عنوان «کم مصرف» تبلیغ می شوند؛  و انتظار می رود که به تقویت نوآوری در جامعه همیشه متصلی که در آن زندگی می کنیم کمک کنند. ما می خواهیم با استدلال تشریح کنیم که مصرف انرژی می تواند مهم ترین جنبه باشد بطوریکه برنده را مشخص می کند. تا زمانی که فناوری کنونی باتری موبایلی بهبود نیابد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هر چیزی که باعث تخلیه باتری شود به کار گیریم.

گفته می شود فناوری وای فای دایرکت عمر باطری را حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش دهد اما این اعداد کاملا به اندازه فایل ها، پروتکل وای فای، برد و نوع دستگاه بستگی دارند.

بلوتوث ۴.۰ دارای فناوری شگفت انگیزتری با عنوان بلوتوث با مصرف انرژی کم (LE) است و گفته میشود به باتری این امکان را می دهد حدود یک سال یا بیشتر قبل از اینکه کاملا خالی شود دوام بیاورد اما باید بدانیم که سایر مولفه ها در داخل دستگاه در کم شدن باتری نقش دارند، پس این گفته نمی تواند کاملا دقیق باشد اما با این وجود باز هم شایسته تحسین است.

اخیرا فناوری های جالبی از بلوتوث LE استفاده می کنند که یکی از این ها TrackR است. دستگاهی کوچک به اندازه یک سکه که به هر چیزی وصل می شود و به شما اجازه می دهد تا دستگاه هایی را که از نشانگر فاصله TrackR استفاده می کنند؛ بیابید. کلیدهای گمشده، عینک های آفتابی مفقودی یا کیف های پول دستی که سخت پیدا می شوند دیگر مربوط به گذشته هستند.

فناوری دیگری مانند Knock به رفع نیاز به گذرواژه کمک می کند. بطوریکه به شما امکان باز کردن قفل دستگاه هایتان را تنها زمانی که تلفن همراهتان در اطراف باشد می دهد. پس از نصب آن، این اپلیکیشن iOS به کاربران مک اجازه می دهد با دوبار ضربه زدن به صورت کاملا ایمن به رایانه تحت حفاظت گذرواژه خود وارد شوند.

برنده: بلوتوث ۴.۰

برنده نهایی

با وجود این که وای فای دایرکت، بلوتوث ۴.۰ را در بسیاری از موارد شکست می دهد اما به نظر میرسد در جایی که واقعا اهمیت دارد ناکارآمد عمل می کند: عمر باتری.

حال نمی خواهیم بگوییم که بلوتوث ۴.۰ این رقابت اتصال همیشگی را برده و یا بهتر از وای فای دایرکت است اما اگر عمر باتری دغدغه اصلی شماست پس حتما یک برنده بی چون و چرا وجود دارد. همان طور که گفتیم، هر دو فناوری مزایای خود را دارند، و این به نوع استفادهمورد نظر شما بستگی دارد، می توانید بین این دو فناوری منطقی استدلال کنید.

آیا اخیرا کار با دستگاهی که از وای فای دایرکت و بلوتوث ۴.۰ استفاده کند را تجربه کرده اید؟ چه چیزی در مورد این دو فناوری نظرتان را جلب کرده یا باعث نارضایتی شما شده است؟ دوست دارید کدامیک به صورت همه جانبه مورد اقبال قرار گیرد؟

مرور کلی

۰%

User Rating: Be the first one !
منبع
makeuseof

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا